gardeshban.ir

بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای سفرهای طولانی خود از هواپیما استفاده نمایند. سازمان های هواپیمایی نیز برای سفر هوایی بیماران قوانینی را در نظر می گیرند تا بتوانند موجب حفظ سلامت افراد و آرامش سایر مسافران گردد.
کد خبر: ۱۴۸۳۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸-1398 April 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای سفرهای طولانی خود از هواپیما استفاده نمایند. سازمان های هواپیمایی نیز برای سفر هوایی بیماران قوانینی را در نظر می گیرند تا بتوانند موجب حفظ سلامت افراد و آرامش سایر مسافران گردد. اما ممکن است که پرسنل پرواز نتوانند متوجه بسیاری از بیماری ها شده و مانع حضور فرد به هواپیما شوند. به عنوان مثال تشخیص یک خانم باردار که در ماه های آخر بارداری خود می باشد راحت تر از شخصی است که به تازگی سکته قلبی کرده است. بنابراین ما در این مطلب قصد داریم تا در خصوص سفر هوایی بیماران با هواپیما صحبت نماییم که بهتر است این افراد از این کار اجتناب نمایند و در صورت شرایط خاص همراه خود مجوز داشته باشند.

بعد از سکته قلبی

دلیل اینکه گفته می شود بیمارانی که سکته قلبی داشته اند تا هفته ها و ماه ها پس از آن نباید با هواپیما سفر کنند این است که اختلاف فشار ایجاد شده و همچنین ارتفاع بالا ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی در افرادی که سکته کرده اند شود. از طرف دیگر سفر هوایی بیماران با هواپیما در برخی افراد موجب ایجاد هیجان و استرس شده که به نوبه خود ممکن است بر ریتم قلب اثر منفی داشته باشد. بنابراین این افراد می بایست از اینگونه سفرها اجتناب کرده و در صورت نیاز احتیاط نمایند.

نارسایی قلبی

افرادی که دارای نارسایی قلبی بوده و دچار تنگی نفس ناشی از آن و در اصطلاح آسیت می باشند نباید از پله های هواپیما استفاده کرده و در صورت لزوم می بایست از ویلچر کمک بگیرند. این بیماران بهتر است مدتی قبل از انجام سفر هوایی خود از داروی ادرارآور و قرص های مقوی قلب استفاده نمایند.

موارد منع سفر هوایی بیماران قلبی و عروقی

آنژیوپلاستی

آنژیوگرافی یک فرایند تشخیصی بوده و فرد ۲ روز پس از انجام آن می تواند با هواپیما سفر کند. اما در آنژیوپلاستی رگ های مسدود قلب را با کمک بالون باز نموده و استنت یا فنر گذاشته می شود که برای این کار معمولا از سرخرگ پا استفاده می گردد. این افراد تا زمانی که تکلیف بهبودی آن ها مشخص نشده است بهتر است از سفرهای هوایی اجتناب نمایند.

جراحی قلب باز

در جراحی قلب باز که یک عمل وسیع به شمار می رود نیز به دلیل اینکه استخوان جناق از وسط بریده شده و نیازمند زمان برای ترمیم آن است پیشنهاد می شود تا از سفر هوایی بیماران این چنینی حداقل تا ۲ هفته اجتناب شود.

موارد منع سفر هوایی بیماران خونی

افت هموگلوبین

با اینکه فشار داخل کابین هواپیما تنظیم شده است اما این یک موضوع صد در صد نمی باشد. بنابراین افرادی که دارای هموگلوبین پایینی می باشند ممکن است در این شرایط دچار درد قفسه سینه و حتی سکته قلبی شوند. بنابراین قبل از سفر هوایی بیماران از این دست می بایست آن ها مشکلشان را درمان نموده و در صورت شرایط اضطراری زیر نظر پزشک خود خون تزریق نمایند.

بیماری سلول داسی شکل

بیماری سلول داسی شکل یک نوع بیماری ژنتیکی است که تحت تاثیر فشار پایین اکسیژن گلوبول های قرمز به صورت داسی شکل درامده و موجب انسداد عروق می شود. این افراد می بایست با مجوز از پزشک خود قبل از سفرهای هوایی خون تزریق کرده و در طول زمان زمان حتما اکسیژن کمکی همراه داشته باشند.

موارد منع سفر هوایی بیماران اعصاب و روان

سایکوز یا جنون حاد مجموعه علایمی از توهم بینایی یا شنوایی است. این افراد برخی از صداهایی که می شنوند یا چیزهایی که می بینند واقعیت ندارد. این افراد همچنین دچار بیماری هذیان نیز بوده که نسبت به چیزی باور غلطی دارند که در واقعیت برخلاف آن می باشد مثلا احساس می کنند سایرین با آن ها دشمن هستند. رفتارهای آشفته و به هم ریخته از جمله دیگر موارد سایکوز می باشد که بدون علت روی می دهد. آن ها ناگهان عصبانی شده و سایرین را متعجب خواهند کرد. این افراد می بایست در بیماستان روانی بستری شده و تحت نظارت و کنترل باشند.

نشست و برخاست هواپیما ممکن است روی افراد با جنون حاد تاثیر بدی داشته باشد
اغلب کشورها برای اینگونه افراد قوانین خاصی داشته تا بتواند در کنار مراقبت از فرد بیمار از آسیب رساندن او به سایر افراد جامعه جلوگیری نمایند. توهم ها و هذیان های افراد سایکوز می تواند موجب آسیب رساندن به افراد گردد. از جمله قوانینی که در مورد این افراد وجود دارد ممنوعیت بیماران سایکوز در سوار شدن به هواپیما می باشد. اگر در هنگام برخاستن هواپیما جنون او عود نموده و یا توضیحات مهمانداران برای شرایط اضطراری را به شکلی هذیانی نگاه کند ممکن است باعث ایجاد اختلال در نظم کابین و آرامش سایرین گردد. بنابراین تا زمانی که این بیماری کنترل یا درمان نشده و همچنین روانپزشک معالج و کمیسیون پزشکی شرکت هواپیمایی مجوزی برای او صادر نکرده است اجازه سفر هوایی بیماران اعصاب از این دست وجود ندارد.


موارد منع سفر هوایی بیماران زنان و زایمان

خانم های بارداری که در هفته های آخر بارداری خود قرار دارند بهتر است از انجام سفرهای هوایی اجتناب نمایند. این افراد به دلیل اینکه ممکن است دچار زایمان زودرس شوند نیاز دارند تا کمی احتیاط نمایند. این موضوع در مورد خانم هایی که سابقه زایمان زودرس، مرده زایی، خونریزی، بارداری دوقولوی و … را داشته اند جدی تر می باشد. البته که سایر خانم های باردار نیز بهتر است قبل از سفر هوایی خود مجوز لازم را از پزشک معالج دریافت نمایند. این افراد می بایست از بلند کردن چمدان های بزرگ و وسایل سنگین نیز خودداری نموده و در صورت نیاز به سوار شدن به هواپیما دچار استرس و ترس نشوند.

موارد منع سفر هوایی بیماران مغز و اعصاب

صرع

کسانی که دارای این بیماری می باشند احتمال اینکه تشنج های آن ها تکرار شود وجود دارد. به همین دلیل به این افراد حتی اجازه رانندگی هم داده نمی شود. بهتر است این افراد قبل از سوار شدن به هواپیما مجوز لازم را از پزشک معالج خود دریافت نمایند. در صورت ایجاد تشنج در داخل کابین می بایست همان فعالیت هایی که روی زمین برای این افراد می باشد را انجام داد. راه تنفسی آن ها باید باز شده و سر و گردن به یک سمت چرخانده شود تا از ورود مواد استفراغی یا جسم خارجی به داخل حلق جلوگیری گردد. همچنین باید مراقب بود تا سر بیمار به جایی برخورد نکند.

حمله‌ مغزی ایسکمیک‌ و گذرا

بیماران TIA که دچار حمله‌ ایسکمیک‌ گذرا در مغز شده اند امکان داشته در مدت ۴۸ ساعت پس از آن نیز مجددا این حمله به آن ها دست بدهد. افرادی که دچار سکته مغزی شده اند نیز شرایط مشابهی داشته و تاحد امکان نباید سفر هوایی بیماران این چنینی خطرناک می باشد.

موارد منع سفر هوایی بیماران مغز و اعصاب

بعد از جراحی مخچه

در طول مدت ۲۴ ساعته پس از این عمل جراحی به دلیل احتمال وجود خونریزی بهتر است از سفر هوایی بیماران جلوگیری شود. اختلاف فشار هوای کابین ممکن است سیستم مغز بیماران تاثیر گذاشته و ایجاد مشکل نماید.

عفونت‌های مغزی

در صورتی که بیماری وجود داشته که مبتلا به بیماری های عفونت مغزی مانند مننژیت می باشد می بایست حداقل تا یک هفته پس از بهبودی از سفر با هواپیما خودداری نماید و در غیر این صورت مجوز لازم را از پزشک خود دریافت کند.

موارد منع سفر بیماران گوش، حلق و بینی

اوتیت مدیا و سینوزیت

در مواردی که فردی دارای بیماری سینوزیت یا عفونت گوش میانی است بهتر است از سفر با هواپیما خودداری نماید. اختلاف فشاری که در دو طرف پرده گوش در هنگام برخاستن و نشستن هواپیما ایجاد می شود امکان داشته تا عرضه های این بیماری را افزایش دهد. این مشکل در کودکان زیر ۶ سال و به خصوص نوزادان زیر ۲ سال بسیار شایع تر بوده زیرا پرده گوشی آن ها هنوز به خوبی تکامل پیدا نکرده است. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که در سفر هوایی بیماران از این نوع، والدین در هنگان نشستن و برخاستن هواپیما به کودکان خود چیزی برای جویدن بدهند.

باروتروما

دهانه سینوس ها نسبتا کوچک بوده و هنگامی که فرد دچار اختلال فشار هوا می گردد ممکن است این سینوس ها ناگهان پر و بسته شوند که به این حالت باروتروما می گویند. در موارد شدید این حالت که سفر هوایی بیماران آن را دچار مشکل می نماید امکان دارد این گیر افتادگی هوا به مغز نیز گسترش یافته و باعث ایجاد هوا درون جمجمه و قسمت های مختلف مغر گردد.


جراحی گوش میانی

در فرایند جراحی گوش میانی در اغلب موارد پرده گوش پیوند می خورد. برای اینکه این پیوند جوش خورده و سوراخ ایجاد شده در آن ترمیم شود می بایست تعادل فشاری دو سرف پرده گوش برقرار باشد. بنابراین در هنگام سوار شدن به هواپیما که باعث ایجاد اختلال فشار هوا در دو طرف پرده گوش می شود ممکن است به جراحی انجام شده آسیب برساند. بنابراین پیشنهاد می شود تا سفر هوایی بیماران این چنینی حداقل ۱۰ روز تا ۲ هفته پس از ترمیم کامل انجام شود.

جراحی لوزه‌ها

در هفته اول پس از اینکه جراحی لوزه ها انجام می شود بهتر است از سوار شدن به هواپیما خودداری نمایید. در طول این مدت احتمال خون ریزی وجود داشته که در صورت وقوع آن می بایست جراحی اورژانسی بر روی فرد صورت گیرد که در هواپیما به دلیل نبود امکانات درمانی می تواند خطرناک باشد.


جراحی فک با سیم‌کشی

افرادی که جراحی فک را انجام می دهند بر اساس میزان آسیب وارد شده ممکن است بین ۲ تا ۶ هفته دندان هایشان روی هم ثابت شود. او در این شرایط نمی تواند دهان خود را باز نماید بنابراین در صورتی که با سوار شدن به هواپیما دچار تهوع و استفراغ گردد امکان دارد محتویات معده وارد ریه او شده و دچار خفگی گردد. بنابراین بهتر است از سفر هوایی بیماران در این مدت خودداری شود. در صورت وجود این شرایط می بایست سیم های بسته شده به سرعت باز شوند تا فرد دچار خفگی نگردد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار