gardeshban.ir

اگر به محض ورود به هواپیما و نشستن روی صندلی خوابتان می‌برد، باید کمی صبر کنید تا هواپیما به آسمان برسد؛ زیرا خوابیدن به‌هنگام نشست و برخاست هواپیما برای سلامتی مضر است.
کد خبر: ۱۴۹۶۰
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸-1398 April 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر به هنگام خرید بلیط هواپیما پرواز صبح را انتخاب کرده‌اید و ناچار هستید تا در ساعت ۶ صبح در فرودگاه حاضر شوید، جای تردیدی وجود ندارد که برای ورود به هواپیما و خواب تا رسیدن به مقصد لحظه‌شماری می‌کنید.

ولی به‌خاطر داشته باشید که طبق نتایج آخرین تحقیقات منتشر شده در MedlinePlus خواب در زمان نشست و برخاست هواپیما برای سلامتی مضر است و به‌ویژه می‌تواند آسیب جدی به گوش‌ها وارد کند.

اگر در زمان نشست و برخاست هواپیما بخوابیم، چه اتفاقی می‌افتد؟
وقتی پروازی طولانی پیش رو دارید یا اولین پرواز صبح و شاید آخرین پرواز شب را برای سفر انتخاب کرده‌اید، بسیار وسوسه‌کننده است که به محض نشستن بر روی صندلی به خواب بروید... ولی بهتر است تا زمان برخاستن هواپیما و خاموش شدن چراغ کمربند ایمنی بر احساس خواب آلودگی غلبه کنید، زیرا خوابیدن در زمان شروع و خاتمه پرواز می‌تواند مشکلات جدی را برای سلامتی ایجاد کند که یکی از آن‌ها صدمات دائم به گوش‌ها است.

علت اصلی این مسئله تغییر فوری فشار هوای داخل گوش‌ها در زمان نشست و برخاست هواپیما است. آنجلا چالمرز (Angela Chalmers)، داروساز انگلیسی، در این‌باره می‌گوید:
تغییر سریع ارتفاع، فشار هوای داخل گوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد خلا در شیپور استاش گوش می‌شود؛ در نتیجه، گوش‌ها دچار گرفتگی (یا در اصطلاح خفه‌گی) می‌شوند.

بنابراین، توجه به این مسئله در زمان پرواز بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد. البته اگر در نشست یا برخاست هواپیما مسافران خوابیده باشند، نمی‌توانند روی تنظیم فشار هوای داخل گوش تمرکز کنند؛ در نتیجه، گوش‌ها دچار گرفتگی شده و ممکن است با عوارضی مانند سرگیجه، التهاب گوش، آسیب پرده گوش، خون‌ریزی بینی یا حتی کاهش شنوایی مواجه شوند.

برای پیشگیری از گوش گرفتگی در پرواز چه باید کرد؟

متداول‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از گرفتگی گوش در پرواز خمیازه و قورت دادن آب دهان (با استفاده از جویدن آدامس، مکیدن آب‌نبات، نوشیدن آب و...) است. همچنین، می‌توانید سوراخ بینی خود را ببندید و سعی کنید تا فشار هوا را از راه بینی خارج کنید. این کار به کاهش فشار کمک می‌کند.
پس از اوج‌گیری هواپیما و در طول پرواز می‌توانید با خیالی آسوده پشتی صندلی را خوابانده و تا قبل از فرود هواپیما با آرامش استراحت کنید یا با استفاده از هدفون به موزیک‌های مورد علاقه‌تان گوش دهید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار