gardeshban.ir

هیچ کس دوست ندارد از پرواز جا بماند اما گاهی برای همه ما پیش می آید که دیر به فرودگاه برسیم و پروازمان را از دست بدهیم. البته با رعایت برخی نکته ها می توان احتمال جا ماندن از پرواز را به حداقل رساند، اما به هرحال اتفاق است و گاهی ممکن است پیش بیاید. حالا اگر از پرواز جا ماندیم چه باید بکنیم؟ چه اقداماتی لازم است انجام دهیم و چطور می توانیم به سفرمان ادامه بدهیم؟
کد خبر: ۱۵۰۷۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸-1398 April 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
اصلا موقعیت خوشایندی نیست. اما سعی کنید به خودتان مسلط باشید تا بتوانید به بهترین شکل این موقعیت را مدیریت کنید. وقتی هنوز در راه هستید متوجه شدید که از پرواز جا مانده اید اولین کاری که باید انجام بدهید این است که به فرودگاه برسید. حتی اگر مطمئنید که خیلی دیر به فرودگاه می رسید هم به راهتان ادامه بدهید. هرکاری که برای جبران جا ماندنتان از پرواز بتوانید انجام دهید به رسیدنتان به فرودگاه وابسته است. اگر با ناراحتی به خانه برگردید هم از پروازتان جا مانده اید و هم دیگر فرصت کمی برای جبران این تاخیر خواهید داشت. ایرلاین ها شرایط مسافران را درک می کنند و راه حل های جایگزینی برای جا ماندن از پرواز به مسافران ارائه می کنند.

«قانون ۲ ساعت»

قانون نانوشته ای در بین ایرلاین ها وجود دارد که مربوط به جا ماندن از پرواز است. در صورتی که مسافری از پرواز جا بماند ایرلاین تلاش می کند نهایت همکاری را با مسافر داشته باشد تا به برنامه سفرش برسد. این قانون به «قانون پنچری» شهرت دارد و به این معناست که اگر مشکلات غرقابل پیش بینی برای مسافر پیش بیاید و باعث جا ماندن از پرواز بشود ایرلاین در پرواز بعدی به او یک صندلی می دهد و هزینه جداگانه ای نیز از او دریافت نمی کند.

البته اینطور نیست که مسافر یکی دو روز بعد به فرودگاه بیاید و ادعای بلیط بکند. معمولا ایرلاین ها بازه زمانی مشخصی برای این قانون در نظر گرفته اند که حدود ۲ ساعت بعد از زمان پرواز است. به همین دلیل است که می گوییم حتی اگر از پرواز جا مانده اید هم خودتان را به فرودگاه برسانید. برخی ایرلاین ها این قانون را به همین دلیل «قانون ۲ ساعت» می نامند.


عواقب جا ماندن از پروازهای بین المللی را بدانید!

سعی کنید مسافری حرفه ای و آگاه باشید و قبل از پرواز در مورد حق و حقوق خود و قوانین جا ماندن از پرواز مطالعه کنید. این طور نباشد که بعد از اینکه از پرواز جا ماندید حق به جانب به سمت ایرلاین بروید و انتظار داشته باشید که حتما با پرواز بعدی به سفرتان ادامه بدهید. به هرحال این حقیقت را قبول کنید که از پرواز جا مانده اید. در پروازهای داخلی راحت تر است که شما را در پرواز بعدی جا بدهند اما این موضوع در پروازهای بین المللی دشوارتر می شود. به همین دلیل ممکن است ایرلاین اجازه رزرو پرواز بعدی را به شما ندهد. در این صورت باید از اول یک بلیط هواپیمای جدید خریداری کنید و قیمت روز بلیط را هم بپردازید. مثلا اگر بلیط قبلی تان را چند ماه قبل و با قیمتی بسیار پایین رزرو کرده اید اکنون باید قیمت بیشتری بپردازید تا بتوانید سوار هواپیما شوید.

بنابراین اولین توصیه ما به شما این است که تمام جوانب احتیاطی را رعایت کنید تا از پرواز بین المللی جا نمانید. مخصوصا جا ماندن از پروازهایی که با توقف انجام می شود می تواند شما را دچار دردسرهای بزرگ تری بکند. سعی کنید ۳ ساعت قبل از پرواز حتما در فرودگاه حضور داشته باشید تا فرصت کافی برای انجام مراحل پرواز داشته باشید.


تمام مدارک پرواز را نگه دارید

این توصیه اگرچه در صورت جا ماندن از پرواز به کارتان می آید اما در تمام مراحل سفر مفید خواهد بود. از زمانی که بلیط هواپیما را رزرو می کنید هرگونه مدرک و سندی که بین شما رد و بدل می شود را نگه دارید. فیش پرداخت هزینه بلیط، اسکن بلیط، قوانین کنسلی و جا ماندن از پرواز و هر آنچه که می توان بعدا به آن استناد کرد را در یک فولدر نگهداری کنید و آن را در موبایل و ایمیلتان ذخیره کنید.

در صورت جا ماندن از پرواز یا مشکلات دیگر مثل مفقود شدن یا آسیب دیدن چمدان می توانید از این مدارک در تهیه شکایت نامه و فرم ادعای خسارت استفاده کنید.


خونسردی خود را حفط کنید و مودب باشید!

مطمئنا جا ماندن از پرواز کلافه تان کرده و ممکن است تمام برنامه های سفرتان را به هم ریخته باشد. اما سعی کنید به خودتان مسلط باشید و از داد و هوار کردن خودداری کنید. اگر دوست دارید سریع تر مشکلتان حل شود و به برنامه های سفرتان برسید پس ادب و احترام را فراموش نکنید. به هرحال شما از پرواز جا مانده اید و تقصیر هیچ کس هم نیست. مسئولین ایرلاین سعی می کنند به شما کمک می کنند و با شما همکاری کنند اما داد و بیداد کردن و بی احترامی به مسئولین باعث نمی شود که کارتان زودتر راه بیفتد. چه بسا نتیجه عکس هم داشته باشد!

این توصیه را نه فقط در مورد جا ماندن از پرواز بلکه در تمام موقعیت های زندگی آویزه گوشتان کنید تا بهتر و سریع تر مشکلتان حل شود. آرامش خودتان را حفظ کنید و در نهایت ادب و احترام حق و حقوقتان را مطالبه کنید. مطمئنا مسئولین هم از این که کار شما را راه بیندازند بدشان نمی آید.

خودتان را آماده مبلغ مابه التفاوت بلیط بکنید

البته همانطور که گفتیم بسیاری از ایرلاین ها بدون دریافت هزینه جداگانه بلیط پرواز بعدی را به شما می دهند. اما ممکن است ایرلاین شما چنین سرویس رایگانی ارائه نکند و تنها در صورت دریافت مابه التفاوت به شما اجازه بدهد با پرواز بعدی سفر کنید. این مابه التفاوت بابت رزرو بلیط از شما دریافت می شود و شما را در اولویت لیست انتظار پرواز بعد قرار می دهند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار