gardeshban.ir

وقوع خشکسالی منجر به کشف قلعه 3400 ساله در کردستان عراق شد که حیرت همگان را در پی داشت.
کد خبر: ۱۵۱۰۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸-1398 April 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
گروهی از باستان شناسان آلمانی و کردستانی اعلام کردند که فروکش کردن آب های ذخیره شده در پشت سد موصل، به طور غیرمنتظره ای سبب کشف قلعه 3400 ساله در کردستان عراق شد. این قلعه متعلق به عصر برنز در کرانه شرقی رود دجله در استان دهوک عراق کشف شد. 

باستان شناسان در این مکان، بنایی با دیوارهای خشتی به ضخامت دو متر را پیدا کردند. در این قلعه دیوارهایی با ارتفاع بیش از دو متر و نقاشی های دیواری با سایه های رنگی قرمز و آبی مشاهده شد. این مکان، زمانی بخشی از قلمروی امپراطوری میتانی بود که بر بخش های زیادی از عراق و سوریه امروزی حکمرانی می کرد. 

حسن احمد قاسم، باستان شناس کردستان عراق این یافته را یکی از مهمترین کشفیات باستان شناسی منطقه در دهه های اخیر برشمرد. وی با اعلام اینکه این منطقه پس از ساخت سد موصل در سال های 1980 با طغیان سیل مواجه شد، افزود: سایت کمون را در سال 2010 زمانی که آب سد پایین آمد، کشف کردیم و حتی در آن زمان به لوحی با خط میخی از امپراطوری میتانی و نشانه هایی از نقاشی های دیواری رسیدیم، اما نتوانستیم تا به امروز در این مکان حفاری کنیم. 

کارشناسان مشتاق هستند که با مطالعه لوح های کشف شده در این مکان، به بینش تازه ای در مورد امپراطوری میتانی دست یابند. رونمایی از اسرار باستانی در عراق، مساله تازه ای نیست. 

پیشتر در سال جاری، گروهی از باستان شناسان فرانسوی اعلام کردند که بقایای یک شهر باستانی گمشده در کردستان عراق را شناسایی کرده اند. 

در سال 2017 نیز باستان شناسان با استفاده از تصویربرداری ماهواره ای و پهپادها، مکان یک شهر باستانی گمشده در شمال عراق را کشف کردند. همچنین یک عملیات حفاری بین سال های 2012 تا 2018، به کشف شهر باستانی کونارا در نزدیکی کوه های زاگرس منجر شد.


قلعه 3400 ساله در کردستان عراق/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار