gardeshban.ir

مدیرکل فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه فرودگاه امام (ره) و پیام خلا پروازی بامدادی مهرآباد را پوشش می‎دهند،گفت: طرحی برای انتقال فرودگاه مهرآباد در دستور کار نیست.
کد خبر: ۱۵۷۳۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 13
دیده بان گردشگری (gardeshban.ir) :
میرسعید صفی‎نیا، در مورد تاریخ شکل‎گیری و تاسیس فرودگاه مهرآباد گفت: بر اساس مستندات موجود این فرودگاه در زمین و روستایی به نام مهرآباد ساخته شد که در گذشته از اراضی دارالخلافه تهران محسوب می‌شد. به دنبال پیشرفت سریع صنعت نوپا و پر شتاب هواپیمایی و تمایل کشور‌ها به استفاده از این تکنولوژی، حق انحصاری هواپیمایی در ایران به موجب قانونی در بهمن‌ماه سال ۱۳۰۴ به شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس واگذار و در سال ۱۳۱۷، باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما تأسیس شد، در مرداد ماه ۱۳۲۵ اداره‌ای باعنوان اداره کل هواپیمایی کشوری تشکیل و یک سال بعد این اداره به فرودگاه مهرآباد منتقل شد. سال ۱۳۲۸ نیز ارتباط هوایی بین تهران و شهر‌های مشهد، شیراز، بندر انزلی و بوشهر ایجاد و حمل و نقل مسافر و محموله‌های پستی در آسمان کشور و فرودگاه مهرآباد برقرار شد که این تاریخ را می‎توان مبدا تاسیس فرودگاه دانست.

وی افزود: امروز فرودگاه مهرآباد دارای ظرفیت بیش از ۱۵ میلیون نفر مسافر داخلی است و روزانه بیش از ۳۵۰ پرواز بازرگانی و مسافری با ۲۰ ایرلاین و ۵۰ پرواز غیر مسافری در آن انجام می‎شود.

صفی‎نیا درباره نقش فرودگاه مهرآباد در پدافند غیرعامل نیز گفت: اقدامات پیشگیرانه به صورت دستورالعمل به فرودگاه‌ها ابلاغ شده و خوشبختانه در تمام موارد بحرانی، فرودگاه‎ها از آمادگی کافی برای مواجهه با شرایط بحران‎های طبیعی برخوردارند، از جمله در سیل نوروز ۹۸ کشورمان، مهرآباد یکی از این فرودگاه‎های تاثیرگذار در ارسال تدارکات و مایحتاج به مناطق سیل‎زده بود. همچنین خوشبختانه تمام اقدامات لازم در خصوص افزایش کارایی و اثربخشی، با امضای تفاهمنامه تعبیه زیرساخت‎های لازم انجام شده و حلقه ارتباطی فرودگاه با دیگر ارگان‎ها کاملا برقرار است.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد افزود: تمام امکانات و زیرساخت‎های امدادرسانی فرودگاه مهرآباد در حال آماده باش دایمی است و با برگزاری دوره‎های آموزشی از جمله گارد (مواجه با بلایای طبیعی) سطح آمادگی همکاران ما به طور مرتب ارتقا می‎یابد.

وی با تاکید بر اینکه طرحی برای انتقال فرودگاه مهرآباد در دستور کار نیست، عنوان کرد: با توجه به سابقه ۷۰ ساله فرودگاه مهرآباد، متاسفانه در دوره‎های مختلف شهرسازی حریم فرودگاه توسط متولیان امور شهری رعایت نشده و ساخت و ساز مسکونی به حریم آن متعرض شده‎اند، با توجه به اینکه در اغلب شهر‌های مطرح دنیا چند فرودگاه در یک شهر داریم (نظیر هیثرو و گتویک در لندن یا استانبول و صبیحا در ترکیه) طرحی برای انتقال فرودگاه مهرآباد در دستور کار نیست.

صفی نیا ادامه داد: با آماده شدن زیرساخت‎های فرودگاه حضرت امام و پیام، بَرخی پرواز‌ها َکه برای شرکت‎های هواپیمایی توجیه اقتصادی داشته باشند به این فرًَودگاه‌ها انتَقال می‎یابد تا خلاء پرواز‌های تجاری که از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح در مهرآباد انجام نمی‎شود را پوشش دهند.

وی در پایان با اشاره به تحریم‎های وارد شده بر صنعت هوایی کشور گفت: تحریم‎ها موجب مشکلاتی در تامین نیاز‌های این صنعت در ناوگان و تجهیزات ناوبری شده‎اند، در عین حال با اتکا به دانش و توانمندی داخلی توانسته‎ایم بسیاری از وابستگی‎ها در این حوزه را برطرف کنیم که در این راستا می‎توان به تکمیل پوشش راداری در مناطقی از کشور و اثربخشی آن در هدایت ترافیک پرواز‌های قطری یا درگیری داخلی هند و پاکستان اشاره کرد.،اتکا به توانمندی همکارانمان در مهراّباد موجب شده تا این فرودگاه در بین فرودگاه‎های منطقه بتواند سال گذشته رتبه قابل قبولی را در بولتن تحلیلگران ENAC کسب کند.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
یادداشت
مناطق آزاد
ويديو
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار