gardeshban.ir

استان فارس در کنار تمام دیدنی های زیبای طبیعی و تاریخی که دارد، دریاچه ای را در دل خود جای داده به نام دریاچه نمک «مهارلو». البته شناسنامه این دریاچه قدیمی را که ورق می زنیم، نام های دیگری هم به چشممان می خورند از جمله «مهلو» و «مهلویه» گرفته تا «ماهلویه» و «جنکال».
کد خبر: ۱۴۷۸۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸-1398 April 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
برای رفتن به سواحل این دریاچه و لذت بردن از زیبایی هایش باید 57 کیلومتری از شیراز دور شوید و به سمت سروستان بروید. روستایی در همسایگی این دریاچه قرار دارد که قدمتش به دوره صفویه بر می گردد و به «دشت گل» مشهور است. روستایی زیبا که پیشنهاد می کنیم در کنار دیدن دریاچه مهارلو حتما سری هم به این روستا بزنید و از معماری منحصر به فردش لذت ببرید.

درست است دریاچه قدیمی و زیبای مهارلو از گذشته شهره خاص و عام بوده، اما آنچه در یک دهه اخیر اسم و آوازه این دریاچه را سر زبان گردشگران انداخته، رنگ سرخ آن است. جلوه زیبایی که در سفرهای هوایی مسافران شیراز چشم هر بیننده ای را محو خود می کند، علتش هم شوری بسیار زیاد آب است که بعد از خشکسالی های اخیر دامن گیر این دریاچه شد.

مهارلو که در جنوب شرقی شهر شیراز است و مساحتی به وسعت 25 هزار هکتار دارد، سال 87 قربانی خشکسالی شد، اما در سال 90 بارش های آسمانی به دادش رسید و زندگی دوباره به دریاچه برگشت، اما همین که مردم بومی آمدند برای حیات دوباره دریاچه، جشن و پایکوبی کنند در سال 1391 پدیده «کشنده سرخ» مهمان ناخوانده دریاچه شد. پدیده ای که شوری زیاد آب، دل دریاچه را به رنگ خون کرد. هرچند از لحاظ طبیعی این وضع به نفع دریاچه نبود، اما عاملی شد برای حضور بیشتر گردشگران.

هنوز مردم بومی و محلی، وضع جدید دریاچه را نپذیرفته که تلخی آب دریاچه، کام آن ها را نیز تلخ کرد و پیکر دریاچه به یکباره سفید شد. تا جایی که بستر پر آب دریاچه تبدیل به شوره زاری سفید شد که به جای قایق ها، ماشین ها در آن جولان می دادند. بارش های شدید امسال دوباره این دریاچه را پر آب کرد، اما رنگ آب همچنان قرمز است.


راز قرمز بودن آب دریاچه نمک مهارلو/تصاویر

راز قرمز بودن آب دریاچه نمک مهارلو/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار