gardeshban.ir

تاخیر در پرواز یکی از متداول ترین اتفاقاتی است که با این که در ایرلاین ها بسیار رخ می دهد اما، هنوز هم مسافران یک هواپیما نمی توانند با آن کنار بیایند.
کد خبر: ۱۴۹۴۶
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸-1398 April 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
اصولا تاخیر در پرواز یکی از متداول ترین اتفاقاتی است که با این که در ایرلاین ها بسیار رخ می دهد اما، هنوز هم مسافران یک هواپیما نمی توانند با آن کنار بیایند. با این حال و با این که شاید کمترین تقصیر در تاخیر یک پرواز بر گردن خلبان پرواز باشد اما خلبانان برای جبران تاخیر در پرواز تمهیداتی دارند که با استفاده از آن ها، این تاخیر در پرواز را جبران بنمایند.

بر طبق آماری از یک وب سایت هواپیمایی معتبر منتشر شده است، از ۱۰۰ درصد پروازها در بیشتر مواقع در حدود ۸۰ درصد پروازها به موقع هستند و بر سر زمان مقرر انجام می شوند و تنها ۲۰ درصد از پروازهای باقی مانده، دچار پدیده ای به نام تاخیر می شوند.  

تاخیر در پرواز هواپیما دارای علل و عوامل مختلفی است که به هیچ عنوان از طریق مسافران پرواز قابل پیش بینی نیست و تنها عواملی که به صورت عمده پرواز را دچار نقصان و ریسک نماید باعث این پدیده می شوند. از جمله ی عواملی که عموما و اصولا باعث  تاخیر در پرواز هواپیما می شوند می توان به بدی آب و هوا و به هم ریختگی جوی، تبادلات و مشکلات سیاسی، آماده نبودن و یا با مشکل مواجه شدن موتورهای هواپیما و عواملی از این دست است که تاخیر در هواپیما را سبب می شود. اما به صورت کلی عواملی که برای  تاخیر در پرواز هواپیما معرفی شده اند را د رادامه مختصر توضیح خواهیم داد. تاخیر گاهی ممکن است که به خاطر تاخیر در بار هواپیما اتفاق بیفتد!

اگر تعجب کرده اید باید بگویم که اولین حمل و نقلی که با هواپیماها آغاز شد با محموله ها بوده است و مسافران ایده ی بعدی این صنعت بوده اند.

بار یا محموله ی هواپیما، در واقع حمل و نقل بزرگی است که افرادی درست مانند شما که سوار هواپیما شده اید، بابت آن پول زیادی پرداخت کرده اند و همانند شما که در انتظار رسیدن به مقصدتان هستید، آن ها هم در انتظار رسیدن بار خود به مقصد هستند.

گاهی اوقات بارها دیر به هواپیما می رسند، برخی مواقع خیلی زیاد هستند و آوردن آن ها تا هواپیما طول می کشد. گاهی هم ممکن که  تاخیر در پرواز هواپیما با انتظار برای مسافرهای ترانزیت صورت بگیرد. البته شرکت های مسافربری این کار را تقریبا همیشه انجام می دهند تا در نهایت اطمینان حاصل کنند که همه مسافران پرواز سوار هواپیما شده اند.

در این شرایط معمولا کاپیتان این موضوع را اعلام می کند تا شما از آن با خبر شوید. زمانی هم که مسافر تاخیر کرده برسد با او با روی خوش استقبال می کنند اما در نظر داشته باشید که این صبر و تحمل آنقدرها هم نیست که شما بتوانید زیاد تاخیر داشته باشید زیرا، به هر حال هواپیما درزمان مقرری از زمین بلند می شود.

مورد دیگری که می توانیم به شما درباره ی علت تاخیر هواپیما معرفی نماییم این است که ممکن است مسائل امنیتی پرواز شما را با تاخیر مواجه سازد. با این که مسافران کمتر با شاید این را متوجه نشوید اما واقعا جزییات امنیتی زیادی پشت هر پرواز و هواپیمایی وجود دارد.

در برخی از شرایط، مسائلی هستند که باید قبل از آنکه مسافران سوار هواپیما شوند و یا حتی وقتی همه در هواپیما جای گرفته اند، اصلاح شوند. به عنوان مثال زمانی که پروازی به یک مقصد می رسد، موارد امنیتی زیادی هستند که باید قبل از آنکه هواپیما دوباره بتواند پرواز کند، بررسی شوند. البته این اتفاق معمولا در زمانی که هواپیما نشسته و هنوز تا زمان پرواز بعدی زمان باقی است، صورت می گیرد اما خب به هر حال شاید این یکی از دلایل تاخیر پروازها باشد. البته نباید از تاخیری که بابت سوار کردن مسافران ممکن است پیش بیاید گذشت زیرا، یکی از علل مهم  تاخیر در پرواز هواپیما همین سوار کردن مسافران باشد.

برخی از مسافران که منتظر می مانند که آخرین زمان سوار شدن به هواپیما اعلام شود و به زعم خودشان معطل نشوند، بعد از مدت زیادی به طرف باجه ی ورودی پرواز می روند.

حتی دیده شده است که مسافران در سالن انتظار نشسته اند و زمانی که پرواز اعلام می شود حرکت نمی کنند و تنها آن موقع که قرار است درها بسته شوند، تازه تصمیم می گیرند که به سمت بخش مورد نظر حرکت کنند! اگر منافع جمع را به منافع شخصی خودمان ارجح بدانیم بی شک آمار  تاخیر در پرواز هواپیما به این علت به شدت پایین خواهد آمد.

حال می رسیم به این که راه حل خلبانان برای جبران  تاخیر در پرواز هواپیما چیست. معمولا خلبانان همان موقع که از بلندگو اعلام می کنند که: مسافران گرامی! پرواز با کمی تأخیر روبرو شده اما خدمه ی هواپیما تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا این تأخیر را جبران کنند، پروسه ی جبران تاخیر آغاز شده است.

اگر از یک فرد و مسافر عادی بپرسید که خلبان چگونه  تاخیر در پرواز هواپیما را جبران می کند به شما پاسخ خواهد داد که حتما خلبان و کمک خلبان در کابین هواپیما با افزایش سرعت به سادگی پای خود را روی گاز می ‌گذارد اما در واقع هواپیماها به این صورت کار نمی ‌کنند.

هواپیماها طوری طراحی شده‌ اند که در بازه ی سرعتی محدودی حرکت نمایند و معمولاً خلبان‌ ها با بیشترین سرعت اقتصادی ممکن پرواز می‌ کنند. برای بالاتر رفتن از این بازه ی سرعتی، باید انرژی بیشتری از موتورها گرفت تا بتوان با کشش و نیروی آیرودینامیک حاصله نیز مقابله کرد.

تمام این روند به مصرف بیشتر سوخت بیشتر در نهایت منجر می ‌شود که برای این شرکت های هواپیمایی در نهایت یکی از هزینه ‌های اصلی به شمار می ‌رود.


البته نه این که این کار نشدنی باشد اما، در نهایت برخی اوقات استفاده از سوخت بیشتر ارزش دارد تا این که تاخیر جبران شود؛ به ویژه اگر این کار باعث جبران شدن تأخیری باشد که باعث اختلالات زیادی شود. برای مثال توجه کنید که با این کار از ارتباطات پروازی از دست رفته که می ‌تواند هزینه ی بسیار بیشتری برای شرکت هواپیمایی داشته باشد جلوگیری می گردد.

به هر حال این کار هم مانند بسیاری از اقدامات دیگر در سفرهای هوایی به این سادگی‌ ها نباشد؛ زیرا این روند فقط برای شرکت های هواپیمایی هزینه بر نیست و به محیط زیست هم صدمه وارد می نماید.

اما برخی اوقات خلبان‌ ها می ‌توانند تا با تنظیم ارتفاع به آب و هوای بهتری برسند و کمتر با جریان‌ های هوایی شدیدتر مقابله کنند. جدای از سرعت، تنها عامل دیگری که در کنترل خلبان است، مسیر انتخابی او خواهد بود و حتی این مورد هم به فرودگاه مقصد و ترافیک خطوط بستگی دارد و باید با واحد کنترل ترافیک هوایی در میان گذاشته و تأیید شود.

بسیاری از نقشه ‌های پرواز طوری تنظیم شده‌ اند که مؤثرترین مسیر ممکن باشند. اما گاه درخواست مسیر میان بر یا مسیر مستقیم می ‌کنند تا در نهایت کمی زمان بخرند و  تاخیر در پرواز هواپیما را جبران نمایند. توجه داشته باشید که قطعاً عوامل بیرونی غیر قابل کنترلی مانند سرعت و مسیر باد، می ‌تواند تغییر قابل توجهی در زمان ‌بندی پرواز داشته باشند اما، برخی از بزرگ ‌ترین عوامل صرفه جویی در زمان که توسط انسان کنترل می‌ شوند، روی زمین هستند. دقیقا همان مواردی که بالاتر درباره ی تاثیرگذاریشان در زمینه ی مسئله ی  تاخیر در پرواز هواپیما از آن ها سخن گفتیم.

و اما جدای از اقدام خلبانان برای جبران  تاخیر در پرواز هواپیما چه کارهای دیگری می توان انجام داد را در ادامه برای شما به خلاصه و تفصیل بیان خواهیم کرد. شما به طور مثال برای جبران  تاخیر در پرواز هواپیما می توانید تا پروازهای صبح را جایگزین پروازهای آخر شب کنید یا حتی به جای آن، پرواز های بدون توقف را حتما رزرو نمایید.

می توانید تا وضعیت آب وهوا را قبل از رزرو پرواز چک کنید و یا برای پروازتان را از فرودگاه‌ های کوچک انتخاب کنید. شما می توانید برای پرواز، تا جایی که می توانید این نکته را به خاطر داشته باشید که بیشتر فرودگاه‌ ها در روزهای سه ‌شنبه و چهارشنبه نسبت به اول و آخر هفته خلوت ‌تر هستند.


البته به نظر می رسد که باید به شما بگوییم که تا جایی که می توانید سعی کنید تا آخرین پروازها یا پروازهای دیروقت را خریداری و یا رزرو نکنید و در نهایت، پروازهای اول وقت و آخر وقت را فراموش نکنید.

یا این که حتی برای جلوگیری از  تاخیر در پرواز هواپیما شما از مسافرت در زمان ‌های شلوغ و پر سفر سال سفر بپرهیزید زیرا در تعطیلی ‌های عید، تابستان، تعطیلی ‌های مناسبتی و آخر هفته ‌ها به عنوان شلوغ ‌ترین مواقع و روزهای سال برای پرواز هستند، بنابراین امکان  تاخیر در پرواز هواپیما در این ایام برای شما بیشتر است.

در آخر هم به شما پیشنهاد می کنیم که برای جلوگیری از  تاخیر در پرواز هواپیما تمام قوانین مربوط به حمل بار و چمدان را رعایت کنید زیرا یکی از مشکلاتی که باعث می شود تا شما وقتتان در فرودگاه تلف شود و حتی پروازتان با تاخیر و یا مشکل مواجه شود قسمت بازرسی بار مسافران در فرودگاه است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار