gardeshban.ir

یکی از مهمترین بخش ها و ویژگی های سفر، بار می باشد. بارهایی که برای داشتن سفری راحت با خود به مقصد می برید و همچنین خریدها و سوغاتی هایی که از مقصد می خرید تا با خود به خانه بیاورید، اهمیت زیادی برای مسافران دارند.
کد خبر: ۱۵۲۰۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸-1398 April 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
آگاهی از میزان بار مجاز مسافرت هنگام پرواز و همچنین داشتن اطلاعات کامل در زمینه شرایط حمل بار و جریمه های بار اضافی یکی از مهمترین نکات سفرهای هوایی می باشد که به گردشگران کمک می کنند بتوانند سفر بهتری داشته باشند و از گمراهی در فرودگاه جلوگیری کنند.

بار مجاز همراه مسافر به دو گروه تقسیم بندی می شود:

CARRY ON ITEMS اقلامی که مسافر به داخل هواپیما حمل می کند. از قبیل پالتو، چتر یا عصا، دوربین کوچک، مقدار معقول مطالب خواندنی و غذای نوزاد همراه که مسافر مجاز است با خود به داخل هواپیما ببرد و در محل بالای صندلی خود قرار دهد.

CHECK IN BAGGAGE باری که وزن شده، برچشب خورده و در قسمت بار هواپیما حمل می شود، ساک و بسته هایی است که مسافر هنگام پرواز به همراه خود به فرودگاه می آورد تا تحویل شرکت هوایی دهد. این اقلام در قسمت انبار همان هواپیما قرار داده می شوند تا در مقصد به مسافرین همان پرواز تحویل شوند.

با توجه به مسیر مسافر و کلاس پروازی ممکن است به یکی از دو حالت ذیل چک شود:

سیستم وزنی (Weight Concept) که اکثر مسیرها از این سیستم و با توجه به کلاس پروازی مسافر مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه مسافر با کلاس پروازی FIRST CLASS  مسافرت می کند ۴۰ کیلوگرم، کلاس پروازی بیزینس ۳۰ کیلوگرم و کلاس پرواز اکونومی ۲۰ کیلوگرم می تواند بار تحویل دهد. البته مقررات شرکت های هوایی بر قوانین فوق ارجحیت دارد که در بخشنامه بازرگانی شرکت ها این میزان مجاز، ممکن است متفاوت باشد.

سیستم بسته ای یا قطعه ای (Piece Concept) می باشد که این سیستم برای مسیرهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربرد های این سیستم از منطقه خاورمیانه و اروپا به آمریکا و کانادا است و بالعکس است، یعنی هر مسافر در این مسیرها می تواند دو بسته که هر کدام حداکثر ۲۳ کیلوگرم و مجموع ابعاد هر بسته در کلاس FIRST و  BUSINESS  حداکثر ۱۵۸ سانتی متر و در کلاس اکونومی مجموع ابعاد دو بسته مجموعاً حداکثر می تواند ۲۷۳ سانتی متر باشد.

در هر دو سیستم فوق منظور از مسافر افراد بالای دو سال می باشد و مسافر نوزاد تنها می تواند به اندازه یک ساک کوچک که حداکثر ابعاد آن ۱۱۵ سانتی متر وزن حداکثر ۱۰ کیلوگرم باشد و محتوی لوازم شخصی ایشان می باشد را به همراه داشته باشد. چنانچه مسافری بیش از حد مجاز در هر یک از دو سیستم فوق دارای اضافه بار باشد، می بایست جهت حمل آن به مقصد مربوطه چند روز قبل از پرواز با قسمت ارسال بار شرکت هوایی (واحد کارگو) هماهنگ کند و یا قبل از پرواز هزینه اضافه بار را پرداخت نماید. ارسال بار توسط واحد CARGO بسیار ارزان تر از زمان پرواز می باشد.

هزینه اضافه بار از ایران در زمان پرواز اضافه بار مسافر در سیستم قطعه ای به صورت بسته ای اعمال می شود یعنی برای هر بسته حداکثر ۲۳ کیلوگرم در مسیر کانادا ۱۰۰ دلار آمریکا و در مسیر آمریکا ۱۱۰ دلار می باشد. در مورد بارهای حجیم و وزین مانند فرش نیاز است که چند روز قبل از پرواز توسط کارگو ارسال (FREIGHT) شوند.

نکته آخر اینکه در بعضی از فصول سال به علت ازدحام مسافرین در سالن پرواز و همزمان چند پرواز در یک ساعت و در نتیجه ایجاد صف های طولانی برای تحویل بار و مراحل CHEEK–IN مسافرین در صورت تمایل می توانند یک یا دو روز قبل از پرواز بار و چمدان خود را بین ساعات ۱۶ الی ۱۸ عصر  به قسمت ترافیک خارجی تحویل دهند تا در روز پرواز به راحتی مسافرت خود را انجام دهند.

بار گم شده یا آسیب دیده

کلیه شرکت های هوایی بر اساس پیمان های بین المللی (مانند پیمان هوایی ورشو یا مونترال) تعهداتی را در قبال مسافرین هوایی خود و همچنین جامه دان های آنها دارند و بر اساس همین پیمان چنانچه بار مسافری در طول پرواز یعنی بعد از تحویل به کانتر CHECK –IN و قبل از تحویل در فرودگاه مقصد گم شود یا با تأخیر وارد شود و یا آسیب ببیند متعهد هستند که جبران خسارت کنند. اگر جامه دان مسافری در طول پرواز آسیب دیده باشد، بسته به چگونگی و میزان خسارت، مسافر قبل از ترک فرودگاه موظف است به نماینده شرکت مربوطه و به طور اخص به واحد  LOST & FOUNDمستقر در فرودگاه مراجعه و نسبت به تکمیل فرم های مربوطه اقدام نماید. شرکت هوایی مربوطه پس از پیگیری و بررسی های لازم بر اساس قوانین بین المللی موجود در کسب رضایت مسافر اقدام خواهد کرد.

معیار تعهدات خطوط هوایی بر اساس وزن جامه دان است نه میزان ارزش واقعی آن، مسافر باید هنگام تحویل گرفتن جامه دان های خود در مقصد، اطمینان یابد که جامه دان به وی تعلق دارد. لذا لازم است برچسب های پرواز را با رسید بلیت خود تطبیق دهد. در صورتی که جامه دان مفقود شده و یا آسیب دیده، موضوع را قبل از خروج از فرودگاه به مسئول مربوطه اطلاع دهد. چنانچه مسافر با بی نظمی در دریافت بار مواجه شود لازم است در مرحله اول به بخش پیگیری جامه دان واقع در ترمینال های ورودی مراجعه و با تشکیل پرونده مراتب را جهت اخذ خسارت پیگیری نماید.

شرکت های حمل کننده مسافر مسئولیتی در قبال مفقود شدن جواهرات، اشیاء با ارزش و یا  وجوه نقد در جامه دان های پذیرش شده نخواهند داشت. به مسافران توصیه می شود لوازم و مدارک و وجوه نقد را به همراه خود و یا با کیف دستی که به داخل هواپیما حمل می کنند، نگهداری نمایند. در غیر این صورت پیشنهاد می شود تا بار خود را بیمه نمایند. صاحب کالا می تواند مبلغی را که کالا ارزش دارد اظهار کند و با پرداخت وجه بیمه، کالای خود را بیمه نماید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار