gardeshban.ir

مزیت تکس فری برای افراد چه می تواند باشد. اگر شما مسافر یکی از مقاصد خارج از کشور بوده باشید، احتمالا تا به الان با واژه تکس فری یا بدون مالیات خودمان آشنا شده اید و از مزیت های آن بهره نیز برده اید.
کد خبر: ۱۵۰۰۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸-1398 April 24
گردشبان (gardeshban.ir) :

اگر شما اهل خرید کردن باشید، مطمئنا تا به حال با واژه ی تکس فری آشنایی پیدا کرده اید. از آن جایی که بیشتر لذت سفر در خرید کردن آن مخصوصا برای خانم ها است، می خواهیم به اتفاق یکدیگر یک بار برای همیشه این واژه و پیامدهای هیجان انگیزش را بررسی نماییم.

از آن جایی که خرید کردن آن هم از نوع سوغاتیش خیلی شیرین است، باید این را بدانید که یک قسمت از سفرهای ما در مقاصد خارجی که خود یک مزیت بسیار عالی محسوب می شود، این هست که سیستم مالیاتی کشور مقصد به گونه ای باشد که برای خریدهای ما مالیاتی اضافه بر سازمان در نظر گرفته نشود.

در معنای لغوی، تکس فری (Tax Free) به معنای بدون مالیات است. همانطور که می توانید حدس بزنید، برای کالاهایی که از فروشگاه های مختلف در مقاصد خارجی خریداری می کنید، مالیاتی در نظر گرفته شده است. البته این مسئله در فروشگاه های داخل کشور هم صدق می کند اما فکر کنید که شما به خرید بروید و مالیاتی هم پرداخت نکنید.

البته در حال حاضر برخی از کشورهای گردشگر پذیر جهان برای جذب بیشتر گردشگر و رونق بیشتر در صنعت گردشگری و توریست در کشورشان قانونی را به کار بسته اند که با توجه به قانون اعمال شده توسط آن ها، خریداران مالیاتی را که برای خرید کالایی پرداخت کرده اند در هنگام خروج از کشور پس می گیرند اما به هر حال نمی توان از جذابیت های تکس فری کم کرد.

البته هرچند که پرداخت مالیات و عوارض و مبالغ گمرکی در اقتصاد کشورها تاثیر گذار است، اما به هر حال سیستم مالیاتی کشورها در صورتی که بخواهد حذف گردد، صنعت توریسم و گردشگردی کشورها را با مشکلی بسیار بزرگ روبرو خواهد کرد.

از این مطلب که بگذریم، در زمانی که مسافران و گردشگران خارجی تمایلی برای خرید و هزینه در کشورها نشان نمی دادند، به همین خاطر هم صنعت توریسم و گردشگری برای کشورهای مقصد، ارز آوری چندانی نداشت. به همین خاطر، سیستم تکس فری یا بدون مالیات برای ترغیب مسافران و گردشگران به خرید و درگیر کردن ارزهای آن ها، در شکل و در نظر گرفته شد. در سیستم اقتصادی تکس فری، پرداخت مالیات برای گردشگران در هنگام خرید به صفر رسیده است و به همین خاطر، گردشگران با خواستن هر چه بیشتر، برای خرید اقدام می کنند.

سیستم اقتصادی با ایجاد تکس فری در واقع، گردشگران را تشویق به خرید کردن می نماید. کشورهایی که دارای این قانون هستند، اقدام به نصب تابلوها یا برچسب‌ هایی کنار صندوق فروشگاه های خود می‌ کنند و به خریدارانشان یادآوری می‌ کنند که می ‌توانند بدون پرداخت مالیات از این فروشگاه خرید کنند و با نصب این علامت‌ ها از ارائه ی این خدمات به مشتریان خود خبر می ‌دهند.‌

در بیشتر کشورها و در راستای این امکانات گردشگران می ‌توانند درصدی از مبلغ خرید خود را به عنوان مشوق یا همان خرید بدون مالیات دوباره از سیستم بانکی دریافت کنند. حال به این سوال می رسیم که چگونه در مسافرت هایمان از قانون تکس فری استفاده کنیم؟

ابتدا باید بدانیم این قانون در کشور مقصد چگونه اجرا می شود و از درصد مالیات بر خرید آن کشور مطلع شویم. برای اطلاع از این مواردی که گفته شد، می ‌توان از وب ‌سایت دولتی کشور مقصد استفاده یا این که از سفارتخانه ی آن کشور پرس و جو کرد.

زمان ورود به هر فروشگاه برای خرید به علامت تکس فری (Tax Free) روی درب ورودی یا بالای صندوق فروشنده توجه کنیم و یا از فروشنده و مسئول فروشگاه سوال کنیم که آیا این فروشگاه شامل قانون تکس فری هست یا نه. در کشورهای مختلف، حداقل مبلغ خرید برای بهره مند شدن از این قانون بسیار متفاوت است،به طور مثال، در ترکیه برای بهره مند شدن از ۴ درصد تکس فری باید حداقل ۱۰۰ لیر خرید نمایید.

در زمان خرید در بیشتر کشورها باید فرم مخصوص که توسط صندوقدار فروشگاه در اختیار خریداران و علی الخصوص قرار می ‌گیرد را کامل کنید. 

این فرم حاوی اطلاعاتی همچون نام، نام‌ خانوادگی، محل اقامت و آدرس خریدار است و در برخی موارد شماره ی پاسپورت گردشگر نیز خواسته شده است. این فاکتور نیز در ۳ نسخه تنطیم و به خریداران تحویل داده می شود.

یکی از مواردی که باید به آن توجه بفرمایید این است که در مرحله ی بعد از زمان خروج از کشور برای استفاده از قانون تکس فری، باید ابتدا این مدارک یا همان فاکتور ۳ برگی را به بخش مخصوص Tax free که در واقع زیر مجموعه گمرک آن کشور است، تحویل دهید. در برخی از موارد از شما می ‌خواهند تا اجناس خریداری شده را به مامور ارزیابی گمرک نشان دهید البته بیشتر این بازرسی در مواردی انجام می‌ شود که ارزش کالای خریداری شده بسیار بالا باشد.‌

به هر حال حتی اگر در صورت کم بودن ارزش کالای خریداری شده باز هم در گمرک از شما خواسته شد تا اجناس خریداری شده را به مامور گمرک نشان دهید، با آرامش این کار را انجام دهید و هر چه که خواستند را انجام دهید.

مامور پس از تایید خرید شما مهر مخصوصی را روی فرم خرید که در واقع همان فاکتور ۳ برگی است می ‌زند و پس از جدا کردن یک برگ از فاکتور مذکور، ۲ برگ دیگر را به شما تحویل می ‌دهد، حالا می‌ توانید چمدان ‌هایتان را تحویل قسمت بار دهید، بنابراین به یاد داشته باشید قبل از تحویل بار باید به قسمت مخصوص تکس فرودگاه مراجعه کنید.‌

پس از عبور از قسمت کنترل پاسپورت فرودگاه، دوباره به قسمت مربوط به Tax free مراجعه کنید. این مرکز بیشتر شبیه یک بانک است. شما می توانید با ارائه ی رسید مربوطه یعنی همان ۲ برگ باقی ‌مانده در دست شما که توسط مامور اول مهر شده است، مبلغ قابل پرداخت را دریافت نمایید. مرحله ی نهایی در پایان این مسیر، متصدی یا کارشناس گمرک برای پرداخت مبلغ به شما ۲ گزینه را پیش روی شما قرار می ‌دهد و به این ترتیب که هم می‌ توانید مبلغ مربوطه را با ارز رایج همان کشور یا ارز معتبری چون دلار دریافت کنید. ممکن است این مراحل با توجه به قوانین کشورهای مختلف متفاوت باشند. بنابراین به قوانین کشور مقصدتان در این موارد حتما مورد توجه قرار دهید.




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار