gardeshban.ir

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شیراز از دیر باز پذیرای بیمارانی از مناطق حاشیه خلیج فارس ، کشورهای آسیای میانه و حتی کشورهایی از اروپا و آفریقا بوده‌اند ، این قابلیت پزشکی در شیراز جایگاهی برای حوزه بهداشت و درمان و مراکز بیمارستانی شیراز با پزشکان متخصص ایجاد کرده که نیاز به پاسداری بیشتر با حفظ شان بیماران ، ارتقای خدمات و حرکت در مسیر استانداردها دارد.
کد خبر: ۱۵۷۳۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 13
گردشبان (gardeshban.ir) :

بازار کاذبی که در حوزه توریسم درمانی در استان فارس در سالهای اخیر شکل گرفته، ضمن اینکه به جایگاه پزشکی این استان خدشه وارد می کند، زیبنده مردم این استان هم نیست. دلالی جذب بیمار و شائبه هایی مانند جابجایی بیمار خارجی بین بیمارستانهای دولتی و خصوصی ، ناکافی بودن امکانات اقامتی بیماران و همراهان بیمار ، مشکلات پروازی و رنج مضاعف بیماران در انتقال به شیراز ، نقل و انتقال بیمار توسط موسساتی که فاقد مجوز و فاقد استاندارهای لازم در این حوزه هستند مسایلی است که میتواند جایگاه توریسم درمانی شیراز را مخدوش سازد.

ساماندهی دلالان و واسطه های غیرمجاز مهمترین مشکل گردشگری سلامت در این کلانشهر و استان فارس است. برخی افراد و شرکتهای غیر مجاز به جای تسهیل در روند گردشگری سلامت اتباع خارجی در شیراز به دلالی روی آوردهاند. این افراد به عنوان واسطه پس از تبلیغ درمانگری اتباع خارجی در سایتهای اینترنتی و کشاندن آنان به شیراز از آنان مبالغی را مطالبه می کنند که بیشتر از قیمت واقعی خدمات درمانی است لذا این موضوع باید ساماندهی شود.

بسیاری از اتباع کشورهای خارجی از جمله شیعیان و ایرانیان مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس برای زیارت آستان حضرت شاهچراغ(ع) به شیراز سفر می کنند. در کنار این سفر می توان از ظرفیتهای گردشگری سلامت در شیراز نیز استفاده نمود.

همچنین در گردشگری سلامت اتباع خارجی از هتل، امکانات بهداشتی و درمانی و مراکز تفریحی استان استفاده می کنند و برای توسعه توریسم درمانی شیراز باید به دنبال توسعه و رونق بهرهگیری از این ظرفیتها به بهترین شکل باشیم و در عین حال حقوق و عوارض شهری، قانونی و درمانی توسط گردشگران نیز پرداخت شود.

بازار کاذب توریسم درمانی زیبنده نیست

عنایت الله رحیمی استاندار فارس پیشتر در نشستی با اعضای هیات امنای مجمع خیرین تامین سلامت فارس در شیراز با بیان اینکه بازار کاذبی که در حوزه توریسم درمانی در استان فارس در سالهای اخیر شکل گرفته، ضمن اینکه به جایگاه پزشکی این استان خدشه وارد می کند، زیبنده مردم این استان هم نیست گفت: برای تقویت توریسم سلامت در استان نیاز داریم که هم پروازها، هم اقامتگاه ها و هم نحوه مراجعه و معرفی بیمار به پزشکان و متخصصان را ساماندهی کنیم.

رحیمی ادامه داد: علاوه بر این ضرورت دارد که هزینه‌های درمان نیز به شکل شفاف و کاملا روشن به بیمار اعلام شود تا بتواند بر اساس توان خود تصمیم گیری کند.

استاندار فارس اظهار داشت: قطعا توریسم سلامت در استان فارس نیازمند ساماندهی است و این حوزه پزشکی است که در این زمینه باید دخالت کند، چرا که برخی مراکز دیگر که اقدام به آوردن بیمار به استان می کنند، هزینه های بیمار را چند برابر جلوه می دهند که این وجه خوبی در خارج از کشور برای ما نخواهد داشت.

وی گفت: هم اینک به دنبال تعریف موضوعی هستیم که هم در عراق و هم در کشورهای حوزه خلیج فارس بتوانیم این مساله را شفاف، روشن و برنامه ریزی شده عملیاتی کنیم.

رحیمی، با اشاره به جایگاه شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور افزود: به دنبال برگزاری یک نشست با حضور کشورهای حوزه خلیج فارس در شیراز هستیم و قطعا یکی از محورهای این نشست، بحث توریسم درمانی خواهد بود.

پذیرش بیماران خارجی تنها از سوی شرکت های دارای مجوز

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با بیان اینکه پذیرش بیماران خارجی تنها از سوی شرکت های دارای مجوز انجام می شود گفت: پذیرش بیمار خارجی از شهریور سال جاری در بیمارستان های خصوصی، دولتی و خیریه، تنها از سوی شرکت های دارای مجوز انجام می شود.

دکتر عبدالخالق کشاورزی در نشست هماهنگی استانداری فارس با حضور نمایندگانی از استانداری، میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر اعضا اعلام کرد: در راستای ساماندهی گردشگری سلامت، نظارت بیشتر بر تعرفه ها و کیفیت خدمات توریسم سلامت از شهریور سال جاری، پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان های خصوصی، دولتی و خیریه، تنها از راه شرکت های دارای مجوز، انجام می شود.

دکتر کشاورزی در این نشست افزود: حفظ وجهه و جایگاه قطب پزشکی کشور در میان گردشگران سلامت ایجاب می کند که بر فعالیت های ارایه خدمات به توریست های سلامت نظارت ویژهای شود و همه متعهد به ارایه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب و جلوگیری از فرآیندهای غیرشفاف در تبادل بیماران با بیمارستان ها و مراکز درمانی باشیم.

وی ادامه داد: اگر گردشگر سلامت، با اعتماد به جایگاه ارزشمند قطب پزشکی و برخورداری از پزشکان و پیراپزشکان متخصص شیراز را به عنوان مقصد انتخاب می کند، باید با تعهد نسبت به خدمات تشخیصی درمانی انجام شده، روز به روز بر تعداد گردشگران بیافزاییم.

دکتر کشاورزی تعامل موجود در استان با محوریت استانداری فارس و نهادهای مرتبط را از دیگر نقاط قوت استان پهناور فارس در جذب گردشگر سلامت برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا با شفافیت بیشتر در فرآیندهای مرتبط، شاهد رونق اقتصادی بیشتر در صنایع وابسته به گردشگری سلامت باشیم.

معاون درمان دانشگاه با تاکید بر اینکه همه بیمارستان ها، نسبت به رعایت استاندارد در ارایه خدمت و پاسخگویی در خصوص تعرفه نهایی دریافت شده از بیماران خارجی مسوول هستند، اعلام کرد: هر گونه دریافت خارج از تعرفه ممنوع است و بیمارستان ها نیز باید با شرکت های تسهیلگر گردشگری، برای فرآیند جذب بیمار و بستن قرار داد اقدام کنند.

بر اساس برآوردها سالانه افزون بر ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت وارد ایران می شوند و در این میان شیراز با جاذبه ها و ظرفیتهای مختلف در جذب گردشگر سلامت از شهرهای پیشگام در کشور است.

 

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار