gardeshban.ir

می توان گفت بلغارستان الماس اروپاست و هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته مانده است. بلغارستان آخرین کشور بلوک شرقی شوروی سابق است و دقیقا همان جا رشته کوه های کهن بالکان به دریای سیاه پیوند می خورند و مناظر خیره کننده و چشم نواز را شکل می دهند. متاسفانه سفر به کشورهای اروپایی و دریافت ویزای شینگن برای ما این روزها کمی دردسر ساز است، اما آیا ویزای بلغارستان نیز شینگن است؟ چگونه می توانیم ویزای بلغارستان را دریافت کنیم؟
کد خبر: ۱۴۹۰۳
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸-1398 April 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
بلغارستان به خاطر شرایط راحت تر دریافت ویزا، نزدیکی (همسایه غربی ترکیه)، طبیعت فوق العاده، جاذبه های تاریخی و قیمت به نسبت مناسب مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی قرار گرفته است. پایتخت بلغارستان شهر سوفیا است. جمعیت این کشور بالغ بر ۷٬۳۶۴٬۵۷۰ نفر است که هر سال از آن کاسته می ‌شود. بلغارستان بیشترین رشد منفی جمعیت را در جهان دارد .

زبان رسمی این کشور بلغاری و واحد پول آن لوا با واحد جزء استونیکی است. حدود ۸۵ درصد از مردم آن بلغاری ‌تبار و بقیه بیشتر ترک و کولی هستند. بلغارستان ۱۱۰٬۹۹۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و چهاردهمین کشور بزرگ در اروپا است. در سال ۲۰۰۵ اتحادیه اروپا، درخواست عضویت بلغارستان را در این اتحادیه پذیرفت و روز عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را ۱ ژانویه ۲۰۰۷ اعلام کرد.

مردم بلغارستان لباس های محلی زیبایی به رنگ های سفید و قرمز بر تن می کنند و رسم و رسوماتشان بسیار تماشایی است. هر یک از شهرهای آن ویژی منحصر به فرد خود را برای بازدید دارند. از همه مهم تر آن که با داشتن برنامه و کسب اطلاعات کامل می توانید با هزینه مناسبی از شهرهای مختلف بلغارستان دیدن کنید.

سفر به بلغارستان

تا صحبت از سفر به بلغارستان و شهرهای زیبای آن مانند وارنا به میان می آید بسیاری به فکر دردسرهای گرفتن ویزای شنگن کشورهای اروپا می افتند. در این مطلب اطلاعات کاملی از ویزای بلغارستان و شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن را به شما خواهیم داد. کشورهای عضو شینگن ۲۶ کشور هستند که بلغارستان جزو آن ها نیست. اما به هر حال این کشور عضو اتحادیه اروپا است و گویا در تلاش برای پیوستن به معاهده شینگن نیز می باشد اما برای دریافت ویزای بلغارستان نیازی به داشتن ویزای شینگن کشورهای اروپایی نیست.

اگرچه هنوز بلغارستان به کشورهای لیست شینگن نپیوسته است اما دارندگان این ویزا می توانند با شرایط محدودی به بلغارستان سفر کنند که البته در ادامه محدودیت های آن را خواهیم گفت و البته دقت داشته باشید عکس این قضیه برقرار نیست و دارندگان ویزای بلغارستان نمی توانند به کشورهای عضو شینگن سفر کنند.


بلغارستان این روزها مقصد گردشگری مسافران زیادی است و با توجه به هدف و نیاز هرکدامشان برای سفر می توانند یکی از سه نوع مختلف ویزای بلغارستان را دریافت کنند.

ویزای نوع A ترانسفر فرودگاهی

ویزای نوع C اقامت کوتاه مدت یا اقامت با برنامه‌ریزی از قبل مشخص شده

ویزای نوع D اقامت بلند مدت

دریافت ویزای بلغارستان معمولا حدود ۱۰ روز کاری زمان نیاز دارد پس حتما هنگام برنامه ریزی برای سفر این زمان را در نظر بگیرید.


مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی

این نوع ویزای بلغارستان طبق تاریخ سفر و بر اساس بلیط رفت و برگشت و وچر هتل مسافران صادر می گردد.

۱- تکمیل فرم درخواست (این فرم باید به صورت تایپ شده پر شود؛ همچنین، لینک دانلود این فرم در سایت سفارت بلغارستان قرار دارد)

۲- یک قطعه عکس ۴* ۳ رنگی با پس زمینه سفید (عکس مذکور باید بر روی فرم درخواست الصاق شود و شبیه به چهره فعلی شما باشد)

۳- کپی صفحه‌ های اول و دوم شناسنامه و کارت ملی

۴- کپی صفحه‌ های اول و دوم گذرنامه و ویزاهای قبلی

۵- اصل گذرنامه (اعتبار گذرنامه باید حد اقل ۶ ماه پس از پایان اعتبار ویزا باشد)

۶- پرداخت وجه لازم برای صدور ویزا (۶۰ یورو برای ویزای یک بار ورود به ازای هر نفر)

۷-بیمه مسافرتی بین ‌المللی معتبر با پوشش حداقل ۳۰,۰۰۰ یورو

۸- گواهی بانکی به مدت حداقل ۶ ماه با موجودی حداقل ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ریال به همراه مهر بانک و نام شخص

۹- ارائه سند معتبر برای اثبات بازگشت متقاضی به ایران (مانند دعوت‌ نامه، معرفی نامه، فیش حقوقی، گواهی اشتغال به تحصیل و …) (دقت داشته باشید که موارد لازم به ذکر در گواهی اشتغال به کار عبارتند از: نام و نام خانودگی / نام شرکت یا موسسه / سمت دقیق / میزان حقوق دریافتی ماهیانه / شماره گذرنامه/ مدت زمان اشتغال به کار در آن شرکت یا موسسه / مهر و امضای مدیر عامل یا رئیس هئیت مدیره) ( برای صاحبان صنایع و تجاز نیز این مدرک شامل سند قانونی ثبت موسسه، صورت حساب بانکی (مشروح عملیان بانکی سه ماه آخر) یا دفترچه حساب پس‌انداز با تاریخ گشایش حسابشان می شود)

۱۰- اگر سابقه رد شدن درخواست ویزای شینگن کشورهای اروپایی را دارید باید نامه رد شدنتان به همراه یک نوشته کتبی که دلیل رد شدنتان را توضیح داده‌، به سایر مدارکتان الصاق شود

۱۱- مدارکی که در بالا عنوان شد باید توسط فرد متقاضی به سفارت تحویل داده شود و حضور فرد متقاضی د در سفارت بلغارستان الزامی است

۱۲- اجازه کتبی و رسمی والدین یا قیم قانونی برای کودکانی که به تنهایی یا همراه با شخص ثالثی سفر می کنند

برای دریافت فایل مدارک و نکونه مدارک به این صفحه مراجعه کنید.

داشتن دعوتنامه بلغارستان نیز مزیت محسوب می شود البته دعوتنامه باید از سمت کسانی صادر شود که شما را می‌شناسد و مقیم کشور بلغارستان هستند. چنانچه دعوتنامه‌ ای ندارید باید برگه ‌ای همراه خود داشته باشید که ثابت کند در طول مدت اقامت در بلغارستان هتل رزرو کرده ‌اید. اگر هم در بلغارستان صاحب مسکن هستید باید سند مالکیت، قبض مالیات ملکی یا قبض عوارض سکونت را ارائه دهید.

بیمه مسافرتی

همان گونه که در مدارک لازم برای دریافت ویزای بلغارستان ذکر شد. متقاضیان ویزای بلغارستان باید بیمه مسافرتی فردی یا جمعی به همراه داشته باشند. نوع بیمه‌ ای که هستید باید هزینه ‌های احتمالی مانند بازگشت به ایران تحت مراقبت‌ های پزشکی، هزینه‌ های احتمالی مربوط به درمان یا بیمارستانی را پوشش دهند و تا پایان اقامت در کشور بلغارستان اعتبار داشته باشد. حداقل پوشش بیمه‌ ای برای هر شخص باید ۳۰ هزار یورو باشد. شرکتی که از آن بیمه را تهیه کرده‌ اید نیز باید نماینده معتبری در این کشور داشته باشد.


دریافت وقت ویزای بلغارستان

باید در ابتدا با شماره‌ های سفارت تماس گرفته و برای مراجعه حضوری وقت بگیرید. .زمان پاسخگویی سفارت در روزهای یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۴ می باشد. سفارت بلغارستان در تهران روزهای جمعه و شنبه بسته است. مشخصات تماس با سفارت و آدرس آن به شرح زیر می باشد.

نشانی: خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، پلاک ۴۰
شماره تماس جهت تعیین وقت: ۸۸۷۷۵۰۳۷ ۰۲۱
نمابر:۸۸۷۷۹۷۸۰
تلفن راهنما در خارج از ساعت اداری: ۰۹۳۰۵۶۸۳۴۰۹
پست الکترونیک: Embassy.Tehran2mfa.bg

ثبت اطلاعات بیومتریک

همان گونه که در ابتدا نیز ذکر کردیم بلغارستان در حال پیوستن به معاهده شینگن کشورهای اروپایی است و برای همسو شدن با آنان از سال ۲۰۱۳ ثبت اطلاعات بیومتریک افراد (انگشت‌نگاری و ثبت اطلاعات دیجیتالی) الزامی شده است. این مجموعه اطلاعات مورد استفاده عموم اعضای شینگن بوده و برای همه متقاضیان دریافت ویزای شینگن کشورهای اروپایی انجام می شود.

در این مرحله هر ۱۰ انگشت، انگشت نگاری می شوند و باید عکس های دیجیتال و فرم درخواست ویزا در بخش کنسولی سفارت را به همراه داشته باشید. این مرحله هیچ تاثیری بر روند صادر شدن ویزای بلغارستان ندارد. گروه های زیر از انجام این مراحل معاف هستند:

کودکان زیر ۱۲ سال

افرادی که انگشت نگاری برای آنها از نظر جسمی امکان‌ پذیر نیست.
سران دولت ها یا اعضای دولتی به همراه همسرانشان و اعضای هیئت رسمی خود، زمانی که آن ها توسط دولت های کشورهای عضو و یا سازمان ‌های بین ‌المللی که برای هدفی رسمی دعوت شده‌ باشند.
پادشاهان و دیگر اعضای ارشد خانواده سلطنتی، زمانی که آن ها توسط دولت های کشورهای عضو و یا سازمان های بین المللی برای هدفی رسمی دعوت شده باشند.
نکات مهم دریافت ویزای بلغارستان
مدارک نام برده شده باید کاملا بدون نقص و مشکل به سفارت داده شود.
هزینه صدور ویزا برای کودکانی که سنشان از ۶ تا ۱۱ سال است ۳۵ یورو می باشد.
حضور شخص متقاضی در سفارت الزامی است.
برای اطفال زیر ۶ سال نیازی به پرداخت هزینه صدور ویزا نیست.
اگر قبلا ویزای بلغارستان را دریافت کرده اید دیگر نیازی به ثبت اطلاعات بیومتریک ندارید.
باید حتما از قبل تعیین وقت حضوری را دریافت کنید.
بهتر است بازه زمانی یک ماهه را برای دریافت ویزای بلغارستان در نظر بگیرید تا با مشکل مواجه نشوید.

اگر سابقه رد شدن درخواست ویزای شینگن کشورهای اروپایی را دارید باید نامه رد شدنتان به همراه یک نوشته کتبی که دلیل رد شدنتان را توضیح داده‌، به سایر مدارکتان الصاق شود.


سفر دارندگان ویزای شینگن کشورهای اروپا به بلغارستان

از ژانویه سال ۲۰۱۰ تابعین کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و اتحادیه کشورهای همسود می توانند وارد کشورهای عضو شینگن شوند. شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سازمان منطقه اقتصادی اروپا و شهروندان سوئیس برای ورود تنها نیاز به یک کارت شناسایی معتبر دارند اما شهروندان سایر کشورها برای ورود نیاز به اخذ ویزا دارند.

این افراد نمی توانند بیشتر از ۳ ماه در هر دوره ۶ ماهه در بلغارستان اقامت داشته باشند و باید قبل از تمام شدن این مدت یا مدت زمان ویزای شینگن خود (هر کدام که زودتر تمام شود) کشور بلغارستان را ترک کنند.

بنابر این دارندگان ویزانی شینگن کشورهای اروپایی نیازی به اخذ ویزای بلغارستان ندارند. کسانی که سابقه ویزای شینگن را در پاسپورتشان دارند نیز شانس بیشتری برای دریافت ویزای بلغارستان خواهند داشت.  مسافرانی که می خواهند بیش از ۹۰ روز در بلغارستان اقامت داشته باشند بایستی از اداره مهاجرت این کشور کارت اجازه اقامت دریافت نمایند.

اطلاعاتی که لازم است درباره ویزای شینگن بدانید

قوانین ویزای شینگن کشورهای اروپا به قوانینی گفته می ‌شود که توسط اتحادیه اروپا تعیین شده و در حوزه شینگن و دیگر اعضای اتحادیه اروپا به اجرا در می ‌آید. طبق این قوانین اگر فردی غیر اروپایی بخواهد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا، سوئیس، کرواسی، بلغارستان، قبرس یا رومانی وارد شود باید ویزای شینگن دریافت کند.

منطقه شینگن ۲۶ کشور را شامل می ‌شود. این کشورها عبارتند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

ویزای شنگن در ۴ نوع قابل دریافت می باشد :

ویزای نوع A: ویزای ترانزیت است یعنی مسافر حق خروج از فرودگاه را ندارد و تنها می تواند در یکی از فرودگاه ها  پرواز خود را تعویض و راهی کشوری دیگر گردد.

ویزای نوع B: ویزای عبور است یعنی مسافر حق خروج از فرودگاه را دارد و می تواند از ویزای خود به عنوان حق عبوری استفاده نماید تا از طریق زمینی خود را به کشور دیگری غیر شینگن برساند.

ویزای نوع C:  ویزای توریستی است که اکثر ایرانیان با آن وارد شینگن می شوند.

ویزای نوع D: ویزای بلند مدت است که معمولا تجار و بازرگانان از آن استفاده می کنند تا بتوانند در طی سال بارها به مناطق شینگن کشورهای اروپا  وارد و از آن خارج شوند. مدت ماندن با ویزای شینگن در هر بازه زمانی شش ماهه، ۹۰ روز می باشد و چناچه اگر می خواهید بیشتر از این مدت بمانید بایستی در خواست اقامت از سفارت مربوطه نمایید
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار