gardeshban.ir

اگر اهل سفر با هواپیما باشید یک نکته را حتما خوب می دانید: قبل از سوار شدن به هواپیما به دستشویی بروید! این جمله، نصیحت مادرتان قبل از سفر نیست، بلکه توصیه ای امنیتی و یکی از قوانین بین المللی پرواز است!
کد خبر: ۱۵۰۸۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸-1398 April 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
پرواز و مسافرت هوایی قوانین خاصی دارد و یکی از این قوانین مربوط به استفاده از سرویس بهداشتی است! هنگام پرواز و فرود به هیچ وجه نمی توان از دستشویی هواپیما استفاده کرد و انجام این کار قانون شکنی به حساب می آید! البته مثل سایر قوانین هواپیمایی، این قانون نیز دلیلی کاملا امنیتی دارد.

سال گذشته مردی را از پرواز دلتا ایر اخراج کردند. چرا؟ چون سعی کرده بود قبل از تیک-آف و پرواز از دستشویی هواپیما استفاده کند! البته هواپیما هنوز حرکت نکرده بود و بسیاری از مسافران حق را به مسافر نگون بخت دادند. با این حال، مسافران پرواز از یک نکته بسیار مهم امنیتی بی خبر بودند: از لحاظ قانونی وقتی مسافری داخل سرویس بهداشتی قرار دارد خلبان اجازه پرواز ندارد!!! قانون عجیبی است، نه؟ به ویژه اینکه از هنگام سوار شدن به هواپیما تا زمانی که مرحله تیک-آف تمام شود ممکن است کمی طول بکشد عدم استفاده از دستشویی هواپیما می تواند آزاردهنده باشد. جالب است که این قانون مختص به یک ایرلاین و شرکت هواپیمایی خاص نیست و جزء قوانین کلی و بین المللی پرواز به شمار می رود. اما چه علتی پشت این قانون وجود دارد و چرا مسافران نباید از توالت هواپیما استفاده کنند؟

تیک-آف هواپیما

اگرچه امروزه پرواز و سفر هوایی بیش از پیش امنیت پیدا کرده است و آمار سوانح هوایی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است، اما باز هم درصد بسیار ناچیزی احتمال خطر وجود دارد. طبق بررسی ها و تحلیل سوانح هوایی، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که در کل مدت زمان پرواز دو بازه زمانی از همه خطرناک تر هستند و اکثر سوانح در این مواقع اتفاق می افتند. می توانید حدس بزنید؟ بله، هنگام پرواز و فرود! دقیقا همان زمان هایی که استفاده از سرویس بهداشتی ممنوع است! در این مورد قانون مشهوری به نام «به اضافه سه، منهای هشت» وجود دارد. طبق این قانون ۸۰% سوانح هوایی خطرناک در سه دقیقه ابتدای پرواز و تیک-آف و هشت دقیقه پایانی فرود هواپیما اتفاق می افتند. قبلا در مطلبی به طور جداگانه در مورد احتمال سانحه در مراحل مختلف پرواز صحبت کنیم که با مطالعه آن می توانید اطلاعات خوبی در این مورد پیدا کنید. در هنگام تیک-آف و پرواز و همین طور هنگام فرود لازم است مسافران در صندلی های خود قرار بگیرند و کمربند ایمنی خود را حتما بسته نگه دارند. راهروی بین صندلی ها در این دو بازه زمانی می بایست خالی و بدون تردد باشد تا در صورت بروز هر گونه سانحه، مهمانداران بتوانند بلافاصله وارد عمل شوند. به همین دلیل مسافران اجازه ندارند برای رفتن به سرویس بهداشتی از جایشان بلند شوند و در راهرو تردد کنند.

قوانین پرواز در مورد استفاده از دستشویی هواپیما

علاوه بر این، گاهی به دلیل شرایط بد جوی یا نقص هواپیما ممکن است فرود با تکان های شدید و به سختی انجام شود. مطمئنا در چنین مواقعی کسی دوست ندارد در دستشویی هواپیما گیر افتاده باشد. درست است؟ در سرویس بهداشتی تجهیزات امنیتی مثل کمربند ایمنی وجود ندارد و علاوه بر آن، وسایل و تجهیزات فلزی و نوک تیز زیادی نیز در دستشویی وجود دارد. به این ترتیب، در صورتی که در هنگام پرواز و فرود، فردی داخل دستشویی هواپیما باشد در برابر خطر کاملا آسیب پذیر خواهد بود. اگر بنا به هر دلیل هواپیما ناچار به فرود اضطراری بشود فرد داخل دستشویی هواپیما گیر می افتد و نمی تواند به موقع خود را نجات دهد.

قانون استفاده از دستشویی هواپیما

یکی دیگر از دلایل این ممنوعیت این است که در صورت بروز سوانح جدی مثل آتش سوزی و انفجار مهیب، تیم نجات افراد فوت شده یا آسیب دیده را بر اساس صندلی شان شناسایی می کنند، بنابراین اگر فردی در دستشویی هواپیما گیر کرده باشد شناسایی هویت او با تاخیر مواجه خواهد شد.

البته در مواقعی که پرواز هواپیما با تاخیر صورت می گیرد و مسافران باید مدت زمان نسبتا زیادی را داخل هواپیما منتظر بمانند تا هواپیما بالاخره تیک-آف را انجام دهد عدم استفاده از سرویس بهداشتی ممکن است بسیار آزاردهنده باشد. به همین دلیل وزارت ترابری ایالات متحده قانونی را در این مورد وضع کرده تا در صورت بروز تاخیر در تیک-آف و قبل از شروع عملیات پرواز، مهمانداران موظف هستند یک دستشویی هواپیما را برای استفاده مسافران باز نگه دارند. اما به محض اینکه هواپیما شروع به حرکت کرد قانون عدم استفاده از توالت لازم الاجرا می شود و تمام مسافران باید سر صندلی هایشان بنشینند و کمربند ایمنی را نیز ببندند.

قانون هنگام پرواز و فرود

شاید بسیاری از مسافران دوست نداشته باشند از توالت هواپیما استفاده کنند و سعی می کنند حتی الامکان در مدت پرواز به دستشویی نروند. برای این افراد شاید این قانون آزاردهنده نباشد. اما بسیاری از مسافران مثل کودکان و افرادی که به دلیل بیماری یا شرایط خاص نمی توانند در کل مدت زمان پرواز به دستشویی نروند باید حتما از این قانون آگاه باشند. البته حتی کسانی که تمایلی به استفاده از سرویس بهداشتی هواپیما ندارند نیز در پروازهای طولانی که ۱۵-۱۶ ساعت طول می کشد ناگزیر هستند سری به این فضای نه چندان دوست داشتنی بزنند! به توصیه مهمانداران هواپیما بهترین زمان برای استفاده از دستشویی هواپیما پس از آن است که خلبان چراغ بستن کمربند را خاموش می کند. در این بازه زمانی مطمئنا کمتر کسی به سرویس بهداشتی می رود و کاملا خلوت است! البته ظاهرا بهترین و راحت ترین کار همین است که به نصیحت همیشگی مادرتان قبل از سفر گوش کنید و هنگامی که در فرودگاه هستید به دستشویی بروید!
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار