gardeshban.ir

سفر به مقصدهایی که در دل خود رازورمز بسیاری دارد، مهیج و جذاب است. این سفرها شما را به ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها وسوسه می‌کند.
کد خبر: ۱۴۷۶۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸-1398 April 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
غارها بخشی از پدیده‌‌های زمین‌شناسی هستند که به‌دلیل ماهیت پنهان خود، همیشه کنجکاوی انسان را برای رفتن به این سرزمین‌های عجایب برانگیخته‌اند. در بسیاری از مناطق ایران، این طبیعت شگفت‌انگیز جا خوش کرده است و زیبایی‌های هرکدام جذاب و دیدنی است. غار علیصدر همدان یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان است. به‌دلیل امکان قایق‌سواری، گشت‌وگذار در این سرزمین عجایب، یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های هر گردشگر خواهد بود. اگر برای ماجراجویی و کشف زیبایی‌های ناشناختۀ زمین آماده هستید، با ما راهیِ همدان شوید تا گوشه‌به‌گوشۀ غار علیصدر را پارو بزنیم و از هوای خنک آن لذت ببریم.

موقعیت جغرافیایی غار علیصدر در ایران

غار علیصدر در محدودۀ استان همدان و در رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده است. این غار، با آب‌وهوای خنک خود، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگریِ تابستانی در این استان محسوب می‌شود. غار علیصدر در شهرستان کبودرآهنگ، جایی در ۷۳ کیلومتری شمال غربی شهر همدان و در نزدیکی روستایی هم‌نام خود قرار دارد.

این غار متعلق به ارتفاعات «ساری قیه» یا همان «صخره زرد» است. برای رفتن به این مکان می‌توانید از شهر همدان در جادۀ منتهی به بیجار، نزدیک به ۶۰ کیلومتر برانید و سپس وارد جادۀ علیصدر شوید. در نهایت، بعد از حدود ۱۳ کیلومتر راندن در جادۀ علیصدر، به غار خواهید رسید. این سفر از همدان در حدود ۷۰ دقیقه طول می‌کشد.

همچنین می‌توانید از کبودرآهنگ خود را به علیصدر برسانید. اگر از همدان به‌سمت این شهرستان راه بیفتید، بعد از ۶۰ کیلومتر راندن، به آن خواهید رسید. از این منطقه تا علیصدر نزدیک به ۵۰ کیلومتر راه پیش‌ِرو دارید. کل مسیر از شهر همدان تا مقصد، نزدیک به ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

یکی از ویژگی‌های جذاب علیصدر، هوای بسیار پاک و خنک آن است که در روزهای گرم تابستانی حسابی می‌چسبد. این اختلاف دما از همان لحظۀ ورود حس‌وحال خوبی دارد و در روزهای گرم به مذاق گردشگرها خوش می‌نشیند. قسمتی از مسیرها و دهلیزهای پُرپیچ‌وخم غار علیصدر را باید قدم بزنید، اما بیشترِ راه را باید روی دریاچۀ زلال آن قایق‌سواری کنید. در واقع، این دریاچه هستۀ راه‌ها و انشعابات غار است و در نهایت، هر کانالی به آن می‌رسد. وجود حجم بالایی از آب‌های زیرزمینی و فرصت قایق‌سواری روی مسیرهای آبی و رفتن به گوشه‌وکنار این قصر سنگی، از ویژگی‌های اصلی و پرطرفدار این غار است. این ویژگی ارزش علیصدر را در صنعت گردشگری بالا برده و از آن‌جایی که نمونۀ مشابه آن در جهان بسیار کم است، یکی از غارهای آبی نامدار در دنیا محسوب می‌شود.

دنیای عجیب‌وغریب سقف‌ و ستون‌های غار

سقف‌ و ستون‌های سنگی غار علیصدر در تمام مسیر سرگرم‌تان می‌کند. شما نمی‌توانید از نقش‌ونگار آن که حاصل دست نیرومند زمین است، چشم بردارید. با قایق در این سرزمین عجیب‌وغریب پیش می‌روید و در هر گوشۀ غار، با شمایل خاصی از صخره‌های عظیم روبه‌رو می‌شوید. در آنجا سنگ و ستون‌هایی می‌بینید که هرکدام در نوع خود خارق‌العاده‌اند و می‌توانید آنها را به مجسمه‌ای با طرحی خیالی در ذهن‌تان تشبیه کنید. ارتفاع سقف غار متغیر است. در هر قسمت، قندیل‌های چکنده‌سنگ‌ها از سقف‌، و ستون‌های چکیده‌سنگ‌ها از کف غار، در طی ۱۹۰ میلیون سال، فضایی دیدنی از تجمع و رسوب املاح معدنی به‌وجود آورده‌اند. در برخی از قسمت‌های غار، این قندیل‌ها و ستون‌ها به رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شوند. این تنوع به‌دلیل وجود املاحی همچون مس، منیزیم و آهن در این قسمت از زیست‌بوم زمین پدید آمده است.

باید غرق در دنیای مرموز این شهر سنگی بشوید تا لذت ماجراجویی را با تمام وجودتان لمس کنید. 
به هر صخره‌ای که برسید، با نورپردازی ماهرانه‌ای روبه‌رو می‌شوید. با روشناییِ رنگی و به‌دور از 
افراط، عظمت سنگ و ستون‌ها جلوه‌ای عجیب‌تر به خود گرفته است. از آرامش غار و دور بودن از هیاهوی فضای بیرونی حسابی لذت ببرید و با دقت به صدای این پدیدۀ طبیعت گوش کنید. در هوای پاک و سبک غار نفس بکشید و مدتی با آلودگی هوای شهری خداحافظی کنید. شما در یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان سفر خود را آغاز کرده‌اید؛ از هر گوشۀ آن به‌سادگی نگذرید و زیبایی‌هایش را کشف کنید.

دنیای مجسمه‌ای علیصدر

در دل دنیای سنگی و کوهستانی علیصدر، نماهای دیدنی و جذابی از قندیل‌ها و ستون‌های املاح پدید آمده است. هرکدام از این نماها مثل بنا یا مجسمه‌ای هنرمندانه، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند: قندیل‌هایی که معمولاً با ظاهرهایی شبیه به گل‌کلم، هر قسمت غار را به شکلی تزئین کرده‌اند. از نمونه‌های دیدنی ترکیب سنگ و قندیل‌های علیصدر، میدان ستون‌های آن است که در امتداد کف و سقف غار قد علم کرده است.

در قسمتی دیگر از غار، پنجۀ بزرگی از جنس قندیل‌های چکنده‌سنگ‌ها می‌بینید؛ چنین می‌نُماید که انگار اژدهایی میلیون‌ها سال قبل از شما در این غار وجود داشته و پنجه‌اش هنوز سالم مانده است. نمونۀ دیگری از این پنجه‌های سنگیِ قدرتمند نیز در علیصدر وجود دارد که به «پنجۀ عقاب» معروف است.

اما دیدنی‌ترین پدیدۀ شگفت‌انگیز غار آبشار سنگی آن است. این آبشار سنگی در نگاه اول شما را به‌یاد آبشاری خوش‌قدوبالا می‌اندازد که در هوای زمستانی یخ بسته است.

بهترین زمان سفر به غار علیصدر

بدون شک، هوای همیشه خنک غار و دمای ثابت آن یکی از وسوسه‌های دل‌انگیزِ انتخاب آن برای مقصد گردش‌های تابستانی و روزهای گرم سال است. جریان آب زلال زیرزمینی و هوای پاک غار کلافگی روزهای گرم تابستان و اواخر بهار را از شما دور می‌کند. ناگفته نماند که در روزهای سرد سال هم این غار هوای مطلوبی دارد؛ دمای آن نسبت‌به هوای زمستانی بیرون بالاتر است و با لباس گرم، حسابی دلچسب می‌شود.

سفر به همدان با گردش در علیصدر از خاطره‌سازترین سفرهای زندگی‌تان خواهد شد؛ سفری توریستی که در عین جذابیت‌های فرهنگی و اقلیمی، فرصتی برای کاوش در پدیده‌های زمین‌شناسی برای شما به‌وجود می‌آورد. همچنین امکانات رفاهی و تفریحی پیرامون این غار همچون شهربازی، بازارچه، رصدخانه و رستوران برایتان لحظه‌های خوشی به‌وجود می‌آورد. به استان غنی و فرهنگ‌دوست همدان سفر کنید و بازدید از گوشه‌گوشۀ آن را ازدست ندهید. گردش در علیصدر را تجربه کنید و از این طبیعت سنگی ایران خاطره بسازید.









مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار