gardeshban.ir

سفر به ترکیه یکی از پرطرفدارترین سفرهای خارجی بین ایرانی هاست، اما مقاصدی که ایرانی ها در ترکیه برای سفر انتخاب می کنند، مقاصدی کلیشه ای است،
کد خبر: ۱۵۳۶۰
تاریخ انتشار : جمعه ۰۴ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
سفر به ترکیه یکی از پرطرفدارترین سفرهای خارجی بین ایرانی هاست، اما مقاصدی که ایرانی ها در ترکیه برای سفر انتخاب می کنند، مقاصدی کلیشه ای است، از میدان تقسیم و خیابان های استانبول تا قونیه و از بدروم تا سواحل آنتالیا مقاصد همیشگی مسافران ایرانی ترکیه است، اما این کشور با توجه به تاریخ غنی و پیشینه تمدنی که دارد، دیدنی های دیگری هم داشته که شاید در آن میان کاپادوکیا بیش از دیگر آثار تاریخی آن شناخته شده باشد. یکی از آثار بسیار مهم ترکیه که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده، شهری است به نام «خاتوشا» که متعلق به تمدن و امپراتوری هیتی است و 450 سال به عنوان مهمترین مرکز و به نوعی پایتخت تمدن هیتی شناخته می شد. هیتی ها در جهان باستان به مهارت بالایشان در ساخت ساختمان های سنگی و استفاده از ارابه و ساخت مصنوعات آهنی شناخته می شدند. قلمرو این تمدن در منطقه آناتولی و ترکیه امروزی بود. شهر بازمانده از تمدن هیتی امروز از توابع شهرستان «بوغاز قلعه» استان «چوروم» ترکیه است.

منطقه ای که خاتوشا در آن قرار دارد، چند سالی است که به عنوان پارک ملی معرفی شده و شامل بخش های مختلفی است که گردشگران در طول بازدیدشان می توانند تاریخ یک تمدن را در آن ها مرور کنند: 6 کیلومتر دیوار و ستون های سنگی اطراف شهر، گذرگاه زیرزمینی 71 متری، دروازه هایی با مجسمه های شیر سنگی، کاخ بیوک قلعه، 31 عبادتگاه، سیلوهای تاریخی و سنگ نوشته های قدیمی از جمله این بخش ها هستند. بیش از صد سال است که باستان شناسان در این منطقه مشغول حفاری و کاوش و مطالعه در مورد تمدن هیتی هستند. یکی از جذاب ترین اشیایی که در خاتوشا به دست آمده، یک سند ازدواج است که به شکل سنگ نوشته ثبت شده و در آن اطلاعاتی در مورد نام پادشاه وقت و خدایانی که مردم پرستش می کردند، آورده شده است.

خاتوشا علاوه بر ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، به دلیل دارا بودن آرشیو مهمی از خطوط میخی در سال 2001 در فهرست «حافظه جهانی» یونسکو هم به ثبت رسیده است.

بازدید از این جاذبه دیدنی که در ارتفاعات بوغاز قلعه قرار دارد، در میان برنامه های تفریحی تورهای ترکیه که توسط آژانس های گردشگری ایرانی برگزار می شود، قرار ندارد و اگر تمایل به بازدید از این منطقه دارید باید از تورهای داخلی ترکیه که به مقصد این شهر برگزار می شوند، استفاده کنید.


خاتوشا، جاذبه ای دیدنی اما ناشناخته در ترکیه + تصاویر

خاتوشا، جاذبه ای دیدنی اما ناشناخته در ترکیه + تصاویر

خاتوشا، جاذبه ای دیدنی اما ناشناخته در ترکیه + تصاویر

خاتوشا، جاذبه ای دیدنی اما ناشناخته در ترکیه + تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار