gardeshban.ir

خانه عباسیان کاشان، جلوه گاه هنر و معماری ایرانی- اسلامی است که بار دیگر خانه‌های تاریخی دوران قاجار را به رخ می‌کشد.
کد خبر: ۱۴۷۴۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸-1398 April 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
کاشان را اهل گل و گلاب خوب می‌شناسند؛ نام و آوازه‌ی بسیاری از جاذبه‌های گردشگری کاشان، از حمام و باغ فین گرفته تا قمصر کاشان را زیاد شنیده اید؛ اما در خانه‌های تاریخی اش می‌توان واقعیت کاشان را کشف کرد. در این مطلب با معرفی خانه عباسیان کاشان، شما را با جلوه‌ی دیگری از جاذبه‌های ارزشمند کاشان آشنا می‌کنیم.


بیشینه خانه عباسیان

در زمان قاجار‌ها بنا‌های زیادی به سبک ایرانی- اسلامی ساخته شدند که اکنون جزو میراث ملی کشورمان محسوب می‌شوند. یکی از این بناها، خانه عباسیان است که همچون نگینی در محله سلطان امیر احمد کاشان می‌درخشد. تاریخ ساخت این خانه در بین سال‌های ۱۲۴۵ تا ۱۲۵۰ هجری برآورد شده که شما را به دوران قاجار‌ها می‌برد.

حیاط خانه عباسیان کاشانخانه عباسیان کاشان یکی از زیباترین بنا‌های تاریخی ایران می‌باشد که شما را محو خود می‌کند. باید بر دستان هنرمند حاج محمد ابراهیم برای ساخت چنین بنای با شکوهی بوسه زد. بنایی که ۲۰ سال از عمر گرانقدر این تاجر کاشی را گرفت. شهرسازی‌های مدرن و آپارتمان سازی‌ها باعث شده تا اهمیت و ارزش این خانه‌های تاریخی روزبه روز بیشتر شود. البته این خانه پس از فوت مالکش، گرد کهن سالی بر سر و رویش پاشیده شد و تمام ۵ حیاط آن با بنا‌های اطرافش از هم تفکیک و صورت خانه‌های مستقل بفروش رسیدند.

طرح و نقشهای خانه عباسیان کاشانخوشبختانه تمام این خانه‌ها در سال ۱۳۷۴ هجری شمسی، توسط گروه مرمت بافت تاریخی کاشان خریداری و بازسازی شد تا امروزه همچون نو عروسان کاشان جلوه گری کند. خانه عباسیان کاشان، ۳ سال بعد از مرمت در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

خانه عباسیان، جلوه گاه معماری اسلامی

با ورود به خانه عباسیان کاشان، مجموعه‌ای از بنا‌های باشکوه را در مساحتی بالغ بر ۷۰۰۰ متر مربع خواهید دید. این مجموعه در نگاه اول چیزی بیش از خانه و شبیه عمارت بسیار بزرگی است که در ۵ طبقه گرداگرد حیاط بزرگی را احاطه کردند.

اغلب خانه‌های تاریخی با زیر بنا و حیاط‌های وسیع ساخته می‌شوند تا از روی هر ایوان، چشم اندازی از حوضچه و باغچه وسط حیاط نمایان باشد. در خانه عباسیان بهار خواب به تنهایی یک طبقه محسوب می‌شود. سرداب، پس سرداب، طبقه همکف و بالا، طبقات دیگر این مجموعه را تشکیل می‌دهند. با ورود به خانه عباسیان حس می‌کنید که به سطح پایین تری قدم می‌گذارید که بیانگر معماری گودال باغچه می‌باشد.

ایوانهای زیبای خانه عباسیان کاشانمجموعه‌ی باشکوه این خانه را می‌توانید در ۵ حیاط اندرونی، بیرونی، حوضخانه، دخمه و باغ ببینید. تالار مرکزی به دلیل مشرف بودن با حیاط‌های اندرونی و بیرونی، بهترین مکان برای مشاهده‌ی محوطه‌های خانه است؛ گویی از آنجا بهتر می‌شود رفت و آمد‌ها را زیر نظر داشت.

حوض خانه عباسیان کاشاندر نمای ظاهری خانه عباسیان، دو بادگیر بزرگ دیده می‌شود که خنکی هوای درون خانه را تظمین می‌کنند. آبی که در حوضچه‌ها و جوی‌های داخل حیاط جاری است از بخش حوضخانه و از طریق آب قنات تأمین می‌شود. در بازدید از خانه عباسیان، همراه داشتن دوربین عکاسی برای ثبت این لحظات شیرین، ضروری است.

تزئینات هنر‌های اسلامی در خانه عباسیان

خانه عباسیان کاشان به لحاظ معماری و کابرد اصولی تزئینات اسلامی یکی از درخشان‌ترین خانه‌های تاریخی است که می‌توان به آن بالید. معماری خانه عباسیان جلوه گاه زیباترین هنر‌های رسمی بندی، کاربندی، گچ کاری، نقاشی، مقرنس، یزدی بندی، قطار بندی و مشبک کاری است. از این جهت بهترین نمایشگاه برای دانش آموختگان هنر و معماری اسلامی می‌باشد. اغلب اتاق‌های پذیرایی مهمان بهترین چیدمان و تزئینات خانه را شامل می‌شوند؛ این امر در خانه‌های تاریخی هم صدق می‌کند. شما می‌توانید زیباترین نمای خانه عباسیان را در مهمانخانه‌ی بخش بیرونی ببینید. در این بخش اتاق‌ها و ایوان‌های متعددی وجود دارد که هر کدام با تزئینات خاصی شما متحیر می‌کنند.

تالار های خانه عباسیان کاشانتالار آئینه زیباترین اتاق این بخش می‌باشد که با گچ بری‌های هنرمندانه و آینه کاری‌های زیبا، خودنمایی می‌کند. نور گیر کلاه فرنگی در تالار سرپوشیده بزرگ را حتما ببینید. هنر‌های معماری اسلامی از حیاط باغ که محل اقامه نماز جماعت بوده تا حوضخانه که محل تدریس سید محمد علوی بروجردی بوده کاملا مشهود است. در تمام بنا‌های اندرونی و بیرونی خانه عباسیان کاشان، اصول معماری نقاب دار و تقارن سازی رعایت شده است. پیشنهاد می‌کنیم در این مجموعه‌ی تاریخی از اتاق شاهنشین، اتاق‌های سه درس و پنج دری، تالار مرکزی و تالار‌های سرپوشیده بزرگ دیدن کنید.

اندرونی خانه عباسیان کاشانیکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های منحصر به فرد خانه عباسیان داشتن ظاهر ساده، اما تزئینات داخلی بسیار باشکوه و هنرمندانه می‌باشد. کافیست دقایقی را با دل و جان در اتاق‌ها و بخش‌های مختلف این پیام قدم بگذارید تا گوشه‌ای از هنر ایرانی را درک کنید.خانه عباسیان کاشان از گذشته تا امروزنزدیکترین جاذبه‌های گردشگری

بازدید از خانه عباسیان کاشان در محله سلطان امیر احمد، شما را به دیدن بنا‌های تاریخی نزدیکش دعوت می‌کند. شما می‌توانید در نزدیک‌ترین فاصله و با ۱۸۰ متر پیاده روی از خانه بروجردی‌ها دیدن کنید. حمام سلطان امیر احمد از بنا‌های تاریخی این محله می‌باشد که در فاصله ۱۵۰ متری خانه عباسیان قرار دارد. خانه طباطبایی ها، خانه عامری‌ها و خانه تهامی از دیگر دیدنی‌های این منطقه هستند که شما را با مجموعه‌ی بزرگی از خانه‌های تاریخی کاشان آشنا می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از بازدید از این خانه، حتما زمانی را برای لذت بردن از تماشای خانه طباطبایی‌ها اختصاص دهید. این خانه که به عروس خانه‌های ایرانی شهرت دارد، یکی از یادگار‌های به جای مانده از قرن ۱۳ هجری می‌باشد. خانه طباطبایی‌ها با داشتن مجموعه‌ای از ۳ اندرونی، بیرونی و فضای مخصوص خدمه و همچنین حیاطی بسیار زیبا و آرامش بخش در تمام طول سال میزبان گردشگران ایرانی و خارجی می‌باشد.

امکانات خانه عباسیان کاشانامکانات رفاهی مجموعه گردشگری خانه عباسیان

هم اکنون در خانه عباسیان کاشان شاهد امکانات سازمان رفاهی شهرداری کاشان هستیم. اقامتگاه، رستوران، بوفه و پوشش شبکه از امکاناتی است که به مجموعه‌ی تاریخی خانه عباسیان افزوده شده است. گشت و گذار در خانه عباسیان کاشان را از صبح شروع کنید تا هنگاهی که پرتو نور خورشید از پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی عبور می‌کند، قدم زدن در میان حاله‌هایی از رنگین کمان را تجربه کنید. 

بازدید از مجموعه‌ی بزرگ خانه عباسیان وقت زیادی می‌طلبد؛ بنابراین نگران این نباشید که سر ظهر از کجا رستوران پیدا کنید و اینکه آیا غذایی برای نهار دارید یا نه؟ در خانه عباسیان رستوران سنتی و بسیار زیبایی وجود دارد که در فضایی دنج و تاریخی با انواع غذا‌های سنتی کاشان از شما پذیرایی می‌کند. حتی اگر قصد صرف نهار را ندارید می‌توانید در سفره خانه‌ی سنتی خانه عباسیان دمی بیاسایید.











مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار