gardeshban.ir

لازمه خروج از کشور داشتن پاسپورت یا گذرنامه می باشد و از سوی دیگر در کشورمان ایران، برای آقایان لازمه داشتن پاسپورت کارت پایان خدمت است.
کد خبر: ۱۵۷۱۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
لازمه خروج از کشور داشتن پاسپورت یا گذرنامه می باشد و از سوی دیگر در کشورمان ایران، برای آقایان لازمه داشتن پاسپورت کارت پایان خدمت است. 

بنابراین یکی از مهمترین مشکلاتی که دانشجویان و یا فارغ التحصیلان مشمول با آن رو به رو می باشند مساله خروج از کشور است. 

از طرف دیگر بسیاری از خانواده ها علاقه مند هستند تا در تعطیلات نوروز سفرهای خارج از کشور را برای خود برنامه ریزی نمایند اما در مورد فرزندان پسر خود که مشمول هستند دارای برخی نگرانی ها می باشند. 

باور عمومی بر این است که امکان دریافت گذرنامه و خروج از کشور برای کسی که فاقد کارت پایان یا معافیت خدمت است نمی باشد اما واقعیت این نیست. سازمان نظام وظیفه شرایط و امکاناتی را فراهم کرده است تا دانشجویان نیز بتوانند از امکان خروج از کشور مشمولان استفاده نمایند.

نحوه خروج از کشور مشمولان

یکی از نکاتی که حتما می بایست به آن توجه نمود اینکه گذرنامه به تنهایی مجوزی برای خروج از کشور نمی باشد. حتی اگر شما پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی گذرنامه خود را دریافت کرده باشید، می بایست قبل از خروج از کشور وضعیت نظام وظیفه یا در اصطلاح سربازی خود را مشخص نمایید. برای اینکه امکان خروج از کشور مشمولان وجود داشته باشد، فرد می بایست شامل یکسری از شرایط کلی باشد.

فرد مشمول می بایست فاقد غیبت باشد.

دانشجویان و دانش آموزانی که به سن ۱۸ سال تمام رسیده اند می بایست گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه، مدارس، مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان ها و یا برگ معافیت تحصیلی از دفاتر خدمات الکترونیکی نیروی انتظامی داشته باشند.

فرد مشمول دارای برگه اعزام به خدمت فاقد غیبت باشد.

فارغ التحصیلان مقاطع دیپلم و پیش دانشگاهی که مهلت معرفی انان به نظام وظیفه به پایان نرسیده است.

دانشجویان فارغ التحصیلی که از تاریخ فراغت آن ها کمتر از یکسال سپری شده و همچنین دارای گواهی فراغت از تحصیل و برگ ثبت اتمام تحصیل از دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی باشند.
مشمولان فاقد غیبت که دارای برگ ثبت درخواست معافیت کفالت یا معافیت پزشکی از دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی باشند.

میزان وثیقه مورد نیاز برای خروج از کشور

خروج از کشور مشمولان که دارای یکی از شرایط دریافت مجوز خروج باشند نیاز به وثیقه دارد. این وثیقه دریافت شده ضمانتی جایگزین برای کارت پایان یا معافیت خدمت می باشد. بانک مورد تایید نیروی انتظامی، بانک قوامین می باشد و برای خروج از کشور مشمولان و همچنین ارائه وثیقه لازم است تا حساب قرض الحسنه در یکی از شعب بانک قوامین داشته باشید. پیشنهاد می شود برای تسریع در انجام امور، قبل از مراجعه برای دریافت مجوز خروج از کشور در جهت دریافت حساب قرض الحسنه بانک قوامین اقدام نمایید. مقدار وثیقه بر اساس نوع سفر متفاوت خواهد بود.

برای سفرهای علمی ۸۰ میلیون ریال وجه نقد و یا ضمانت نامه بانکی از بانک قوامین مورد نیاز است. (سفرهای مطالعاتی در دوره تحصیلات تکمیلی نیز علمی در نظر گرفته می شود)
برای سفرهای سیاحتی به معنی سفرهای غیر زیارتی یا غیر علمی مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد لازم است.
برای سفرهای زیارتی به عراق و عربستان مبلغ ۳۰ میلیون ریال وجه نقد مورد نیاز است.
برای سفرهای دوره ای مشترک ۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد مورد نیاز است.


نکات قابل توجه خروج از کشور مشمولان

توجه نمایید که سن مشمولیت ۱۸ سال تمام بوده و افرادی که به این سن نرسیده اند نیازی به دریافت مجوز ندارند. دانشجویان یا دانش آموزیانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند هیچ گونه محدودیتی برای تردد سالانه آن ها وجود ندارد. کسانی که در حال گذراندن دوران خدمت سربازی خود می باشند می توانند از امکان سفرهای زیارتی و عتبات عالیات استفاده نمایند. صدور مجوز خروج از کشور مشمولان در حین خدمت سربازی توسط سازمان وظیفه عمومی ممنوع بوده و آن ها می بایست درخواست خود را از طریق معاونت منابع انسانی یگان خدمتی خود پیگیری و انجام دهند.

نحوه دریافت مجوز خروج از کشور مشمولان

در صورتی که قصد سفر علمی را داشته باشید، می بایست از طریق دانشگاه یا محل تحصیل خود به صورت حضوری و یا انترنتی درخواست خروج از کشور خود را ثبت نمایید که پس از تاییدیه آن به نظام وظیفه مراجعه خواهید کرد. برای این کار نیاز است تا در مقصدی که در نظر گرفته اید نمایشگاه علمی، کنفرانس یا همایشی وجود داشته که در زمینه رشته تحصیلی شما باشد. پس از آن شما می توانید با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و در صورتی که برای سفر علمی درخواست دارید معرفی نامه از دانشگاه به سازمان نظام وظیفه مراجعه نمایید. توجه کنید که سازمان نظام وظیفه پس از ساعت ۱۲ از ورود افراد جلوگیری می کند پس بهتر است در ساعت های اولیه صبح مراجعه نمایید. مشمولان ساکن تهران به مرکز نظام وظیفه تهران، ساکنان غرب و شرق استان تهران به مراکز وظیفه عمومی محل سکونت خود و در سایر استان ها نیز به معاونت های وظیفه عمومی مرکز استان مراجعه نمایند.

نحوه دریافت مجوز خروج از کشور مشمولان به صورت اینترنتی

در گذشته می بایست به صورت حضوری به سازمان نظام وظیفه مراجعه کرده و پس از پر کردن چندین فرم و انجام مراحل در یکی از ساختمان های اصلی سازمان و بانک قوامین موجود در حیاط مجموعه درخواست خود را ثبت می کردید. این فرایند امروزه بسیار تسهیل شده و شما می توانید به راحتی درخواست خود را ثبت نمایید. در روش الکترونیکی جدید می بایست در اولین قدم به یکی از مراکز خدمات الکترونیک نیروی انتظامی یا همای پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و کد سخا دریافت نمایید. کد سخا مشخص کننده وضعیت نظام وظیفه شما می باشد که نشان می دهد از معافیت تحصیلی، مشمولی و … بهره مند می باشید.

نحوه درخواست اینترنتی خروج از کشور مشمولان

در مرحله بعد وارد سامانه سازمان نظام وظیفه به آدرس services.epolice.ir شده و پس از وارد کردن کد ملی و کد سخا، به صفحه خود وارد می شوید. در این مرحله شما می بایست درخواست، تاریخ سفر و محل تحصیل خود را مشخص نموده و برای بررسی درخواست خود مبلغ ۳۵۰۰۰ ریال (این بلغ در تاریخ نوشتار این مطلب می باشد) پرداخت نمایید. بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاری پس از ثبت درخواست، تاییدیه از سوی محل تحصیل انجام می شود. در این مرحله شما می بایست یک شماره حساب قرض الحسنه از بانک قوامین را وارد کرده تا مبلغ مورد نظر پس از بازگشت از سفر به حساب شما واریز گردد. مبلغ وثیقه مورد نظر نیز بر اساس نوع درخواستی که ثبت کرده اید نمایش داده شده و از طریق درگاه بانکی می توانید آن را پرداخت نمایید.

نحوه درخواست اینترنتی خروج از کشور مشمولان

نکته ای که توجه به آن ضروری است اینکه طول زمان سفر مورد نظر برای سفرهای سیاحتی ۳۰ روز بوده و فرد می تواند با این مجوز تنها یکبار از هر کدام از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی خارج شود. پس از بازگشت از سفر اطلاعات ورودی شما از طریق کنترل کننده های گذرنامه در مرزها ثبت شده و حداکثر پس از ۴۸ ساعت پس از ورود به کشور مبلغ وثیقه بدون هیچگونه کسر کارمزد به حساب شما واریز می گردد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار