gardeshban.ir

کافه باز/
در این گزارش کافه‌باز به معرفی کافه تهرون در خیابان ویلا می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۵۵۳۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
نسل تقریبا جدیدی از کافه‌های شهری هستند که در خانه‌های قدیمی بنا شده‌اند و اکثر قریب به اتفاق آن‌ها سعی کرده‌اند (زیبا یا نا زیبا) تغییراتی در بافت اولیه و فضای آن ایجاد کنند. برخی سعی کرده‌اند دیوارها را آجری یا سیمانی کنند. برخی نیز بافت سنتی را با معماری جدید تلفیق کرده‌اند و تغییراتی دیگر که با سر زدن به آن‌ها متوجه خواهید شد. با مجله فیدیلیو همراه باشید تا در این گزارش شما را با کافه‌ای در خانه‌ای قدیمی آشنا کنیم که هیچ کافه دیگری شبیه به آن نیست! این بار کافه تهرون در خیابان ویلا حیاتی دوباره می‌یابد.

از باغ نگارستان تا خیابان ویلا

کافه تهرون و خانه‌ای نوستالژیک از دهه 40

کافه تهرون از اواخر سال 91 و در باغ نگارستان فعالیت خود را آغاز کرد و به دلیل حال و هوا، فضا و منوی خاصی که به میهمانان خود ارائه می‌داد اندک اندک مورد توجه قرار گرفت و بر تعداد علاقمندان و مشتریان وفادارش افزوده شد جوری که از 2 میز و 8 صندلی در ابتدای کار خود به 20 میز با بیش از هشتاد صندلی در اواخر فعالیت خود در باغ نگارستان رسید. در پایان تابستان سال 95 قرار داد این کافه با باغ نگارستان به اتمام رسید و پس از اسباب کشی و تغییر و تعمیراتی خاص از ابتدای سال 96 این کافه در خانه‌ای قدیمی در خیابان ویلا به کار خود ادامه می‌دهد.

اگر کافه تهرون در باغ نگارستان با موسیقی و معماری خاص آن مکان حال هوای تهرون در سال های اولیه 1300 را زنده می‌کرد، مکان جدید آن در خیابان ویلا دقیقا تهرون در حوالی سال 1340 را تداعی می کند. گویی زمان برای کافه تهرون 40 سال به جلو رفته است. با تغییراتی در منو و طراحی داخلی کافه ولی پایبند و همسو با اصول اولیه خود و مکتب کافه تهرون. چند هفته پیش هم در گزارش بهترین کافه های بهاری درمورد آن نوشته بودیم.

خاطره بازی در تهرون قدیم

کافه تهرون و خانه‌ای نوستالژیک از دهه 40

مدیران کافه تهرون همیشه ارادت خاصی به گذشته و تهرون قدیم داشته و دارند. یکی از اهداف آن ها خاطره بازی با گذشته و خاطره سازی در فضای کنونی تهران بوده است. به همین منظور برای مکان جدید کافه خود خانه‌ای قدیمی را انتخاب کرده‌اند. از آن خانه های قدیمی با طراحی‌ای مدرن 70 سال پیش تهران. مدرن اما با رنگ و بوی ایرانی. وجود حیات و حوض و ایوان به زیبایی نشان دهنده این امر است.

شاید در نگاه اول فضای کافه تهرون عادی به نظر برسد اما همین طراحی به نظر ساده زحمت بسیاری برده است تا این خانه به طور حداکثری شبیه به یک خانه در حوالی دهه 40 شود. از موزائیک و پنجره و پله‌ها و … مشخص است که انگار به لوکیشن ساخت فیلمی تاریخی مربوط به گذشته تهران قدم گذاشته باشید.

صدای موسیقی کلاسیک ایرانی مانند آرشیو برنامه موسیقی گل ها که به شدت به حال و هوای این کافه خاطره ساز می‌آید، رومیزی‌ها، بشقاب‌ها و حتی خود منو که پارچه‌ای است همگی خاص این کافه است. در کافه تهرون سعی شده اندیشه‌ای پشت کوچکترین جزئیات هم باشد، حتی برای هر قاشق و چنگال و نبات و برگ نعنایی که برای تزئین به کار می‌رود فکر شده است.

وجود گلخانه و حیاتی با حوض زیبا، باغچه و گل‌های رنگارنگ صندلی‌های چوبی و میزهایی که هرکدام نام درختی را یدک می کشند همگی در کنار هم فضایی را به وجود آورده‌اند که کافه تهرون به کافه‌های تبدیل شود که شبیه هیچ کافه دیگری در تهران نباشد.

احیای سنت‌های غذایی در کافه تهرون

کافه تهرون و خانه‌ای نوستالژیک از دهه 40

زمانی که کافه تهرون در آغازین روزهای فعالیت خود در باغ نگارستان شربت‌های خوشگوار با عرقیجات گیاهی سرو می‌کرد کمتر کافه یا حتی شربتخانه را می‌توانستید بیابید که این ترکیب ها را با این ظاهر دلربا برای شما سرو کند. بی شک بخش زیادی از معروفیت کافه تهرون مربوط به ظاهر جذاب شربت ها با رنگ‌های طبیعی زنده و سرحال بود که تقریبا اکثر میهمانان را مجبور می‌کرد تا از سفارشات خود عکس بی اندازند.

در اینجا هر روز یک غذای روز سرو می‌شود. غذاهایی مانند عدس پلو، لوبیا پلو و … . در کل غذاهایی که در هر جایی یافت نمی‌شوند، غذاهایی خوشمزه و با عطر طعم خانگی. یکی از بخش های ویژه منو این کافه خاص بخش کیک و تارت و شیرینی هست. تمام موارد فوق در شیرینی پز خانه این کافه که در گوشه حیات آن قرار دارد تهیه می‌شود که اکثر آن‌ها دستور تهیه خاص و ویژه‌ای دارند که تنها در این کافه سرو می‌شود. بعنوان مثال تارت هل و گلاب، تارتی که مشتریان پروپاقرصی دارد که همواره پیگیر و جویای احوال این شیرینی بسیار خوشمزه هستند.

اسامی و آیتم هایی که در منوی کافه تهرون مشاهده می کنید بسیار ساده و آشنا هستند و ممکن است که فکر کنید جذابیتی برای شما نخواهند داشت. اما هنگامی که غذا برای شما سرو می‌شود و یا غذایی برای میز کناریتان می‌آید از عطر بوی غذا گرفته تا چیدمان و دورچین غذا به گونه‌ای است که شما را شگفت زده خواهد کرد.

در کل هر غذای ایده آلی باید 5 حس از حواس اصلی ما را ارضا کند. بدون تردید غذاها و نوشیدنی‌های کافه تهرون چشمان شما را سیر خواهد کرد. البته اکثر مشتریان بعد از صرف یک وعده غذایی هم چشمشان سیر می‌شود هم دلشان.

منزل خودتان است پس راحت باشید

کافه تهرون و خانه‌ای نوستالژیک از دهه 40

محیط کافه تهرون بخصوص بخش داخلی آن بسیار شبیه یک خانه است و با لوستر و آینه و کمد دیواری و تاقچه این کافه بسیار بیشتر فضای گرم و صمیمی یک خانه را برای شما تداعی می‌کند. حسی که اکثر مشتریان تجربه می‌کنند حس راحتی و آرامش است.

کافه تهرون ویلا در یک کوچه فرعی و دور از شلوغی های شهر برپا شده است و اگر کسی اینجا را از قبل نشناسد تقریبا محال است گذرش به اینجا بیافتد. اما این کافه با مشتریان خود کاری کرده است که هر کسی به اینجا بیاید به مشتری همیشگی و وفادار آن تبدیل خواهد شد. پس شما هم اگر تاکنون این حال و هوا و این فضا و انرژی مثبت خوبی که کافه تهرون ویلا دارد را تجربه نکرده‌اید یک روز دل به دریا بزنید و به این کافه بیاید و از زیبایی‌های آن لذت کافی و وافی را ببرید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار