gardeshban.ir

یکی از ساختمان‌های قدیمی شهر تورین ایتالیا پس از مرمت و بهسازی به یکی از معروف‌ترین موزه‌های دنیا تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۵۰۴۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸-1398 April 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
موزه ملی سینما، در تورین ایتالیا به نوعی نمایان‌گر  تطابق ابنیه تاریخی با نگاه‌های  نوین موزه‌داری است، آن هم موزه‌ای که بسته به عنوانش آثاری را معرفی و نگهداری می‌کند که دیرپای عمر آنان کمتر از یک سده است.

موزه ملی سینما که لقب بلندترین موزه جهان و بلندترین بنای سنگی- آجری دنیا را با خود به همراه دارد، دارای سابقه‌ای ۱۵۰ ساله است و یکی از ساختمان‌های موزه‌ای زیبا در جهان محسوب می‌شود.

برج مشهور شهر تورین که به نوعی نماد این شهر نیز محسوب می‌شود و عموما در مسابقات ورزشی یا هنری به عنوان نماد این شهر مورداستفاده قرار می‌گیرد، به نام معمار آن الساندرو آنتونلی نامگذاری شده و امروزه با نام La Mole Antoneliana شناخته می‌شود.

این بنا در ژانویه سال ۲۰۰۰ افتتاح و به موزه ملی سینما در تورین تبدیل شد.

هسته اصلی موزه ملی سینما توسط مجموعه‌دار و مورخ بزرگ ایتالیایی «ماریا آدریانا پرولو» جمع‌آوری و احداث شده است.

این هسته شامل شماری از کتاب‌ها، اسلایدها و فیلم‌ها که مربوط به تاریخ سینما و برجسته‌ترین اتفاقات دنیای سینما می‌باشد، در مجموعه‌ای بی‌نظیر گردآوری شده‌اند.

موزه پس از طراحی اولیه در طبقه همکف قسمت‌های کتاب فروشی، کافی‌شاپ و گالری نمایش موقت آثار را در خود جای داده است. این قسمت از بنا که در واقع دو طبقه زیر تالار اصلی قرار دارد، بیش‌تر به عنوان ورودی موزه شناخته می‌شود.

در قسمت باستان‌شناسی سینما می‌توان اطلاعاتی درباره اولین چراغ‌- عکس‌ها، اسلاید آن‌ها، اولین نمونه دستگاه‌های القاکننده حرکت در تصاویر مانند شهرفرنگ‌ها کسب کرد و شماری از آن‌ها را از نزدیک مشاهده نمود.

جذاب‌ترین قسمت موزه زمانی شروع می‌شود که وارد تالار زیبای بنا می‌شویم. طراحی داخلی فوق‌العاده بنا در به کارگیری عناصر نوین در کنار بنای تاریخی برج حس عجیبی را به بازدیدکننده القا می‌کند.

در این طبقه مجسمه عظیمی از «مولوخیکی» از خدایان عهد قدیم حال و هوای عجیبی به موزه می‌دهد.

با ورود به راهروی تالار می‌توان به اتاقک‌ها و قسمت‌های جانبی بنا دسترسی داشت. این مجموعه شامل وسایل کارخانه‌های معروف فیلم‌سازی دنیا نظیر برادران وارنر، قسمت صداگذاری روی فیلم‌ها، ستاره‌های سینما و در نهایت گالری پوسترهای برترین فیلم‌های تاریخ سینما است.

یکی از ساختمان‌های وابسته به موزه که نقش مهمی در توسعه و کارکرد آن دارد، سینما ماسیمو از معدود سینماهای موجود در ایتالیا است که مجهز به سیستم پخش ۷۰mm است.

این مجموعه شامل سه سالن است که تنها سالن شماره ۳ آن در حدود ۱۵۰ نفر گنجایش دارد.

برای اولین سالگرد مجموعه در ژانویه ۲۰۰۲ موزه نسخه‌ی ۷۰mm از فیلم بیگانه (Alien) ساخته Ridley Scott را به نمایش گذاشت.

همچنین فستیوال‌های فیلم تورینو نیز در این مجموعه برگزار می‌شود.

از دیگر نکات مهم می‌توان به اکران فیلم «کلوزآپ» ساخته «عباس کیارستمی» و نمایش آثار عکس و فیلم امیر نادری در سال 84 اشاره کرد. 


بلندترین موزه جهان در ایتالیا /تصاویر

بلندترین موزه جهان در ایتالیا /تصاویر

بلندترین موزه جهان در ایتالیا /تصاویر

بلندترین موزه جهان در ایتالیا /تصاویر

بلندترین موزه جهان در ایتالیا /تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار