gardeshban.ir

سقا خانه عزیز محمد با قدمتی۱۱۰ ساله در بافت تاریخی حصار ناصری به زودی از سوی اداره زیبا سازی شهرداری منطقه ۱۱ و با نظارت سازمان میراث فرهنگی مرمت خواهد شد.
کد خبر: ۱۵۷۷۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱ ، نصراله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ با بیان این که سقاخانه عزیز محمد یکی از سقاخانه‌های زیبا و قدیمی شهر تهران است که ۱۱۰ سال از ساخت آن می گذرد ؛ گفت: این سقاخانه در محله قدیمی فروزش قرار دارد و کاشی کاری برجسته با نقش شهدای کربلا ، سقف آینه کاری ، شمایل منتسب به حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و نمادهای یاد آور واقعه کربلا از ویژگی های خاص و باشکوه این سقا خانه است.

آبادیان ضمن اشاره به مطالعات و طراحی انجام شده در خصوص سقاخانه عزیز محمد که با همکاری مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران انجام شده ؛ افزود: این سقاخانه یکی از نخستین سقاخانه های شهر تهران است که در دوره قاجار ساخته شده و در آن کاشی های بسیار نفیسی به کار رفته است.

به گفته آبادیان آجر کاری های این اثر ارزشمند طی سالیان متمادی دچار آسیب شده و زوائد بسیاری بر روی بنا اضافه شده است که نیاز به مرمت دارند.

شهردار منطقه ۱۱همچنین عنوان کرد : کار مطالعات این سقاخانه همچون دیگر سقاخانه های حصار ناصری شهر تهران از سال ۹۵ با همکاری مدیریت بافت و بناهای تاریخی منطقه ۱۱ و شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که پس از پایان بخش های مطالعاتی و تهیه نقشه های فاز ۱ و ۲ و نقشه اجرایی به مرحله عملیاتی رسیده است و از شهریور ماه آغاز خواهد شد.

بر اساس این گزارش حاج عباسعلی، فرزند مرحوم عزیزمحمد این سقاخانه را بنا کرد. این سقاخانه همواره با نور سبز، روشن است و در ایام محرم و صفر ‌با کتیبه‌های سیاه پوشانده می‌شود.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار