gardeshban.ir

سفره‌ خانه‌داران مشهد خواستار صدور مجوز برای فعالیت گروه‌های موسیقی سنتی در این سفره خانه‌ها هستند .
کد خبر: ۱۵۵۹۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 09
گردشبان (gardeshban.ir) : ابوالفضل دهستانی رئیس اتحادیه صنف سفره خانه‌داران سنتی مشهد در این شرایط بر اجرای گروه‌های موسیقی در سفره خانه‌های مشهد تاکید می‌کند و می‌گوید: مشهد سالانه ۳۰ میلیون زائر دارد و حضور گروه‌های موسیقی سنتی و مقامی خراسان در سفره خانه‌ها، اقتصاد گردشگری این شهر را تقویت می‌کند.

وی اضافه می‌کند: سفره خانه‌ها ظرفیت مهم گردشگری به شمار می‌روند و هر کدام با توجه به معماری و ساختارشان به تنهایی موزه‌ای برای معرفی جاذبه‌ها و قابلیت‌های فرهنگی هر شهر و منطقه به شمار می‌روند.

دهستانی ادامه می‌دهد: در سفره خانه‌ها می‌توان در کنار ارائه غذاهای سنتی، موسیقی مقامی خراسان را که ریشه عمیق در فرهنگ و هنر این سرزمین دارد توسط هنرمندان بنام این حوزه به صورت زنده اجرا کرد که هم فضا را برای گردشگران دلچسب و هم به اقتصاد کمک می‌کند.

وی می‌گوید: برخی نوازندگان سازهای محلی در کوچه و خیابان شهر مشهد تکنوازی می‌کنند که می‌توان با جذب و آموزش آنان به عنوان هنرمندان موسیقی سنتی یا محلی در سفره خانه‌ها به کار گرفته شوند.

محمد رضا محمدی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در واکنش به این اظهارات گفت: اجرای برنامه موسیقی سنتی در سفره خانه‌ها نیازمند ضوابط و آیین نامه‌های خاص است.

وی با بیان اینکه در این راستا آیین نامه‌ای برای اجرای موسیقی در سالن‌های غذاخوری، سفره خانه‌ها و قهوه خانه‌ها از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است گفت: از آنجا که شرایط استان‌ها با یکدیگر متفاوت است، طبق آیین نامه باید کارگروه‌های استانی نحوه برگزاری موسیقی سنتی و چگونگی نظارت بر آن را با توجه به شرایط استان خود بررسی و نتایج را به وزارتخانه اعلام کنند.

محمد اضافه کرد: در صورتی که نتایج بررسی‌های کارگروه‌های استانی در کارگروه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی و به تصویب نهایی برسد، آیین نامه نهایی برای اجرای موسیقی سنتی در سالن‌های غذاخوری، سفره خانه‌ها و قهوه خانه‌ها صادر می‌شود.

محمدی افزود: کارگروه استانی در این ارتباط به زودی در مشهد تشکیل می‌شود که نتایج آن به کارگروه اصلی در وزارتخانه ارسال خواهد شد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار