gardeshban.ir

تا به حال شده که وقتی هوا طوفانی است با خود خیال کنید که در این شرایط اصلا پرواز انجام نخواهد شد، اما ایرلاینی که از آن بلیط هواپیما تهیه کرده اید به شما بگوید که هواپیما طبق برنامه پرواز می کند؟ یا اینکه شما فکر کنید که هوا آنقدرها هم بد نیست و به شما اطلاع داده شود که به خاطر شرایط آب و هوایی، پرواز شما لغو شده است؟ به نظر شما پرواز در شرایط بد آب و هوایی از چه قوانینی پیروی می کند؟
کد خبر: ۱۴۹۸۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸-1398 April 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
زمانی که پروازی قرار است انجام بگیرد، همه شرایط از جمله آب و هوا در نظر گرفته می شود. وقتی هوا ترکیبی از باد، یخ، برف و باران است، احتمال آن زیاد است که با خود بگویید که حتما تعطیلات من با پرواز لغو شده خراب خواهد شد. قطعا پروازهای زیادی به این دلیل هر روزه در سراسر جهان کنسل می شوند اما خبر خوب این است که به گفته سخنگوی بوئینگ، جان درن، بسیاری از هواپیماها برای پرواز در «شرایط سخت» گواهی و طراحی شده اند. شرایط سختی که شاید در کمتر جای جهان اتفاق بیوفتد.

اداره هوانوردی فدرال (FAA) دارای لیستی طولانی از نیازهای پرواز برای هواپیماهای تجاری است که تولید کنندگان به طور کلی از آن ها از لحاظ امنیت، پیشی گرفته اند. بسیاری از قوانین طراحی شده اند تا اطمینان حاصل شود که هواپیما می تواند پرواز در شرایط بد آب و هوایی داشته باشد. جان نانس، کاپیتان هواپیمایی و تحلیلگر حمل و نقل هوایی اینطور می گوید: «لغو شدن پرواز به دلیل شرایط آب و هوایی که هواپیما نتواند در آن پرواز کند، به ندرت اتفاق می افتد. معمولا پرواز شما به این دلیل کنسل می شود که خود فرودگاه کار نمی کند یا خود شرکت هواپیمایی تصمیم می گیرد که چند پرواز را به دلایل عملیاتی لغو کند».

هواپیما در شرایط بد آب و هوایی

این گفته ما را به خبر بد می رساند: تنها پیش بینی برخی از مشکلات و تاخیرات طولانی می تواند ایرلاین ها را مجاب کند که پرواز مورد نظر را کنسل نمایند.

پس می توان از جهتی گفت که اگر شما پروازی برای امروز یا فردا دارید، احتمال دارد که تصمیم پرواز کردن یا نکردن آن، همین حالا از طرف مسئولین مربوطه گرفته شده باشد. برای جلوگیری از اینکه شما به فرودگاه رفته و متوجه شوید که پروازتان کنسل شده، بهتر است قبل از رفتن از وبسایت فرودگاه را به صورت آنلاین چک کنید و یا با شرکت هواپیمایی مورد نظر خود تماس حاصل نمایید.

حالا می خواهیم به سراغ آن برویم که ببینیم کدام فاکتورها (آب و هوایی) باعث می شوند که این تصمیم یعنی لغو پرواز گرفته شود؟ هر شرایط آب و هوایی خاص، خطرات و مشکلات خود را به همراه خواهد داشت.

شرایط آب و هوایی مختلف

باد

در هوای صاف، باد به ندرت یک دلیل مهم محسوب می شود و تنها زمانی به صورت جدی در نظر گرفته می شود که نه در جهت باند فرودگاه بلکه از پهلوها وزیده شود. نانس می گوید: «اگر باند فرودگاه خشک باشد، بیشتر هواپیماها می توانند در باد مخالف با سرعت ۲۵ گره (حدودا ۴۸ کیلومتر) حرکت کنند».

اما در برف یا باران (یا هر شرایط دیگری که باند فرودگاه را سُر کند)، تحمل باد مخالف از سوی هواپیما کمتر می شود. در این شرایط، برای خلبان بسیار سختتر است که در مرکز باند بدون هیچگونه منحرف شدن بماند، مخصوصا وقتی که فرود یک هواپیما با سرعت ۱۵۰ مایل بر ساعت در حال انجام است. ترمزها عامل مهمی هستند زیرا یک خلبان نمی تواند تنها با رانش معکوس بدون استفاده از ترمزها، هواپیما را متوقف کند.

هر ایرلاینی قوانین متفاوتی را پیروی می کند که در آن جدولی است که از آن برای تعیین حداکثر سرعت باد مخالف استفاده می کند. اگر یک طوفان زمستانی شدید رخ داده و باعث ایجاد یخ در باند فرودگاه ها شود، حتی یک باد مخالف معمولی می تواند از حد مجاز فراتر رود و برخواست یا فرود را ناامن کند.

برف

برف کم یا متوسط نمی تواند پرواز را لغو کند، این در حالی است که در صورت بارش شدید برف این امکان وجود دارد. حتی هواپیماهایی که قبل از برخواست، برف از روی آن ها پاک شده هم نیاز دارند که در باندی پرواز کنند که در آن برفی وجود نداشته باشد یا در حداقل ترین حالت ممکن باشد.

در این شرایط خلبانان احتمال این را دارند که وقتی برف به حالت آب در آمده و یا زمانی که برف در جایی انباشت شده، با مشکل در رسیدن به سرعت مورد نیاز، مواجه شوند. علاوه بر آن، کشیدن شدن هواپیما ممکن است به قدری زیاد باشد که هواپیما نتواند قبل از آنکه به انتهای باند برسد، تیک آف کند. مشکل در دید نیز یکی دیگر از عواملی است که ممکن است رخ دهد.

در نتیجه: برف نه چندان شدید باعث کنسل شدن پرواز نمی شود، اما کولاک و برف شدید عامل مهمی در لغو شدن پرواز هستند.

باران منجمد

نانس می گوید: «یکی از شرایطی که ما در آن پرواز نمی کنیم، باران منجمد است. وقتی فرودگاه با باران مواجه می شود، در حالی که درجه حرارت در نزدیکی دمای صفر است، مسئولین فرودگاه تصمیم به بستن فرودگاه گرفته و به احتمال زیاد، بسیاری از پروازها لغو خواهند شد».

چرا؟ در چنین شرایطی، هواپیما قبل از آنکه تجهیزات یخ زدایی بتوانند وارد عمل شوند، یخ می زند و احتمالا بخش های مختلف فرودگاه نیز بر اساس یخ، دچار خرابی می شوند. کنترل هواپیما می تواند به دلیل یخ مشکل شود، تجهیزات بحرانی یخ زده و ترمز گرفتن نیز، ناممکن خواهد بود.

استراتژی های جدید

تمام شرکت های هواپیمایی و سازمان های هوانوردی، تمام تلاششان را می کنند تا از لغو پرواز در شرایط بد آب و هوایی جلوگیری شود. استراتژی های جدیدی در چند سال گذشته نیز صورت گرفته که اگر ایرلاینی مسافران را در یک هواپیمای پارک شده بیشتر از ۳ ساعت نگه دارد، جریمه خواهد شد. نانس اعتقاد دارد که بهتر است از ابتدای کار به یک مسافر گفته شود که پروازش لغو خواهد شد تا اینکه فرودگاه و آسمان پر از هواپیماهایی باشد که نمی توانند تیک آف کنند یا در باند فرود بیایند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار