gardeshban.ir

گم شدن چمدان بعد از جا ماندن از پرواز بدترین اتفاق بدی است که می تواند برای ما اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۱۴۸۵۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸-1398 April 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
حتی برای برخی گم شدن چمدان و وسایل عزیزمان می تواند کابوسی وحشتناک باشد. امیدواریم این اتفاق هیچ وقت برای شما پیش نیاید. اما تا به حال برایتان این سوال پیش آمده که ایرلاین ها با چمدان های گمشده چه کار می کنند؟
 برخی چمدان ها خوش شانس هستند و بالاخره به دست صاحبشان می رسند، اما برخی دیگر هیچ وقت دوباره صاحبشان را نمی بینند و در یک گوشه در فرودگاه تلنبار می شوند. بعد از مدتی حجم چمدان های گمشده می تواند بسیار زیاد شود و بالاخره ایرلاین ها باید فکری برای این چمدان ها بکنند. فروش چمدان های گمشده در فرودگاه راهکاری است که هم ایرلاین ها از شر چمدان های اضافه خلاص می شوند و هم به هرحال پولی به جیب می زنند و درآمدی کسب می کنند! به نظرتان چطور می شود این چمدان ها را خرید؟ موضوع جالب اینکه علاوه بر چمدان، برخی وسایل جا مانده از مسافران را هم می توان خریداری کرد!

اگر چمدانمان در گم شد چه کنیم؟

گم شدن چمدان  در هر پروازی ممکن است اتفاق بیفتد، اما در پروازهایی که در بین مسیر توقف دارند و مسافران باید سوار هواپیمایی دیگر شوند این اتفاق ناخوشایند بیشتر رخ می دهد. شما با هزار امید و آرزو وسایل ضروری سفر را در چمدان می گذارید، به این امید که در فرودگاه مقصد تحویلش بگیرید. اما وقتی به فرودگاه می رسید خبری از چمدانتان نیست و می فهمید که چمدان گم شده است. اگر خدای ناکرده برای شما هم این اتفاق افتاد باید سریعا به مسئولین ایرلاین خبر بدهید و فرم ویژه ای را پر کنید. در این صورت پس از پیدا شدن چمدان در هرکجا که باشید به شما تحویل داده می شود. اما به هرحال، برخی چمدان ها هستند که صاحبشان هیچ وقت آن ها را پیدا نمی کند یا آنکه صاحب چمدان به هردلیلی دنبال پیداکردن چمدانش نمی رود و چمدان گم شده بدون صاحب می ماند. 

شرکت های هواپیمایی بازه زمانی خاصی را برای تحویل چمدان معین کرده اند. در صورتی که این بازه زمانی تمام شود و صاحب چمدان پیدا نشود از نظر قانونی چمدان متعلق به ایرلاین خواهد بود. حال ایرلاین می ماند و یک عالمه چمدان گمشده! چه کار کند؟! ایرلاین ها برای چنین مواردی راهکاری اندیشیده اند که البته نفع مالی برای ایرلاین نیز در پی دارد. فروش چمدان های گمشده در فرودگاه و پرواز!

فروشگاه لوازم مسافران

فروشگاه چمدان های گمشده!

البته تمام وسایل داخل چمدان فروخته نمی شوند. بخش اعظم وسایل داخل چمدان مثل لباس و پوشاک دور ریخته می شوند یا به خیریه ها داده می شوند و تنها اشیاء باارزش و قیمتی به فروشگاه ویژه منتقل می شوند. اشیاء گرانقیمتی مثل گوشواره الماس، کفش های دست دوز و جواهرآلات. داخل این فروشگاه شبیه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ است، با این تفاوت که وسایل و لباس ها چندبار استفاده شده اند. مرکز فروش اشیاء گمشده در ایالات متحده در سال ۱۹۷۰ افتتاح شده و از آن تاریخ سالانه یک میلیون قطعه وسیله را بررسی و در معرض فروش قرار می دهد.

برندا کانترل، مدیر فروشگاه می گوید: «ما با اشیاء عجیب و بعضا قیمتی روبرو می شویم. یک بار یک لباس آتش نشانی جا مانده بود! و بار دیگر یک قطعه زمرد ۴۰٫۹۵ قیراطی در طول پرواز گم شده بود! یک حلقه الماس ۵٫۸ قیراطی به ارزش ۴۶۰۰۰ دلار نیز گم شده بود که آن را به قیمت ۲۳۰۰۰ دلار به زوجی جوان در تنسی فروختیم.

فروشگاه وسایل گمشده در پرواز

هرازگاهی مسافران به امید پیدا کردن وسایلشان با فروشگاه تماس می گیرند. اما متاسفانه دیگر کاری از دست مسئولین فروشگاه برنمی آید و به دلیل حجم بالای وسایل  گذشتن مدت زمان قانونی احتمال این امر بسیار پایین است. البته گاهی پیش می آید که فردی در بین قفسه های فروشگاه یکی از وسایلش را پیدا می کند. ولی برای اینکه بتواند مالکیت آن را ثابت کند نیاز به سند و مدرک دارد. به همین دلیل این موضوع اغلب به ندرت پیش می آید.

کانترل با یادآوری یک مثال می گوید: «در سال ۱۹۹۸ مردی به فروشگاه آمد و یک جفت کفش اسکی برای همسرش خریداری کرد. اما بعد متوجه شد که نام همسرش روی کفش نوشته شده است و کفش ها در واقع متعلق به همسرش بودند! این تنها موردی است که واقعا صاحب یک وسیله پیدا شد و توانست مالکیت آن را نیز ثابت کند.» طبق قوانین وزارت راه و ترابری ایالات متحده اگر اشیاء و لوازمتان در طول سفر گم شود، آسیب ببیند یا با تاخیر به دستتان برسد می توانید تا ۳۳۰۰ دلار در پروازهای داخلی به عنوان غرامت دریافت کنید.

چه طور از گم شدن چمدان هایمان پیشگیری کنیم؟

البته بهترین کار همیشه پیشگیری است. برای اینکه احتمال گم شدن چمدان و وسایلتان در فرودگاه و پرواز را به حداقل برسانید موارد زیر را رعایت کنید.

قبل از پرواز

گفتیم که چمدان ها اغلب در پروازهای با توقف گم می شوند. بنابراین حتی الامکان سعی کنید پرواز مستقیم و بدون توقف را رزرو کنید.

بلیت هواپیمای خود را از ایرلاینی تهیه کنید که سابقه خوبی در حمل چمدان دارد و آمار گم شدن چمدان در این پروازها کم است.

هنگام چمدان بستن گوشه ذهنتان احتمال گم شدن آن را در نظر بگیرید. بنابراین وسایلی را داخل چمدان قرار دهید که اگر گم شد هم بتوانید چند روز بدون آن ها سپری کنید. لباس های ضروری سفر و وسایل شخصی، اشیاء گرانقیمت و باارزش مثل پول، موبایل و … را تا جای ممکن همراه خود به داخل هواپیما ببرید.

روی تمام چمدان ها و وسایلتان برچسبی حاوی نام و نام خانوادگی و اطلاعات تماستان را بنویسید و آن را در محلی قابل دید بچسبانید. متاسفانه اغلب مسافران در این امر کوتاهی می کنند، اما همین برچسب کوچک می تواند یک چمدان گم شده را به دست صاحبش برساند.

گم شدن چمدان در فرودگاه

پس از پرواز

به محض اینکه از هواپیما خارج شدید به محل دریافت چمدان مراجعه کنید و منتظر رسیدن چمدانتان شوید.

اگر چمدانتان گم شده یا با تاخیر به دستتان خواهد رسید بلافاصله به مسئولین فرودگاه گزارش دهید و از فرم اعلام مفقودی کپی بگیرید.

از دفتر اشیاء گمشده شماره تماس مسئولین ایرلاین در این رابطه را بگیرید و با آن ها تماس بگیرید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار