gardeshban.ir

تالاب زردابه یکی از یازده تالاب شهرستان پلدختر است که به گفته کارشناسان قدمت آن به یازده هزار سال پیش بر می گردد.
کد خبر: ۱۵۷۵۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
این مجموعه تالاب که در 12 کیلومتری جنوب شهر پلدختر قرار دارند. این تالاب ها روی آهک‎های خرد شده ناشی از زمین لغزشی که در سیمره اتفاق افتاده، ایجاد شده اند. براساس اسناد موجود حدود ده تا یازده هزار سال پیش زلزله‎ای به قدرت 7 ریشتر باعث رانش لایه های سنگی کبیر کوه و مسدود شدن مسیر رودخانه سیمره و کشکان شد، این مسدود شدن مسیر دریاچه ای بزرگ را در جنوب پلدختر ایجاد کرد که امروز تالاب های یازده گانه باقی مانده آن دریاچه هستند. البته در ابتدا این محوطه شامل حدود 50 تالاب کوچک و بزرگ بود، اما در طول سال ها تعدادی از آن ها بر اثر تغییرات اقلیمی خشک شده و از بین رفتند و تنها یازده تالاب از آن ها باقی ماندند.

تالاب ها زیستگاه های آبی مناسبی برای پرندگان مهاجر هستند. به همین دلیل در فصل مهاجرت که از اواخر زمستان تا اواسط بهار است، علاقمندان به پرنده نگری تالاب های مختلف را برای پرنده نگری انتخاب می کنند. در استان لرستان تالاب های یازده گانه پلدختر از شهرت فراوانی برخوردار است. هر چند در سال های اخیر به دلیل خسکشالی تعدادی از آن ها وضعیت وخیمی پیدا کردند، اما هنوز هم این تالاب ها مقصد پرندگان بسیاری هستند که از مناطق شمالی به ویژه سیبری به ایران مهاجرت می کنند.

زردابه یکی از زیباترین تالاب های منطقه لرستان است و محل زندگی آبزیانی که در فضای موجود میان نیزارهای آن زندگی می کنند. این تالاب حدود دو هکتار وسعت دارد و به دلیل اینکه در مسیر کوچ عشایر هم قرار دارد، در فصول مختلف محلی برای سیراب شدن دام هایی است که همراه عشایر کوچ می کنند.


تالاب زردابه در پلدختر  با قدمت یازده هزار ساله/تصاویر

تالاب زردابه در پلدختر  با قدمت یازده هزار ساله/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار