gardeshban.ir

اسپانیا به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی و محبوب صنعت گردشگری در دنیا شناخته می‌شود؛ با این‌حال این کشور صرف‌نظر از جاذبه‌های گردشگری، بناهای فراموش‌نشدنی، تاریخ، سواحل و البته سوغاتی‌های ماندگار و منحصربه‌فردی هم دارد.
کد خبر: ۱۴۸۰۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸-1398 April 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

در طول چهار دهه گذشته صنعت گردشگری اسپانیا بسیار پیشرفت کرده است، به طوری که به دومین صنعت گردشگری بزرگ دنیا بدل شده است.

امروزه اقلیم، آثار تاریخی و فرهنگی، موقعیت جغرافیایی و امکانات رفاهی اسپانیا باعث شده تا گردشگری به یکی از صنایع اصلی و هم‌چنین منبع درآمد و اشتغال ثابت برای این کشور بدل شود.
اسپانیا پس از فرانسه، دومین و بزرگ‌ترین کشور غرب اروپا است، با تاریخچه‌ای بسیار کهن و قدیمی که اعصار پیش از تاریخ را نیز در برمی‌گیرد؛ اسپانیا یکی از کشورهای توریستی است که سالانه جهان‌گردان بسیاری را به خود جلب می‌کند و در بین ایرانیان نیز تور اسپانیا جایگاه ویژه ای دارد.

در ادامه به معرفی برخی از سوغات و صنایع دستی اسپانیا می‌پردازیم؛

«عروسک‌های کریسمسی»

سنت کریسمس در کاتالونیا به هیچ کجای دیگر شباهت ندارد و عروسک‌های کریسمسی به‌طور فراوان در ایام سال نو در شمال شرقی این منطقه به چشم می‌خورند. در گذشته این عروسک‌ها همواره در قالب افرادی با لباس‌های سنتی ساخته می‌شدند، اما امروزه با رشد صنعت عروسک‌سازی می‌توان مجسمه‌هایی از چهره‌های مشهور را درکاتالونیا پیدا کرد. در تمامی فروشگاه‌های این منطقه چنین عروسک‌هایی به چشم می‌خورد؛ این عروسک‌ها نماد خوش‌یمنی در سال پیش رو هستند.

«تورون»

این شیرینی که شبیه به نوقا است، در ایام کریسمس در سراسر اسپانیا به‌وفور یافت شده و یک سوغاتی محبوب به شمار می‌آید. تورون از بادام، عسل، شکر و سفیده تخم‌مرغ تهیه شده و در اشکال مستطیلی سرو می‌شود. کاسا میرا در سال 1842 به‌عنوان اولین فروشگاه تهیه تورون در مادرید تأسیس شد و هم‌چنان در میان مردم محلی پرطرفدار است.

«اسپادریل»

شاید بتوان نمونه‌هایی از این کفش تابستانی محبوب را در خارج از اسپانیا یافت، اما گزینه‌های اصیل تنها در داخل این کشور قابل خریداری هستند. خانه‌ی هرنانز در مادرید از سال 1840 تا به امروز مشغول ساخت این کفش‌های نخی است و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان اسپادریل در اسپانیا به شمار می‌آید.

این کفش که در گذشته متعلق به طبقه فقیر و کارگر اسپانیا بود، پس از این‌که لورن باکال یک جفت از آن را در سال 1948 در فیلم کی لارگو پوشید، به شهرت جهانی دست یافت. از آن زمان تاکنون، آن‌ها یکی از کالاهای محبوب تابستانی در اسپانیا هستند.

«آبانیکو»

بادبزن اسپانیایی که به آن «آبانیکو» می‌گویند، از محبوبیت چشم‌گیری برخوردار است. این بادبزن‌ها که در برخی از رقص‌های سنتی اسپانیا هم استفاده می‌شوند، یک سوغاتی فوق‌العاده، به ویژه برای خانم‌ها خواهد بود. آوانیکو را با رنگ‌، طرح و سبک‌های متنوع، بادبزنی منحصربه‌فرد در میان دیگر بادبزن‌ها خواهید دید.

«زعفران»

زعفران یکی از گران‌ترین و با ارزش‌ترین ادویه‌های جهان است و جایگاه خاصی در آشپزی اسپانیایی دارد. اسپانیا یکی از تولیدکنندگان اصلی زعفران در جهان به شمار می‌آید و سال‌هاست آن را پرورش می‌دهد. زعفران ادویه‌ای فوق‌العاده است که طعم غذا را عالی می‌سازد و این سوغاتی را در بازارهای ادویه‌جات خواهید یافت که در بسته‌بندی‌های پلاستیکی کوچک به فروش می‌رسد.

«پوستر گاوبازی»

گاوبازی بخشی از تاریخ و فرهنگ اسپانیا محسوب می‌شود. اگرچه بسیاری از افراد معتقدند که این نزاع موجب آزار و اذیت حیوان می‌شود، اما مردم اسپانیا آن را سرگرم‌کننده می‌دانند. گردشگرانی که به اسپانیا سفر می‌کنند عموماً علاقه‌مند هستند این گاوبازی سنتی را تماشا کنند. کسانی که تحمل دیدن این کارزار را ندارند می‌توانند پوسترهای گاوبازی که در خیابان‌ها به چشم می‌خورند را به عنوان یک یادگاری از گاوبازی مرسوم در اسپانیا خریداری کنند. در شهر سویل دست‌فروشان زیادی وجود دارند که پوسترهای گاوبازی اختصاصی را درست می‌کنند.

«تی‌شرت کوکوشوموشو»

تی‌شرت از سوغاتی‌های متداول است که معمولاً مسافران آن را با علائم و نوشته‌هایی که یادآور آن کشور باشد خریداری می‌کنند. در اسپانیا گاو وحشی همانند یک نماد ملی شناخته می‌شود و تصویرش بر روی تی‌شرت‌ها به چشم می‌خورد؛ چرا که گاوبازی با فرهنگ اسپانیا پیوند عمیقی دارد. تی‌شرت «کوکوشوموشو» از تی‌شرت‌های مرغوبی است که به ویژه از فروشگاه آن در مادرید می‌توان خرید.

«شمشیر تولدو»

 «تولدو» قرن‌ها معروف بوده و شمشیر و سپرهای آن سپاهیان اروپایی را تا پیش از اختراع اسلحه‌های گرم تجهیز می‌کردند؛ اما امروزه این شمشیرها بیشتر برای گردشگران جذاب هستند. البته هنوز از کیفیت بالایی برخوردارند و یک سوغاتی فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به تاریخ تسلیحات نظامی محسوب می‌شوند.

«روغن زیتون»

روغن زیتون اسپانیا بهترین روغن زیتون دنیا شناخته می‌شود که مردم آندلس آن را تأمین می‌کنند. روغن زیتون در بطری‌هایی با ابعاد مختلف موجود است. اسپانیا بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن زیتون در جهان است که بیش از 5000،000 هکتار از زمین‌های این کشور به کشت زیتون اختصاص داده شده‌است، با این حال اسپانیا فقط حدود 20 درصد از محصولات خودش را به عنوان فوق‌بکر دسته‌بندی می‌کند. اسپانیا همچنین مقادیر قابل‌توجهی روغن زیتون را به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

ایسنا



 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار