gardeshban.ir

استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان های غنی از لحاظ جاذبه های گردشگری و طبیعی می باشد که یکی از آنان، دریاچه کوه گل سی سخت نام دارد.
کد خبر: ۱۵۰۷۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸-1398 April 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
این دریاچه که در فصول گوناگون سال از جذابیت های بصری و محیطی بسیاری برخوردار است، در حدفاصل 32 کیلومتری مرکز استان یعنی شهر یاسوج و همچنین در قسمت شمال شرقی شهر سی سخت کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است. دریاچه کوه گل که از جاذبه های دیدنی سی سخت است در فصول گرم و معتدل سال یعنی بهار و تابستان پر از گیاهان وحشی، آویشن های خوش عطر و بوی کوهستانی و کلی گل شقایق پر است.البته ناگفته نماند که این دریاچه در فصل تابستان مقصد سفر پرندگان زیادی از جمله اردک کله سبز، درنا، حواصیل، خروس کولی، چنگر و مرغابی نیز قلمداد می شود. دریاچه کوه گل در موقعیت مکانی دهانه انبری (درست در گردنه مشهور به بیژن ) و تپه های کوه گل واقع شده است و در ادامه به توضیح آبشار تنگه نمک نیز خواهیم پرداخت.

دریاچه کوه گل سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد/تصاویر


معرفی برخی از جاذبه های طبیعی منطقه

سهم عمده ای از جاذبه های طبیعی موجود در منطقه سی سخت را دریاچه کوه گل، دشت لاله های واژگون و همچنین آبشار پر فروغ تنگ نمک یا همان کوه گل تشکیل می دهد که از جاذبه های دیدنی سی سخت هستند.لازم به ذکر است در حوالی منطقه سی سخت، منطقه حفاظت شده خاریدون که به منطقه حفاظتی دنا نیز معروف است و زیستگاه جانوران گوناگونی همچون پلنگ، خرس، بز کوهی و دیگر حیوانات است نیز قرار گرفته است که قطعا می تواند برای گردشگرانی که به این نقطه سفر کرده اند، بسیار جالب و قابل توجه باشد.

دریاچه کوه گل سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد/تصاویر

آب رسانی شهر سی سخت

در همان ابتدای راه، شما با دریاچه میشی که اغلب مردمان محلی آن را بشو خطاب می کنند، مواجه می شوید. این چشمه از جمله چشمه های زلال و پر آبی است که از رشته کوه زاگرس بر می آید و تقریبا در تمام طول سال یک منبع آب رسانی مطمئن برای تامین میزان آب آشامیدنی مورد نیاز شهر سی سخت به حساب می آید. از جمله ویژگی های چشم نواز این دریاچه سربالا رفتن حجم آبی است که به سمت استفاده شهری روانه شده است تا در کنار آن دیگر مزارع کشاورزی، باغ های میوه و گردوی منطقه را نیز آب رسانی نماید.

دریاچه کوه گل سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد/تصاویر

آبشاری زیبا و پرخروش

از دریاچه کوه گل و دشت لاله های واژگون که از برجسته ترین جاذبه های طبیعی گردشگری موجود در منطقه می باشند، بگذریم به آبشار تنگه نمک یا همان کوه گل که برخلاف اسمش از آب بسیار سرد و شیرینی برخوردار است، می رسیم.آنطور که معلوم است به دلیل وجود چشمه آب شوری که درست در مقابل این آبشار واقع شده است، نام آن را تنگه نمک گذاشته اند. این آبشار تنگه نمک در حوالی و در منطقه سی سخت به بهشت گمشده ایران ملقب شده است که برای درک بهتر از این عنوان ما به شما توصیه می کنیم سفری کوتاه مدت را در اردیبهشت به این منطقه داشته باشید تا خود از نزدیک متوجه این همه زیبایی طبیعی موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد بشوید.پیش از رسیدن به حرف پایانی ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست، به گفته افراد ساکن در شهر سی سخت، تا اواسط دهه پنجاه خورشیدی، از چشمه آب شور، نمک استخراج می شده است که بعدها با ورود و ترویج نمک های ید دار، عملیات استخراج نمک نیز از این چشمه متوقف شده است.

دریاچه کوه گل سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد/تصاویر

کلام آخر

همانطور که در طول مطلب به آن اشاره کردیم استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های طبیعی-گردشگری کشور به حساب می آید که همه ساله با استقابل زیادی از سوی گردشگران داخلی و خارجی مواجه می شود. این استان از مناطق مختلفی همچون منطقه سی سخت برخوردار است و باید گفت برای عکاسان خوش ذوق و صاحب سبک یک مکان بی نظیر قلمداد می شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار