gardeshban.ir

اگر تا به حال به مسافرت خارج از کشور نرفته و برای اولین بار است که قصد دارید تا از ایران خارج شوید، شاید برخی از مفاهیم برای شما ناشناخته باشند و یا اطلاعات کاملی در مورد آن ها نداشته باشید.
کد خبر: ۱۵۲۶۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این بخش قصد داریم در مورد تفاوت ویزا با پاسپورت صحبت کرده و تعریف پاسپورت و ویزا را برایتان ارائه دهیم. سپس تفاوت و ویژگی های هریک از آن ها را بیان خواهیم کرد. پس برای آشنایی با تفاوت ویزا و پاسپورت و راهنمای دریافت در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت ویزا با پاسپورت

پاسپورت یا گذرنامه یک سند معتبر است که توسط کشور محل زندگی شما صادر شده و مانند شناسنامه هویت شما را تایید می کند. پاسپورت هم در هنگام خروج از کشور و هم در هنگام برگشت به کشور لازم بوده و باید همراه شما باشد اما ویزا در حقیقت اجازه ورود شما به کشور مقصد است. به این معنی که کشوری که قصد سفر به آن را دارید برای شما یک مجوز ورود صادر می کند و شما با در دست داشتن آن حق ورود به کشورشان را خواهید داشت. پس اگر شما ویزا نداشته باشید به شما اجازه ورود به کشور دیگر داده نمی شود.

 ویزا فقط در هنگام ورود به کشور مقصد لازم است و در هنگام برگشت دیگر به آن نیازی ندارید. تفاوت دیگر تفاوت ویزا با پاسپورت مدت اعتبار هریک از آن هاست. وقتی شما درخواست دریافت پاسپورت را می دهید، تا 5 سال بعد می توانید از آن پاسپورت برای سفرهای خود استفاده نمایید. در حقیقت پاسپورت شما 5 سال اعتبار دارد. اما در مورد ویزا این گونه نیست. برای هر کشوری که درخواست ویزا بدهید، با توجه به شرایط شما و دلیل ورودتان به آن کشور زمان مشخصی برای ویزای شما تعیین و فقط تا همان مدت به شما اجازه حضور داده می شود. 

این زمان موقتی است و پس از پایان اعتبار ویزا شما باید کشور مقصد را ترک کرده باشید. برخی از کشورها نیز ممکن است اصلا نیازی به ویزا نداشته باشند اما به همراه داشتن پاسپورت برای ورود و خروج از هر کشوری الزامی است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید که چرا برخی از افراد پاسپورت و ویزا را باهم اشتباه می گیرند.

 دلیل آن این است که ویزا در واقع مهر یا برچسبی است که بر روی یکی از صفحات پاسپورت شما زده می شود. از این رو برخی از افراد فکر می کنند ویزا همان پاسپورت است و این دو را با هم اشتباه می گیرند. در ادامه تعریف پاسپورت و ویزا را به صورت مفصل تری عنوان می کنیم.


گذرنامه یا پاسپورت

همان طور که در بالا اشاره شد، گذرنامه یا همان پاسپورت از طرف دولت کشور محل زندگی برای شهروندانش صادر می شود. پاسپورت در حقیقت مانند یک شناسنامه عمل کرده و هویت گردشگر را تایید می کند. دولت از طریق این پاسپورت از دولت های سایر کشورها می خواهد تا به شهروند کشور او اجازه ورود به کشورشان را بدهند.

 به این اجازه ورود ویزا یا روادید در مبحث آشنایی با تفاوت ویزا و پاسپورت و راهنمای دریافت گفته می شود. دریافت پاسپورت به این معنی است که شما اجازه خروج از کشور خودتان را دارید. به عنوان مثال برخی از کشورها مانند کره شمالی اجازه خروج به شهروندانشان را نمی دهند. در گذشته کوبایی ها و شهروندان کشورهای بلوک شرق نیز حق سفر به خارج از کشورشان را نداشتند. از این رو وقتی شما پاسپورت دارید، یعنی اجازه خروج از ایران از طرف دولت این کشور به شما داده شده است. 

علاوه بر این به همراه داشتن پاسپورت در کشور مقصد به این معنی است که کشور مورد نظر شما را پذیرفته و امنیت و حقوق شما را به عنوان یک گردشگر یا مسافر حفظ می کند. هرچه قدرت سیاسی و بین المللی کشوری که گذرنامه شما را صادر کرده، بیشتر باشد طبعا شما از امنیت و حقوق بالاتری برخوردار هستید.

 اگر بخواهیم تعریف قانونی از گذرنامه داشته باشیم باید بگوییم، بر طبق ماده 1 قانون گذرنامه" گذرنامه سندی است که از طرف مقامات دارای صلاحیت مذکور در این قانون برای مسافرت اتباع ایران به خارج و یا اقامت در خارج از کشور و یا مسافرت از خارج به ایران داده می شود." گذرنامه از سال های دور و حتی گفته می شود از حدود 450 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است. این نظریه از آن جایی شکل گرفت که در کتاب مقدس یهودیان به کاغذهایی اشاره شده که از آن برای خروج از کشور استفاده می کرده اند. 

بر اساس این کتاب در عهد عتیق یا همان تورات، نحمیا یکی از یهودیان بوده که در کاخ شوش به عنوان مباشر در کنار اردشیر یکم هخامنشی حضور داشت. وی برای سفر به یهودیه به دنبال نامه ای بود تا سلامت وی را برای عبور از اراضی تحت سلطه فرمانروایان دیگر تضمین کند و این نامه را از اردشیر یکم دریافت کرد. جالب است بدانید که در سال های دور به گذرنامه تذکره مرور گفته می شد. گذرنامه به صورتی که امروزه دیده می شود، از اواخر قرن نوزدهم میلادی رواج یافت. برخی از کشورها، مانند بریتانیا برای این که شهروندانش سفر راحت تری داشته باشند، گذرنامه هایش را به صورت تک برگی ایجاد کردند.گذرنامه یا پاسپورت

ویزا یا روادید

ویزا توسط یکی از نمایندگان دولت کشور مقصد به شما داده می شود و باید ضمیمه گذرنامه شما شود. با به همراه داشتن این مدرک مشخص می شود که شرایط شما برای ورود به کشور مورد نظر از طرف سفارتخانه یا کنسولگری تایید شده است. شما این مدرک را در هنگام ورود به کشور مقصد نشان می دهید. 

ویزا هدف شما از سفر و مدت زمان حضور شما در آن کشور را تعیین می کند. همچنین مشخص می شود که شما تا چه تاریخی مهلت دارید تا در آن کشور اقامت داشته باشید. با این که ویزا اجازه ورود به کشور مقصد را به شما می دهد اما تضمینی برای ورود شما نیست زیرا افسران مهاجرت که در مرزها حضور دارند، می توانند از ورود شما به دلایل مختلف جلوگیری کنند و این اجازه را به شما ندهند.ویزا یا روادید

انواع ویزا

ویزا انواع مختلفی دارد و بر اساس آن به دسته هایی تقسیم می شود. دسته بندی اول بر اساس فعالیتی است که شما در کشور مورد نظر انجام می دهید. با توجه به این موضوع ویزای شما می تواند توریستی، دانشجویی، تجاری، پژوهشی باشد. شما باید با توجه به هدفی که دارید، مدارک مورد نظر را ارائه داده و ویزای مربوطه را دریافت نمایید. 

سعی کنید ویزای خود را متناسب با همان فعالیت بگیرید وگرنه در کشور مقصد دچار مشکلاتی خواهید شد. این مورد در تعریف پاسپورت و ویزا خود را به خوبی نمایش می دهد. نوع دوم مربوط به تعداد سفرهای شماست که می تواند single یا multiple باشد. ویزای single به این معنی است شما تنها اجازه یک بار ورود به کشور مقصد را دارید اما با ویزای multiple می توانید ورود و خروج های متعددی داشته باشید.

 پس اگر نیاز دارید تا بارها به کشور مورد نظر سفر کنید، در خواست ویزای multiple با مدت اعتبار طولانی بدهید تا مجبور نباشید هر بار برای دریافت ویزا اقدام کنید. برای تمدید ویزا به این نکته توجه داشته باشید که برای ویزاهای توریستی و ویزاهای کمتر از 6 ماه اعتبار امکان تمدید وجود ندارد و فقط در موارد خاص مانند موارد پزشکی این کار انجام می شود. این مورد هم در تفاوت ویزا با پاسپورت نمایش داده می شود.انواع ویزا

نگهداری از ویزا و گذرنامه

گذرنامه در خارج از کشور کارت شناسایی شما و نشاندهنده هویت شماست. ویزا نیز ورود قانونی شما به کشور مقصد را نشان می دهد. پس باید تمام تلاش خود را برای نگهداری از این مدارک انجام دهید زیرا گم شدن هریک از آن ها می تواند مشکلات بسیاری برایتان به همراه داشته باشد. 

برای اطمینان بیشتر بهتر است از تمامی صفحات گذرنامه و ویزای خود 2 سری فتوکپی تهیه کنید. 

یکی سری از این کپی ها را به همراه خود داشته و یک سری از آن ها را در محل اقامت خود قرار دهید. در این صورت اگر به هر دلیلی مدارک شما گم شد یا به سرقت رفت می توانید از کپی آن ها استفاده نمایید. امیدواریم مطالب ارائه شده در بالا مورد توجه و استفاده شما قرار گرفته و با مفهوم گذرنامه و ویزا به طور کامل آشنا شده باشید. نظرات خود در مورد تعریف پاسپورت و ویزا را با ما در میان بگذارید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار