gardeshban.ir

کاخ هشت بهشت یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان می‌باشد که سرشار از انرژی است. بی شک هشت بهشت، مناسب‌ترین نام برای نشان دادن باغ‌های این مجموعه است.
کد خبر: ۱۴۷۴۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸-1398 April 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
کاخ هشت بهشت یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان می‌باشد که سرشار از انرژی است. بی شک هشت بهشت، مناسب‌ترین نام برای نشان دادن باغ‌های این مجموعه است. در پس این کاخ زیبا، دنیایی از تاریخ و معماری ایرانی نهفته است. با ما همراه باشید تا دنیای اسرار آمیز کاخ هشت بهشت را فتح کنیم.

دورنمایی از کاخ هشت بهشت

دورنمایی از کاخ هشت بهشت

این کاخ با شکوه تنها یکی از معدود آثار باقیمانده از دوران صفویه (۱۵۰۱-۱۷۳۶) در ایران می‌باشد که در خیابان چهارباغ اصفهان واقع شده است. "کاخ هشت بهشت" را به عنوان "ورود به بهشت" یا "کاخ هشت هابیت" هم می‌شناسند. پارک زیبایی که هم اکنون می‌بینید، زمانی"باغ شبانه" شاهان صفوی بوده که گرداگرد حوض بزرگی را احاطه کردند.
نمای داخلی از کاخ هشت بهشتافسانه‌های جالبی در پس پرده‌های این کاخ وجود دارد. در سال ۱۰۸۰ کاخی با هشت اتاق در روبروی حوضچه‌ی وسط باغ ساخته شد؛ هر اتاق متعلق به یکی از همسران شاه سلیمان صفوی بوده است. هشت اتاق مجلل با تزئینات زیبا و آینه کاری‌های خاص، هشت بهشت را در اندرونی کاخ ایجاد کردند. از جلوه‌های دیگر داخل عمارت می‌توان به نقاشی‌های زیبا، منبت کاری‌ها و کنده کاری‌های چوبی، گچ کاری‌های هنرمندانه و کنده کاری‌های روی سقف و دیوار‌ها اشاره کرد. 

طرح معماری کاخ هشت بهشت بسیار شبیه کاخ چهل ستون می‌باشد؛ با این تفاوت که با ورود به این کاخ، نمی‌توان احساس زیبایی که درونتان جریان دارد را متوقف کنید. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از کاخ هشت بهشت را به شب موکول کنید، اگر در کنار چشمه استخر ایستاده باشید؛ دلیلش را می‌فهمید.

معماری باشکوه کاخ

معماری باشکوه کاخ

عمارت دو طبقه‌ی کاخ و تزئینات زیبای طاق ها، نمونه‌ی کوچکی از معماری‌های درخشان عصر صفویه می‌باشد. نمای ظاهری کاخ هشت بهشت با آجرکاری‌های ظریف پوشش داده شده است. ایوان بزرگی که در بخش شمالی کاخ قرار دارد شما را به بخش مرکزی عمارت هدایت می‌کند. سقف کاخ با مقرنس بندی‌های گچی و خوش رنگ و نگار تزئین شده است. در کنار طلاکاری و آینه کاری‌هایی که در اکثر بنا‌های تاریخی ایران به چشم میخورند، در این ایوان دو تابلو از فتحعلی شاه به همراه خانواده اش وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

معماری کاخ هشت بهشت اصفهان

در طبقه اول کاخ، اتاق‌هایی وجود دارد که هر کدام با نقاشی‌ها و گچ بری‌های زیبا خودنمایی می‌کنند؛ اما جلوه‌های بیشتری در طبقه دوم شما را فرا می‌خوانند. رواق ها، اتاق‌های منحصربفرد و طاق‌های با شکوه، دست در دست هم دادند تا کاخ هشت بهشت را به زیباترین کاخ دنیا تبدیل کنند.

هنر در کاخ هشت بهشت اصفهان

برخی از اتاق‌ها مجهز به حوض آب و بخاری‌های دیواری می‌باشند و با آینه کاری‌های ظریف تزئین شده اند. در معماری این عمارت آنچه بیشتر توجهتان را جلب می‌کند؛ راه‌های ارتباطی بین فضا‌های مختلف کاخ هشت بهشت است. این راه‌ها باعث یکپارچگی بخش‌های مختلف کاخ می‌شوند. عمارت‌های کلاه فرنگی در چهار گوشه‌ی کاخ، تالار‌های هشت بهشت را به سوی باغ ها، باز می‌کنند.

باغ هشت بهشت تفرجگاهی امن

باغ هشت بهشت تفرجگاهی امن

باغ هشت بهشت امروزه یکی از پارک‌های پر طرفدار اصفهان می‌باشد که ازدحام و رفت و آمد خانواده‌های اصفهانی را می‌توان در آن مشاهده کرد. البته فاصله کوتاهی که این باغ با میدان نقش جهان دارد، تاثیر بسزایی بر جذب گردشگران دارد. اغلب جهانگردان و گردشگرانی که از گشت و گذار در میدان نقش جهان خسته می‌شوند، خود را به یک پیک نیک و استراحتی کوتاه در باغ زیبای هشت بهشت دعوت می‌کنند.

جلوه هنر و تاریخ در کاخ هشت بهشت اصفهان

منظره‌ی فضای سبز با حوض بزرگی که در مرکز باغ قرار دارد، چشم انداز زیبایی به این تفرجگاه بخشیده است. با ورود به این باغ بیکار نمانید و به سمت عمارت کاخ هشت بهشت بروید تا برنامه‌ی تفریحی و گردشگری خود را تکمیل کرده باشید. منظره‌ی بیرونی کاخ در مقابل حوض آب، فضای دنجی برای عکاسی است؛ پس ثبت لحظات به یادماندنی را فراموش نکنید.

گذر زمان در کاخ هشت بهشت

گذر زمان در کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت نیز مانند بسیاری از بنا‌های زیبا و باشکوهی که روزگاری برای خود ابهتی داشته اند، امروز با ناملایمتی‌های روزگار مواجه شده است. به طوریکه از اواخر دوره قاجار که به مرور این ملک از مالکیت شاه و درباریان خارج شد، به مرور دستخوش تغییرات گردید. به طوریکه تزئینات و هنر ایرانی نهفته در در و دیوار آن تا حد زیادی از بین رفت.

درست است که این کاخ و باغ زیبایش هنوز در لیست بهترین کاخ‌های ایران قرار دارد، اما نرده‌های زنگ زده و کاشی کاری‌های ریخته و ویران شده چهره‌ی غم انگیزی را به آن بخشیده است. از جمله بخش‌های باغ و کاخ که امروز اثری از آن‌ها به جای نمانده رود و آب نما‌ها و همچنین تزئینات هنرمندانه در داخل کاخ می‌باشد. امید داریم به این سرمایه‌های ملی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و مرمت و بازسازی آن‌ها جدی‌تر گرفته شود.

نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری

کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون

کاخ چهلستون، عمارتی شبیه به کاخ هشت بهشت می‌باشد که با ۸۰۰ متر فاصله در میدان امام حسین شهر اصفهان واقع شده است. این کاخ زیبا میزبان نخستین پادشاهی‌های دنیا در دوران صفویه بوده است. معماری شکوهمند این کاخ و ستون‌های بسیار بلند و بی نظیرش را در هیچ جای دنیا نخواهید دید.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان بزرگترین میدان چوگان زمان صفویه می‌باشد که در میان بازار‌ها و بنا‌های تاریخی محاصره شده است. مدرسه‌های قدیمی، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و بازار بزرگ اصفهان از بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری میدان نقش جهان هستند که جهانگردان زیادی را از گوشه کنار دنیا به دیار نصف جهان می‌کشانند. میدان نقش جهان یا میدان امام، دومین میدان بزرگ دنیا می‌باشد که مجموعه‌ای دیدنی از معماری‌های ایرانی- اسلامی را به نمایش می‌گذارد. باغ هشت بهشت در گذشته بخشی از باغ میدان نقش جهان بوده؛ بنابراین با فاصله ۱.۵ کیلومتری می‌توانید از این جاذبه‌ی اصفهان دیدن کنید.

سی و سه پل 
سی و سه پل

یک اصفهان است و سی و سه پل معروفش. قطعا نماد جاذبه‌های گردشگری اصفهان را می‌توان به این پل تاریخی اختصاص داد. سی و سه پل با فاصله ۲.۵ کیلومتری از کاخ هشت بهشت قرار دارد؛ بنابراین بعد از گشت و گذار در باغ هشت بهشت می‌توانید به کنار زاینده رود بروید و روی پل تاریخی آن قدم بزنید.

هتل عباسی

هتل عباسی

هتل عباسی با قدمت ۳۰۰ ساله قدیمی‌ترین هتل جهان می‌باشد که در بافت تاریخی اصفهان واقع شده است. جلوه‌ی شکوهمند معماری هتل عباسی، باعث شده تا به یکی از زیباترین مهمانسرا‌های جهان تبدیل شود. امکانات رفاهی کم نظیر و خدمات لوکس این هتل پنج ستاره را در هتل‌های سنتی کمتری خواهید دید. با سرو غذا در محوطه‌ی باز این هتل می‌توانید از تماشای منظره باغ و گنبد فیروزه‌ای مدرسه چهارباغ لذت ببرید. موقعیت هتل عباسی بسیار نزدیک به اماکن گردشگری اصفهان می‌باشد؛ از این جهت اقامتگاهی مناسب برای گردشگران و توریست‌ها محسوب می‌شود. از هتل عباسی تا کاخ هشت بهشت تنها ۳۰۰ متر فاصله وجود دارد.

آدرس کاخ هشت بهشت: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، پارک شهید رجایی 
ساعات بازدید: کاخ هشت بهشت در تمام روز‌های هفته از ساعت ۹ الی ۱۸:۳۰ برای بازدید عموم باز می‌باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار