gardeshban.ir

در دهلی چندین قلعه تاریخی وجود دارند که هر یک ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود دارند. اگر قصد سفر به دهلی را دارید، پیشنهاد می دهیم که به دیدن قلعه قدیمی دهلی بروید. مکانی که پر از جاذبه های متنوع است و تا ساعت ها می تواند شما را سرگرم نماید. اینکه چگونه خود را به این مکان برسانید یا انتظار دیدن چه چیزهایی را در اینجا داشته باشید را در ادامه این مطلب خواهید خواند. با تاریخچه این بنای عظیم آشنا خواهید شد.
کد خبر: ۱۵۰۰۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸-1398 April 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
بگذار ابتدا بگوییم که شما با قدیمی ترین بنای تاریخی در دهلی روبرو هستید. بنایی که در منطقه ایندراپراستا (Indraprastha) قرار گرفته است. باید یادآور شویم که این منطقه قدمتی بیش از ۵ هزار سال دارد و قلعه قدیمی دهلی را درون خود جای داده است. پس با سازه ای بسیار قدیمی و تاریخی (شاید باید کلمه باستانی را برای آن استفاده کنیم) روبرو هستید. برای ساخت این قلعه بزرگ، ۳ پادشاه درگیر بودند. ابتدا پادشاه مغولی هندوستان یعنی همایون پایه بنا را گذاشت. پس از او، پادشاه افغانی به نام شر شاه سوری (Sher Shah Suri) ساخت قلعه را ادامه داد اما توانست آن را به پایان برساند. در نهایت قلعه قدیمی توسط اسلام شاه تکمیل شد و به پایان رسید.

در این قلعه شما با فضایی بسیار سرسبز و مرطوب روبرو هستید؛ قلعه قدیمی دهلی ۳ دروازه ورودی دارد و در کنار هر دروازه، حوضچه ای قرار گرفته است. بزرگترین دروازه قلعه، بارا دروازه (the Bara Darwaza) نام دارد. کلمه بارا به معنی بزرگ است. پس بارا دروازه یعنی دروازه بزرگ که در ناحیه و جبهه غربی قلعه واقع شده است. این دروازه هم اکنون نیز، برای ورود به بنا استفاده می شود. دروازه جنوبی قلعه که از آن با نام دروازه همایون هم یاد می کنند، بسیار دیدنی است. در آخر دروازه سوم قرار دارد که به دروازه تلاقی (the Talaqi Gate) معروف بوده و گاهی از آن به نام دروازه ممنوعه یاد می کنند. هر یک از این دروازه ها، دو طبقه دارند و از بهترین سنگ ها و مصالح دهلی که قرمز رنگ هستند، ساخته شده اند. برای ورود به این قلعه باید از دو دروازه همایون و بارا دروازه عبور کنید. دروازه سوم، ممنوع بوده و گردشگران نمی توانند از آن عبور کنند.

یکی از جاذبه های درون قلعه وجود تنها مسجد گنبد داری است که بسیار هم دیدن دارد. مسجد کویلا-آی-کوهنا (Qila-i-Kuhna) در این مجموعه به دستور شرشاه سوری ساخته شد. البته به خاطر داشته باشید که این پادشاه بناها و قسمت های مختلف دیگری هم درون این قلعه بزرگ ساخته است که همگی آن ها تا به امروز نگهداری شده اند.


اگر به تاریخ این قلعه نگاهی بیندازیم، باید داستان آن را از آنجایی شروع کنیم که پادشاه همایون در جنگ با شرشاه سوری شرکت می کند و متاسفانه شکست می خورد. این جنگ در سال ۱۵۴۰ رخ می دهد و حتی از آن فیلمی ساخته اند که بسیار دیدنی است. شرشاه سوری که موسس سلسله سوری (Suri Dynasty) بود، منطقه ای را برافراشت که امروزه به نام پورانا-کویلا معروف شده و منطقه بسیار وسیع و گسترده ای را پوشش می دهد.

پس از مرگ شر شاه سوری، پسر او شخصی بود به نام اسلام شاه که ادامه راه پدر را پیش گرفت و ساخت و ساز را ادامه دارد. با این وجود، این پادشاه در این منطقه نماند و پایتخت خود را به شهر و منطقه دیگری به نام گوالیور (Gwalior) را برای حکمرانی خود انتخاب نمود. به همین خاطر این قلعه و مکان را به ژنرالی هندی به نام همو (Hemu) سپرد.

شر مندل در قلعه قدیمی دهلی

این قلعه هر روز برای بازدید گردشگران و توریست ها باز بوده و به ایستگاه مترو پراگاتی میدان (the Pragati Maidan metro station) نزدیک است. در نتیجه به راحتی از هر منطقه دهلی می توانید خود را به این مکان دیدنی برسانید و به راحتی یک روز کامل را در این قلعه و اطرافش بگذرانید. اگر به هنگام بعد از ظهر و عصر به این قلعه بیایید می توانید از موسیقی زنده به همراه نورپردازی های روی بنای قلعه که به زیبایی همراه با موسیقی حرکت می کنند، لذت ببرید و یک اجرای نورپردازی فوق العاده ببینید. از دیگر جاذبه هایی که در نزدیکی این قلعه وجود دارند، باید به باغ وحش دهلی اشاره کرد.


هنگامی که شرشاه سوری پادشاه مغولی همایون را شکست داد و وارد قلعه شد، یکی از اولین کارهایی که انجام داد، دستور ساخت این مسجد بود. سالن اصلی مسجد یا همان شبستان مسجد شاخص ترین و دیدنی ترین بخش مسجد است که پنج ایوان ورودی با طاق و قوس هایی به شکل نعل اسب دارد. ابتدا طرح اصلی این مسجد اینگونه که تمام بنای آن را با سنگ های مرمر بپوشانند اما به دلیل احتمال کم بودن سنگ مرمر و کمبود آن در طول پروژه ساخت، بنا را با ترکیبی از سنگ های مرمر و ماسه سنگ ها ساخته اند که ظاهری منحصر به فرد به مسجد داده است.

شر مندل

شر مندل در واقع یک بنای رصدخانه ای است که پلانی هشت ضلعی دارد. ظاهر و آنچه که باستان شناسان از کاربری این بنا متوجه شده اند، نشان می دهد که شر مندل با هدف سرگرمی مردم و پادشاه ساخته شده است. از جالب توجه ترین موضوعاتی که راجع به این بنا وجود دارد، ترکیب عالی و مساوی دو سبک معماری هندو و اسلامی است. در طول تاریخ گفته شده است که هنگامی که همایون شاه دوباره پورانا کویلا یا همان قلعه قدیمی دهلی را از پسر شرشاه سوری یعنی اسلام شاه پس گرفت، از این بنا به عنوان کتابخانه خود استفاده نمود. به این معنی که شر مندل توسط پادشاه همایون ساخته شده است و این بنا، دارای دو طبقه است. گفته می شود که همایون شاه مرگ نابهنگامی را در اینجا داشته و از ساختمان و طبقه دوم کتابخانه اش به پایین افتاده است. حادثه دلخراشی که در تاریخ ثبت شده است.

موزه کوچک قلعه

درون موزه کوچکی که در کنار دروازه ورودی قلعه قرار گرفته است می توانید به دیدن آثاری بروید که مربوط به دوره مغول ها در هند است. این موزه اشیا بسیار دیدنی و تعجب آوری را به نمایش گذاشته است. اشیا و کوزه هایی از دوره مهابهاراتا و سکه هایی از دوره گوپتا را در این موزه می توان دید. این موزه را در کنار بارا دروازه خواهید یافت.


چرا بازدید از این بنا را در دهلی به شما پیشنهاد می دهیم؟

اینجا با قدیمی ترین بنای دهلی روبرو هستید که تاریخ پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده است. همچنین مساحت این قلعه بسیار بزرگ است. مساحتی در حدود یک مایل برابر با ۱ کیلومتر و ۶۰ متر را در برمی گیرد و اطرافش را خندق بزرگی احاطه کرده که با آب رودخانه یامونا (Yamuna) پر شده است. بازدید از دو طبقه دروازه ها امکان پذیر است و حجم عظیمی را در این منطقه دربر گرفته است.


جاذبه های قلعه و اطراف آن

اگر به دیدن قلعه قدیمی دهلی می روید، جاذبه های بسیاری را برای بازدید خواهید یافت. هنگامی که از گشت و گذار و تماشای بناهای درون قلعه خسته شدید، می توانید در اطراف قلعه قایق سواری کنید. همانطور که گفتیم، خندق اطراف قلعه را با آب رودخانه پر کرده اند و گردشگران و مردم دهلی می توانند با قایق های پارویی و پدالی در آن قایق سواری کنند و نمای قلعه را از پای برج و باروهای بلند و مرتفع آن ببینند. اگر به دنبال نمای متفاوتی از قلعه هستید، قایق سواری را به شما پیشنهاد می دهیم.

همچنین پارک باغ وحش دهلی در نزدیکی شماست که می توانید در آن قدم زده و با محیط طبیعی دهلی بیشتر آشنا شوید.

نورپردازی که با تاریک شده هوا و در هنگام عصر در این قلعه برگزار می شود، برای گردشگران و تماشاچیان، داستان ها و افسانه هایی را روایت می کند که نشان دهنده روند تغییر هفت شهر دهلی به آنچه که اکنون در این شهر می بینید، است.

معرفی ساختمان و معماری قلعه

دیوارهای قلعه حدود ۱۸ متر ارتفاع داشته و بنابراین بسیار بلند هستند تا در مقابل حمله دشمن مقاومت کرده و اجازه ندهند تا دشمن به درون قلعه نفوذ کند. طول دیواری و حصاری که دور تا دور قلعه را پوشانده ۲ کیلومتر بوده که ۳ دروازه در مکان های مختلفش دارد. دروازه اصلی، دو طبقه دارد و بسیار محکم ساخته شده است. تمام دروازه ها با تزئینات زیبایی از حجاری های رنگی و سفید، کاشی های آبی رنگ، سوراخ هایی که بسیار افراطی تزئین شده و شفاف هستند. تراس های آویزان و بالکن هایی با ستون های پر تزئین و چتری یا مقرنس هایی که از معماری راجستانی وام گرفته اند را در این دروازه های قلعه قدیمی دهلی مشاهده خواهید نمود.

قلعه قدیمی بر روی قلعه قدیمی تری به نام ایندراپراستا و شهر آن ساخته شد.

با این وجود، برای اینکه تمام خانه های اطراف را دربر بگیرد و احاطه کند، بسیار گسترده تر شد و توانست تمام شهر را در دورانش، در خود جای دهد. کاوش های باستان شناسی بسیاری در این محوطه و قلعه انجام شده است و هنوز هم ادامه دارد. مجسمه های سفالی و مهرهای پر از نقش و نگاری که در این حفاری ها به دست آمده است، متعلق به دوره موریان تا زمان مغول ها بوده اند. بنایی که رو به تمام  قلعه قرار گرفته است و به تمام فضاها احاطه دارد، مسجد شرشاه است که تاریخ ساختش به سال ۱۵۴۱ میلادی باز می گردد. تلفیقی از معماری لودی و مغولی را در ساخت این مسجد خواهید دید.

نحوه دسترسی به قلعه

از هر کجای دهلی که هستید، باید خود را به دهلی نو و منطقه ایندراپراستا برسانید. اتوبوس های با شماره ۷۷ و ۳۷۴ به این مقصد می روند و شما می توانید خود را به ایستگاه های این اتوبوس ها برسانید. همچنین اگر از هتل رادیسون بلو یک خط مترو آبی را سوار شوید به قلعه قدیمی دهلی می رسید. از جاذبه حوض خاص باید دو خط مترو زرد و سپس بنفش را سوار شوید تا به این مکان برسید. هنگامی که به ایستگاه مترو پراگاتی میدان رسید، ۱۱ دقیقه پیاده روی کنید تا به قلعه برسید. از ایستگاه باپا ناگار (Bapa Nagar) هم ۱۱ دقیقه تا این قلعه پیاده روی خواهید داشت.


اگر به دهلی سفر کرید حتما از این قلعه قدیمی دیدن کنید!/تصاویر

اگر به دهلی سفر کرید حتما از این قلعه قدیمی دیدن کنید!/تصاویر

اگر به دهلی سفر کرید حتما از این قلعه قدیمی دیدن کنید!/تصاویر

اگر به دهلی سفر کرید حتما از این قلعه قدیمی دیدن کنید!/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار