gardeshban.ir

این روزها هرجا که بروید اینترنت وای فای به عنوان یکی از خدمات ارائه می شود.
کد خبر: ۱۴۸۴۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸-1398 April 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
فرودگاه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در اکثر فرودگاه ها اینترنت وای فای رایگان به عنوان یکی از سرویس های ویژه در اختیار مسافران قرار می گیرد. اما ممکن است بسیاری از افراد نگران امنیت اینترنت فرودگاه باشند و به همین دلیل به شبکه وای فای فرودگاه متصل نشوند. چطور می توان به صورت امن و مطمئن از اینترنت استفاده کرد و نگران به سرقت رفتن اطلاعات شخصی نبود؟

اتصال به اینترنت و استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت و لپتاپ دیگر جنبه لوکس و تجملاتی ندارد و به یکی از ملزومات زندگی مدرن تبدیل شده است. خیلی از ماها بدون اتصال به اینترنت بسیاری از کارها را نمی توانیم انجام دهیم و بسیاری از مشاغل حتی به این شبکه وابسته هستند. در سفر نیز امکان دسترسی به اینترنت بسیار سودمند خواهد بود و با کمک اینترنت می توانید سفری بهتر و راحت تر داشته باشید. اگر فرودگاه مقصدتان اینترنت وای فای داشته باشد می توانید به خانواده و عزیزانتان اطلاع دهید، نقشه آنلاین یا آفلاین شهر مقصد را دانلود کنید و حتی درخواست تاکسی بدهید. اما بحث امنیت این شبکه و احتمال به خطر افتادن هویت و اطلاعات شخصی یکی از دغدغه های مسافران در فرودگاه است. با رعایت نکات امنیتی زیر می توانید با خیال راحت از اینترنت فرودگاه استفاده کنید.

اعتبارسنجی شبکه اینترنت فرودگاه

ایجاد شبکه وای فای جعلی نیاز به تجهیزات و تبحر خاصی ندارد و ممکن است افراد سودجو برای به سرقت بردن اطلاعات مسافران چنین کاری انجام بدهند. می دانید که برای استفاده از اینترنت لازم است نام شبکه را جستجو کنید و بعد با وارد کردن پسورد به اینترنت متصل شوید. بسیاری از فرودگاه ها نام شبکه اینترنت خود را در مکان های عمومی و قابل دید مثل دیوار، ستون یا مانیتورها نمایش می دهند تا همه مسافران بتوانند آن را ببینند. اما وقتی شبکه های وای فای اطراف را جستجو می کنید قبل از اینکه به نام شبکه فرودگاه متصل شوید نام آن را به طور کامل بخوانید و با نامی که در فرودگاه ارائه شده مطابقت بدهید. اگر در نام شبکه عدد و حروف زیادی وجود دارد تمام آن ها را چک کنید تا مطمئن شوید به شبکه اینترنت فرودگاه متصل می شوید و نه یک شبکه جعلی!

برای اعتبارسنجی و بررسی نام شبکه به موارد زیر توجه کنید:

حروف بزرگ و کوچک (آیا نام شبکه FreeAirportWifi است یا FreeairportWifi؟)

تفاوت در اعداد (Airport2 به جای Airport 1)

علائم و کاراکترهای خاص (مثلا Airport_ به جای Airport-)

صفحه Opt-In

یکی دیگر از راه های تشخیص شبکه اصلی، صفحه ای به نام Opt-In است. وقتی به شبکه متصل می شوید معمولا این صفحه نمایش داده می شود که از شما می خواهد آدرس ایمیلتان را وارد و قوانین استفاده را تایید کنید. اکثر شبکه های اینترنت فرودگاه ها، هتل ها و رستوران ها قبل از اتصال به اینترنت چنین صفحه ای را به کاربران نمایش می دهند.

اگر بدون مشاهده این صفحه توانستید به راحتی به اینترنت متصل شوید این احتمال وجود دارد که به شبکه جعلی وصل شده باشید.

دسترسی به اینترنت وای فای سالن استراحت

سالن های استراحت فرودگاه امکانات ویژه ای را به مسافران ارائه می کنند که یکی از این خدمات، امکان دسترسی به اینترنت وای فای است. استفاده از این سالن ها برای مسافران فرست کلاس و بیزینس کلاس رایگان است، اما مسافران اکونومی برای ورود به این سالن ها باید هزینه ورودی پرداخت کنند. در هر صورت اگر امکانش را دارید از اینترنت این سالن ها استفاده کنید، زیرا امنیت بسیار بالاتری دارد. به این دلیل که تعداد افراد کمتری به این شبکه متصل می شوند احتمال سودجویی و سرقت اطلاعات کمتر خواهد بود.

تنها از سایت هایی با آدرس HTTPS بازدید کنید

اکثر مرورگرها در هنگام مواجهه با وبسایت مشکوک به شما هشدار می دهند. اگر چنین اتفاقی افتاد دو راه دارید: یا با کلیک روی دکمه مخصوص ادامه دهید یا روی Back to Safety کلیلک کنید و دوباره به صفحه قبل برگردید.

امروزه اکثر وبسایت ها  به دلیل امنیت بالاتر و بهتر از آدرس http:// به htpps:// تغییر وضعیت داده اند که حرف S به معنای امن بودن آن آدرس است.

البته ورود به یک سایت امن لزوما به این معنا نیست که در مقابل هک شدن مصون است. اما به هرحال احتمال سررقت اطلاعات را کاهش می دهد و با خیال راحت تری می توانید از این وبسایت ها استفاده کنید.


از وی پی ان استفاده کنید

حتی اگر با وارد کردن پسورد به اینترنت فرودگاه، هتل یا رستوران متصل شده اید باز هم بهتر است نکات امنیتی را رعایت کنید. یکی از این کارها استفاده از VPN است. با استفاده از وی پی ان یا شبکه خصوصی مجازی، تمام داده ها رمزگذاری می شود و سرقت اطلاعات را دشوارتر می کند. این که حتما از آدرس htttps استفاده کنید نکته بسیار خوبی است و بهتر است همیشه رعایتش کنید. اما استفاده از وی پی ان امنیت اینترنت فرودگاه را به مراتب بالاتر می برد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار