gardeshban.ir

اگر دیابت دارید و عاشق سفر هستید، با رعایت چند نکته ساده می توانید به هر کجا که می خواهید بروید.
کد خبر: ۱۴۸۹۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸-1398 April 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
این موضوع شامل دیدن دکترتان قبل از سفر هم می شود. قبل از سفر افراد دیابتی باید یک چک آپ کامل کنند. برای برنامه ریزی، پس از انتخاب محلی که می خواهید به آنجا بروید، تحقیقی انجام دهید تا بدانید که در مقصدتان وضعیت دکترها، بیمارستان ها و داروخانه به چه صورت است. آیا در مقصد داروهای دیابتی خود را به راحتی پیدا خواهید کرد؟ امروزه به دلیل پیشرفت ارتباطات و اطلاعات بسیاری از این مطالب را از سایت های مربوطه پیدا می کنید. 

گردشگری آن هم از نوع پزشکی!

به شما توصیه می کنیم که با خود تنقلات و میان وعده هایی که پر از فیبر و پروتئین هستند را بردارید. تنقلاتی مانند بسته های کره بادام زمینی با آجیل های متنوع، میوه خشک و آجیل و یا پنیر رشته ای را به صورت بسته های جداگانه بسته بندی کنید و با خود بردارید. بسته به مقصد شما، گاهی برخی از این مواد را نیز می توانید در فرودگاه ها و فروشگاه های اطراف خود به راحتی پیدا کنید. در سفر افراد دیابتی باید مراقب غذای خود باشند. هنگام غذا خوردن در سفر به غذای خود کنترل داشته باشید و غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی مقادیری پروتئین، کربوهیدرات های غنی از فیبر، چربی سالم و سبزی باشد.

داروهای خود را به اندازه بردارید

خود را برای هر ماجرایی که ممکن است اتفاق بیفتد آماده کنید. به عنوان مثال توصیه می کنیم که یک سوزن و آمپول اضافه با انسولینی که استفاده می کنید به همراه داشته باشید. بسته به نوع دیابتی که دارید و از هر وسیله دارویی که استفاده می کنید، مانند پنبه الکلی، انسولین، سورنگ انسولین، ضد عفونی کننده دست، داروهای لازمه، دستگاه اندازه گیری قند خون و نوارهای تست حتماً به اندازه و شاید هم کمی بیشتر بردارید. مطمئن شوید که تمام وسایل مورد نیازتان را در کوله و کیف همراهتان با خود دارید. در سفر افراد دیابتی به مناطق خیلی گرم مانند سواحل یا اگر برای مدت طولانی به سفر می روند، پنکه و وسایل خنک کننده حتماً لازم است. در واقع انسولین در هوای معمولی و در دمای متعادل، ۲۸ روز دوام می آورد.


از قوانین فرودگاهی و پروازها آگاه باشید

در سفر افراد دیابتی برای گذشتن از بخش امنیت و گیت در فرودگاه، زمان بیشتری را در نظر بگیرند. قوانین مربوط به داروها، مایعات، لوازم و موارد دیگر را در فرودگاه هایی که به آن ها وارد می شوید، بررسی کنید. به طور معمول مواردی مانند پمپ ها یا سرنگ ها را در این قوانین مطرح نمی کنند، اما در برخی از کشورهای خارجی گاهی ممکن است که کمتر پیدا شوند. بنابراین بهتر است نسخه ای از طرف پزشک خود به همراه داشته باشید. به همان صورت بهتر است که از قوانین داروهای تجویزی در کشور مقصد اطلاع داشته باشید. داروهای تجویزی خاص در کشورهای دیگر، مانند دبی، غیرقانونی هستند. ADA یک راهنمای جامع برای سفر هوایی و دیابت ارائه می دهد، همانطور که CDC هم هست.

در طول پرواز، تغییر ارتفاع در هنگام صعود و فرود ممکن است بر روی برخی از پمپ ها تاثیر بگذارد. اگر جزو آن دسته از افراد دیابتی هستید که مدام سرنگ به شما متصل است، دکترها توصیه می کنند که آن را در هنگام صعود یا فرود دربیاورید تا مانع از تزریق انسولین اضافی به بدن شود. با این حال، از قبل درباره وضعیت شخصی خود با مهمانداران و عوامل پرواز صحبت کنید.

راجع به پایین یا بالا بودن قند خون خود آگاه باشید

نشانه های هایپوگلیسمیا یا قند خون پایین می تواند شامل عصبانیت، سرگیجه و احساس لرز و اگر شدید باشد تشنج است. این علائم می توانند به سرعت اثر کنند و بر توانایی فرد برای تفکری درست تأثیر بگذارند و در این صورت همراه مسافر باید قرص های گلوکز را به عنوان یک داروی سریع به او بدهد. شاید این قرص ها را در داروخانه ها و فروشگاه های خود به راحتی پیدا کنید، اما در سفر افراد دیابتی به خارج از کشور همیشه مقداری اضافه همراه داشته باشید. می توانید از آب پرتقال نیز بنوشید و یا کیسه های کوچک آب نبات مانند شکلات های نباتی یا شیرینی های ژله ای را با خود به همراه داشته باشید. برای هیپوگلیسمیای شدید، همراه مسافر دیابتی باید بداند چگونه تزریق گلوکاگون (هورمون ای که قند خون را افزایش می دهد) را انجام دهد. بهتر است اگر به عنوان همراه مسافر دیابتی می روید از قبل نحوه زدن این آمپول را بیاموزید.

نشانه های هایپرگلیسمیا یا قند خون بالا می تواند شامل افزایش تشنگی، خشکی دهان، تاری دید، استفراغ، تنگی نفس، سردرد و حتی درد معده باشد. قبل از سفر با پزشک خود گزینه های احتمالی برای این گونه درمان را مورد ارزیابی قرار دهید. این موارد می تواند بالا بردن دوز انسولین یا مراجعه به اورژانس باشد تا در نهایت تزریق انسولین را به دکترها و پرستارها بسپارید.

راجع به بیمه نامه سفر مطمئن شوید

بسیاری از بیمه های مسافرتی تنها شامل از دست دادن موارد مالی است. حتماً بیمه مسافرتی را برای داروها قبل از سفر افراد دیابتی چک کرده و مطمئن شوید که بیمه ای را قبول می کنید که این موضوع را هم شامل شود. به این صورت در مواقع اضطراری هم بیمه خواهید بود. این موضوع حتی برای پزشکان و بیمارستان هایی که در مقصد به آن ها می روید نیز مهم خواهد بود.

رعایت عادات غذایی منظم

پزشکان توصیه می کنند که حد امکان برای امنیت بیشتر سفر افراد دیابتی برنامه غذایی منظمی را پیش بگیرید. اگر دیابت نوع یک دارید، باید انسولین و غذای خود را طبق برنامه مشخصی بخورید به ویژه اگر در سفرتان تغییرات زمانی دارید. تزریق انسولین را با وعده های غذایی و منظم این کار را انجام دهید. حداقل هر سه تا چهار ساعت غذا خوردن هم می تواند باعث جلوگیری از کاهش قند خون شود.


بر سطح قند خون خود نظارت داشته باشید

اگر فعالیت شما بیشتر شد، از یک منطقه زمانی به منطقه زمانی دیگری رفتید یا غذاهای متفاوتی خوردید حتما قند خون خود را اندازه گیری کنید. در سفر افراد دیابتی همراهان آن ها، باید گاه به گاه به آن ها یادآوری کنند که گلوگز خون خود را اندازه بگیرند.

یک دستبند مخصوص برای نوع بیماری خود به دست کنید

منطقی است فرض کنیم فردی که مبتلا به دیابت است، زمان هایی را در تنهایی به سر می برد. در این صورت برای مواقع اضطراری، مانند شروع سریع هیپوگلیسمیا، یک دستبند هشدار پزشکی می تواند به کمک پزشکان آید و سریعاً مشکل را شناسایی کند. علاوه بر این، پزشکان برای سفر افراد دیابتی توصیه می کنند که هر کسی که مبتلا به دیابت است، باید کارت شناسایی خود را با به هممراه لیست داروها، نام پزشک و شماره پزشک و شرایط پزشکی خود را به همراه داشته باشد.

از پیاده روی بدون با پای برهنه خودداری کنید

این امر مخصوصاً برای بیماران مبتلا به نوروپاتی، وضعیتی است که سبب بی حسی و خواب رفتگی در پاها می شود،. این موضوع در صورت پا گذاشتن بر روی جسمی تیز در ساحل می تواند باعث بریدن پای شما و عفونت شود. حتی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز گاهی متوجه نمی شوند که نوروپاتی دارند. بهتر است که در سفر افراد دیابتی همیشه در این گونه موارد احتیاط شود و همیشه کفش را به پا داشته باشند. حتی مواقعی که در خانه هستند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار