gardeshban.ir

اگر تاکنون یزد را شهر بادگیر‌ها می‌دانستید، با دیدن بندر لافت نظرتان عوض خواهد شد. روستای لافت قشم با نمایی از بنا‌های خشتی و بادگیر‌های سربه فلک کشیده در میان نخل ها، منظره فوق العاده‌ای را در شمایل دریای خلیج فارس ایجاد کرده اند. بی شک شهرت روستای لافت قشم به گوشتان رسیده؛ اما شنیدن کی بود مانند دیدن.
کد خبر: ۱۵۰۰۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸-1398 April 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
لافت یکی از معروف‌ترین روستا‌های بخش مرکزی شهرستان قشم می‌باشد که در شرق جنگل‌های حرا واقع شده است. اگر مسافر قشم هستید، راهتان را به سمت شمال غربی جزیره کج کنید. تابلو‌های راهنما شما را تا روستای لافت قشم راهنمایی می‌کنند. این بخش از جزیره، رونق خودش را مدیون بندر تاریخی لافت و جنگل‌های دیدنی حرا است. مسافرانی که به شوق تماشای جنگل‌های دریایی به این بخش جزیره می‌آیند، ابتدا باید وارد بندر لافت شوند؛ اما نمی‌دانند که بافت زیبای روستا آن‌ها را درگیر می‌کند.

از جزیره لافت تا جزیره قشم

جزیره‌ای که اکنون به نام قشم می‌شناسید در قدیم نام لافت را یدک می‌کشید. جزیره لافت در حقیقت بُعد وجودی و اصلی قشم امروزی بوده که بعد‌ها با کم رونق شدن بندر به گوشه‌ای خزیده تا به عنوان بخش مرکزی و توریستی قشم، میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان جنگل‌های حرا باشد. روزگاری بندر لافت برای خودش ابهتی داشت. این بندر مرکز داد و ستد با کشور‌های عربی و اروپایی و هند بود. پیرمردان امروز روستای لافت قشم، دریا نوردانی بودند که با لنج‌های خود سفر می‌کردند تا در تجارت با کشور‌های دیگر سهیم باشند.

هنوز هم می‌توان پیرمردانی را یافت که به جهت دنیا دیدگی به زبان‌های مختلف مسلط هستند. متاسفانه امروز دیگر از آن هیاهوی قدیم بندر و رونق بازار‌ها و تجارت‌های کلان با کشور‌های خاور دور، خبری نیست و لنج داران تنها کالا‌هایی را از بندرعباس تا بندر‌های دوبی و پاکستان حمل می‌کنند.


با قدم زدن در روستای لافت قشم، حس گم شدن در تاریخ را تجربه خواهید کرد. صدای مرغان دریایی و هیاهوی لنج‌ها شما را به حاشیه بندر فرا می‌خواند. مردان پرتلاش روستای لافت همچنان روزی خود را از دریا می‌گیرند. ماهیگیرانی از دور دست‌ها در میان دریا دیده می‌شوند و قایق‌هایی که با سرعت بالا گردشگران را تا جنگل‌های حرا همراهی می‌کنند. لنج‌های پارک شده در ساحل دریا، حس حضور در بندر را واقعی‌تر می‌کنند. تنها جای سوت کشتی‌ها خالی است.

ترکیبی از سازه‌های چوبی و خشتی در زمین‌های مسطح و تپه‌های اطراف، جذابیت این روستای تاریخی را به کوچه‌های پر فراز و نشیب می‌کشد. در این میان آثار تاریخی متعددی نظیر قلعه نادری، قلعه پرتغالی‌ها و چاه‌های تلا وجود دارد که شما را جلب خود می‌کند. مسجد‌های روستا همچون شاخص‌های مرکزی به شما هشدار می‌دهند که وارد محله دیگری شدید. تجسم آنچه قرار است ببینید بسیار لذت بخش است. در آنجا خبری از غروب‌های دلگیر نیست؛ تماشای غروب خورشید در پس دریای پهناور از میان بافت قدیمی روستای لافت قشم، آرامش خاصی را برایتان رقم می‌زند.


با اینکه ساخت و ساز‌های امروزی به جهت گسترش منطقه، کالبد روستای لافت قشم را تغییر داده؛ اما همچنان بخش اصلی و بافت قدیمی روستا دست نخورده مانده تا شاهدی بر قدمت بندر لافت باشد. این بافت قدیمی به طول یک کیلومتر و به موازات ساحل در بخش مرکزی لافت امروزی قرار دارد. معماری بافت اصلی روستا به صورت یکپارچه و فشرده می‌باشد که از بنا‌های خشتی و بادگیر‌های قدیمی تشکیل شده است.

چاه‌های تلا و آب انبار‌هادر بافت قدیمی، چندین مسجد وجود دارد که روستا را به محله‌های مختلف تقسیم می‌کنند. چاه‌های تلا و آب انبار‌ها از دیدنی‌های معماری این بخش می‌باشند که با جمع آوری آب‌های سطحی، مسئولیت تأمین آب شیرین منطقه را بر عهده دارند. معماری بافت روستا به گونه‌ای است که سیلاب‌ها و بارندگی‌ها را در سطح روستا کنترل و آب‌های شیرین سطحی را به چاه‌ها هدایت می‌کنند. شیب مسیر‌های اصلی، سر ریز چاه‌ها را به دریا هدایت می‌کند. 

با کمی نگاه کردن در گوشه و کنار این منطقه می‌توانید بنا‌های تاریخی و قلعه‌های رو به ویرانی را مشاهده کنید که یادگاری از گذشته‌های بسیار دور روستای لافت قشم می‌باشند. قلعه پرتغالی ها، قلعه نادری، گورستان قدیمی و آب انبار‌های کهن از جمله جا‌های دیدنی و تاریخی لافت به شمار می‌روند.

فرهنگ غنی روستای لافت قشم

روستای لافت قشم یکی از بخش‌های قدیمی جزیره است که فرهنگ غنی دارد. مردمان لافت به گویش قشمی و با لهجه فارسی بندر صحبت می‌کنند. در این روستا لافتی‌ها با لباس‌های سنتی تردد می‌کنند؛ مردان با لباس دشداشه و عمامه سفید، زنان با روسری‌های عربی و روبند‌های سنتی. البته ارتباط بندر لافت با کشور‌های دیگر موجب شده تا فرهنگ لافتی‌ها کمی تغییر کند تا جایی که شاهد برخی پوشش‌های امروزی و افزایش تجمل گرایی و بهره وری از کالا‌های خارجی در منطقه خواهیم بود. اکنون مردمان بندر کهن سال لافت جریان زندگی را از طریق لنج سازی، صیادی و لنج داری می‌گذرانند.


شرایط اقلیمی و آب و هوایی منحصر به فرد جنگل‌های حرا و اطراف این منطقه باعث شده اند تا گونه‌های متنوعی از پرندگان در آن حضور داشته باشند. برخی از این پرندگان لافت را به عنوان زیستگاه همیشگی انتخاب نموده و برخی مهاجر هستند. از جمله پرندگان این منطقه می‌توان به لک لک، حواصیل، مرغ دریایی و مرغابی اشاره نمود.

در کنار پرندگان گوناگون لافت، می‌توان آبزانی مانند صدف‌های منحصر به فردی به نام کلینگ، مار دریایی و همچنین قورباغه و خرچینگ را مشاهده کرد.


جریان هوای مرطوب غرب و شمال، بارندگی در جزیره قشم را کنترل می‌کنند. اگر مهمان چند روزه جزیره باشید منظم بودن چرخه بارندگی را به خوبی حس می‌کنید. یک روز کاملا آفتابی، روز دوم افزایش رطوبت هوا و پیدایش ابر‌ها و روز سوم بارندگی؛ همین چرخه دوباره تکرار می‌شود. از لحاظ آب و هوایی، جزیره قشم جزو اقلیم‌های گرم و مرطوب کشورمان محسوب می‌شود که حداقل دمای بین صفر تا ۴۶ درجه سانتی گراد را به خود دیده است. این شرایط دمایی شامل روستای لافت قشم هم می‌شود.

بی شک اگر تابستان به به بندر لافت بروید، از گرمای خیلی زیاد و شرجی بودن هوا کلافه می‌شوید. تحمل روز‌های خیلی گرم برای ساکنان روستا هم طاقت فرسا است؛ شما که دیگر جای خودتان را دارید. اگر به نیت گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به جزیره قشم سفر می‌کنید، برای اواخر پاییز تا اوایل فروردین برنامه ریزی کنید. در این زمان می‌توانید در دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه به روستای لافت قشم بروید و از تماشای جنگل‌های حرا لذت ببرید.


روستای لافت قشم؛شهر بادگیرها و بناهای خشتی/تصاویر

روستای لافت قشم؛شهر بادگیرها و بناهای خشتی/تصاویر

روستای لافت قشم؛شهر بادگیرها و بناهای خشتی/تصاویر

روستای لافت قشم؛شهر بادگیرها و بناهای خشتی/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار