gardeshban.ir

اوسویوس شهری زیبا در استان بریتیش کلمبیا در کاناداست که همه آن را به تابستان های گرم، دریاچه های باشکوه، حیات وحش بیابانی منحصربفرد و تفریحات هیجان انگیز می شناسند.
کد خبر: ۱۵۳۴۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
در اینجا بیابانی به اسم Nk’Mip وجود دارد که تنها محیط بیابانی واقعی کانادا به حساب می آید. به غیر از این بیابان، یک جاذبه منحصربفرد طبیعی دیگر هم هست که گردشگران زیادی را به این ناحیه می کشاند، جاذبه ای که به دریاچه خالدار معروف است! این دریاچه معدنی در شمال غربی اوسویوس در شرق دره «سیمیلکامین» قرار گرفته است. 
 
در شهر اوسویوس کانادا دریاچه ای عجیب و غریب هست که از پدیده های نادر طبیعی به حساب می آید. در اینجا با دریاچه ای روبرو می شوید که با چندین و چند گودال دایره ای رنگارنگ پوشیده شده و به خاطر همین هم هست که به آن دریاچه خالدار می گویند. 

این که این لکه ها بر روی این دریاچه چجوری به وجود می آیند دلیل جالبی دارد. در واقع این دریاچه کوچک، معدنی ترین دریاچه دنیاست و در آن  مواد معدنی زیادی مثل کلسیم، سدیم سولفات و منیزیوم سولفات پیدا می شود. 

این مواد معدنی و نمک ها از تپه های اطراف وارد این دریاچه شده اند. بیشترین ماده معدنی دریاچه، منیزیم سولفات است هر چند که دانشمندان وجود ۸ ماده معدنی دیگر را هم در بعضی از ان دایره ها شناسایی کرده اند به طوری که ۴ ماده معدنی دیگر مثل نقره و تیتانیوم هم به مقدار خیلی کم در بعضی از دایره ها هست. اما دریاچه فقط در فصل تابستان به این ظاهر جادویی در می آید، جالب است که این دریاچه در ماه های زمستان و بهار مثل دریاچه های معمولی دیگر است اما همین که در فصل تابستان بیشتر آب دریاچه تبخیر شد سر و کله این لکه های عجیب و غریب پیدا می شود.


 در طول تابستان های گرم، بیشتر آب این دریاچه تبخیر می شود و تجمع این مواد معدنی به شکل لکه هایی در دریاچه نمایان می شوند. در طول تابستان اندازه و رنگ این لکه ها با میزان تبخیر تغییر می کند. بسته به مواد معدنی ای که هر کدام از لکه ها از آن تشکیل شده اند رنگ این لکه ها بین آبی، سبز و زرد متفاوت است. افراد بومی ای که در شهر اوسویوس زندگی می کردند اسم دریاچه را  Kliluk گذاشتند. این دریاچه کمیاب قرن ها به عنوان دریاچه ای که مردم را شفا می دهد مورد احترام بود چون مردم اعتقاد داشتند که  هر کدام از این دایره ها مواد دارویی خاص و خاصیت درمانی مخصوص به خودش را دارد.

 قبیله اوکاناگان از آب این گودال ها برای درمان بیماری هایی مثل زگیل، بیماری های پوستی، دردهای بدنی و زخم جنگ ها استفاده می کردند و آنقدر این دریاچه خواص درمانی زیادی داشت که از نظر آن ها مقدس بود. زمین پیرامون دریاچه تا حدود ۴۰ سال مالکیت خصوصی داشت و سال ها در اختیار خانواده ای به اسم ارنست اسمیت بود این خانواده بعد از مدتی تصمیم می گیرد که از این دریاچه به عنوان چشمه آب گرم استفاده کند برای همین مردم بومی این ناحیه تصمیم می گیرند تا بری حفاظت از دریاجه آن را از خانواده اسمیت خریداری کنند.

 سرانجام در سال ۲۰۰۱ بعد از چانه زنی های بسیار افراد بومی موفق می شوند تا این دریاچه را به قیمت ۷۲۰ هزار دلار از این خانواده بخرند هدف آن ها برای پرداخت این مقدار پول این بود که از اینجا به عنوان یک مکان مقدس و شفادهنده محافظت کنند.


 با این خرید خیال مردم بومی راحت شد که اطراف این دریاچه با اهمیت تاریخی بسیاری که دارد از رشد و توسعه در امان می ماند و نسل های بعد می توانند مثل اجداد خود از این دریاچه استفاده می کنند، همچنین گردشگران آینده هم می توانند این پدیده طبیعی باورنکردنی را تماشا  کنند. در هنگام جنگ جهانی اول مواد معدنی این دریاچه برای تولید مهمات استفاده می شد این مواد معدنی توسط کارگران چینی استخراج می شدند. 

جالبه که این کارگران هر روز یک تن نمک از سطح دریاچه می گرفتند و این نمک استخراج شده را  با کشتی به کارخانه های تولید مهمات شرق کانادا می فرستادند. گفته می شود که قبل از غارت این مواد معدنی، دریاچه هم زیباتر بود و هم رنگ های متنوع تری داشت. اینجا جادویی ترین مکان کاناداست پس تعجب برانگیز نیست که این دریاچه زیبا و منحصربفرد گردشگران زیادی دارد و از آن جاذبه هایی است که هر مسافری در شهر اوسویوس از آن دیدن می کند.

دریاجه خالدار در نواحی محافظت شده جنوب اوکاناگان قرار دارد و برای دیدن آن باید اتوبان شماره ۳ را تا ۱۰ کیلومتر به سمت غرب بروید البته اگر در شهر ونکوور باشید فاصله تان تا این دریاچه حدود ۴/۵ ساعت است.  نزدیک شدن به کناره های دریاچه ممنوع است اما چون در ارتفاع قرار گرفته از دور هم به خوبی می توانید آن را ببینید در واقع اگر خیال دارید به دیدن این دریاچه بروید نمی توانید زیاد به آن نزدیک شوید چون در دور آن حصاری کشیده شده و در توضیح اینکار تابلویی در کنار حصارها آمده و این ناحیه را از نظر اکولوژی و فرهنگی حساس معرفی کرده است. 

از روی خود اتوبان شماره ۳ هم چشم انداز زیبایی از دریاچه معلوم است و همه الگوهای خالدار آن به خوبی به چشم می آید. اگر این حصارها در اطراف آن وجود نداشت می توانستید در لابلای این دایره ها در قسمت های خشک قدم بزنید و راه بروید برای همین برای محافظت دریاچه دور آن حصار کشیده شده است.


منظره عجیب دریاچه خالدار وسط بیایان/تصاویر

منظره عجیب دریاچه خالدار وسط بیایان/تصاویر

منظره عجیب دریاچه خالدار وسط بیایان/تصاویر

منظره عجیب دریاچه خالدار وسط بیایان/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار