gardeshban.ir

افرادی که از ارتفاع می ترسند و به طور کلی افرادی که ترس از هواپیما دارند، با هر صدایی که در طول سفر می شنوند نگران خواهند شد. صداهای هواپیما همه نباید باعث استرس شما شوند زیرا بسیاری از آن ها عادی هستند اما واقعا چه صداهایی هستند که به محض شنیدن آن ها باید نگران شویم؟
کد خبر: ۱۴۹۴۸
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸-1398 April 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
افرادی که از ارتفاع می ترسند و به طور کلی افرادی که ترس از هواپیما دارند، با هر صدایی که در طول سفر می شنوند نگران خواهند شد. صداهای هواپیما همه نباید باعث استرس شما شوند زیرا بسیاری از آن ها عادی هستند اما واقعا چه صداهایی هستند که به محض شنیدن آن ها باید نگران شویم؟ 


این صدا به خاطر واحد برق و نیروی کمکی در پشت هواپیما است. در حالی که در حال سوار شدن به هواپیما هستید انگار بچه ها شلوغ می کنند که در واقع برای این است که در حالی که موتورهای اصلی خاموش است، همه چیز به کار خود ادامه دهند. علاوه بر این، اکثر فرودگاه ها هواپیما را به واحد های زمین متصل می کنند تا هوا و برق را از زمین به هواپیما منتقل کرده و به این صورت از هزینه های اضافی جلوگیری کنند. وقتی درب ها بسته می شوند، ممکن است تغییرات صدایی را متوجه شوید و چشمک چراغ ها به خاطر خراب بودن هواپیما نیست بلکه خلبان دارد هواپیما را از حالت فرودگاه به حالت پرواز تغییر می دهد.

قطعا این صدای سگی نیست که در پشت نگهداری می شود، اما این صدا به خاطر یک دستگاه صرفه جویی در سوخت به  نام PTU است که در تمام مدل های دو موتوره هواپیما وجود دارد. این واحد اطمینان حاصر می کند که فشار هیدرولیک، بالانس لازم را دارد. همه کاپیتان ها می خواهند که در سوخت خود صرفه جویی کنند اما خب سر و صدای زیادی دارد و زمانی که خاموش و روشن می شود صدایی شبیه صدای پارس شنیده می شود.

صدای غژ غژ

یکی دیگر از صداهای هواپیما صدای غژ غژ است. درست قبل از تیک آف، خلبان دکمه ای را می زند که موجب می شود بال ها از حد معمول پهن تر شود. این اقدام موجب ایجاد صدای غژ غژی است که مخصوصا اگر کنار بال نشسته باشید این صدا را بیشتر متوجه خواهید شد.


زمانی که هواپیما شروع به جلو رفتن می کند شما صدای موتور را می شنوید که دور بر می دارد. احتمالا برای اولین بار شاید فکر کنید که چرخ ها از حالت اصلی خود خارج شده اند زیرا صدای عجیبی می دهند که انگار در دست انداز افتاده ایت. اما بعد از بلند شدن متوجه می شوید که این اصلا صدای نگران کننده ای نیست.

غژ غژ بیشتر و یک صدای ناگهانی

حالا شما متوجه صدایی مانند موتورهای کوچکی می شوید که این زمانی است که چرخ های هواپیما در حال جمع شدن هستند. بعد از این صدای غژ غژ صدایی ناگهانی نشانه بسته شدن درب چرخ ها دارد.

مرحله های اولیه پرواز بسیار پر سر و صداست. اما همه این ها به دلیل این است که خلبان هدف های مختلفی را برای تنظیم سرعت و ارتفاع انجام می دهد. او باید تغییراتی را در تمام قسمت های هواپیما اعمال کند که همه این ها با سر و صدا همراه هستند. اما همه این ها به مرور کم می شود و زمانی که در آسمان هستید صدای کمتری خواهید شنید.

این صدای انفجار است یا یک ضربه سنگین؟

زمانی که به سطح زمین نزدیک می شوید ممکن است یکی از صداهای هواپیما را بشنوید که شبیه یک ضربه شدید است. این صدای باز شدن دنده های فرود است که در آخر صدایی شبیه یک کلیک می شنوید. خلبان باید سه چراغ سبز در پنل خود ببیند تا بداند تمام چرخ ها جایی ایمن هستند و در جای درست قرار دارند.

غرش آخر و صدای پارس که بر می گردد

پس از فرود، خلبان یک سوئیچ را می چرخاند و پانل ها از بال خارج می شوند تا هواپیما متوقف شود، پس از آن یک صدای بلند خواهید شنید. موتورهای جت به عقب بر می گردند، و دقیقا همان چیزی است که می شنوید. مقدار مصرف انرژی بستگی به طول باند، تنظیمات ترمز، شرایط سطحی و … دارد. پس می توان گفت که در انتهای پرواز نیز صداهایی خواهید شنید که اصلا نگران کننده نیستند و نباید استرس آن ها به جانتان بیوفتد.

 پس نگران چه صداهایی باید باشیم؟

سکوت کامل: زمانی که در پرواز کاملا سکوت شده، شاید به خاطر این باشه که همه موتورها از کار افتاده اند. اما اگر این اتفاق هم بیوفتد باید بدانید که هواپیما مدت زیادی را می تواند بدون داشتن موتور پرواز کند. در سال ۲۰۰۱، پرواز ۲۳۶ ایر ترنسات (Air Transat) موتور خود را از دست داد اما بعد از حدودا ۷۵ مایل توانست با امنیت کامل فرود بیاید.

صدای انفجار در باند: اگر صدای انفجار ناگهانی در فرودگاه شنیدید، شاید ناشی از ترکیدن لاستیک های هواپیما باشد که باید در مورد آن نگران شوید.

صدایی شبیه منفجر شدن موتور: زمانی که در نزدیکی زمین هستید، اگر چنین صدایی بشنوید شاید دلیل آن، این باشد که پرنده ای با هواپیما برخورد کرده است.

صدای رعد و برق: اگر در طول پرواز صدای رعد و برق شنیدید شاید هواپیمای شما به یک صاعقه برخورد کرده که البته جای نگرانی نیست (اگر صاعقه به هواپیما برخورد کند چه حادثه ای اتفاق می افتد؟)

صدای خلبان: اولین نشانه یک مشکل در هواپیما، شنیدن صدای خلبان از سیستم صوتی عمومی پرواز است. در این مواقع معمولا خلبان در مورد یک نقص فنی یا مورد اضطراری صحبت می کند. ممکن است در چنین شرایطی مشکلاتی نظیر مسائل مربوط به دنده ها، مشکلات فشار هوا، موتور و … را به شما اعلام کند. فکر نکنید که در چنین شرایطی حتما با یک مشکل جدی روبرو شده اید. بلکه کاپیتان اینجور مسائل را باید با مسافران در میان بگذارد و این نشانه بروز یک خطر در هواپیما نیست.

صدای برخورد سر با سقف: اگر در میان صداهای هواپیما همچین صدایی شنیدید هم می تواند کمی نگران کننده باشد که بهتر است با مهمانداران آن را در میان بگذارید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار