gardeshban.ir

اداره خدمات هواشناسی ملی آمریکا اعلام کرد: با ادامه تابستان گرم آلاسکا، دریای یخی این ایالت آمریکا تا فاصله ۲۴۰ کیلومتری ساحل خالی از یخ شده است.
کد خبر: ۱۵۹۰۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

به گزارش اداره خدمات هواشناسی ملی آمریکا، تصویر کلی این رخداد کاملا واضح است؛ پس از یک تابستان گرم‌ قطبی، افزایش دمای دریاها و موج تاریخی گرمای ماه جولای، دریای یخی آلاسکا نیز ناپدید شده است. به گفته متخصصان اداره خدمات هواشناسی ملی آمریکا امسال حتی با وجود استانداردهای آب و هوایی جدید، شاهد تغییرات بسیار شدیدی در آب و هوای زمین هستیم.

پیش از این نیز دریای یخی آلاسکا به طور کامل ذوب شده بود. برای نمونه در فصل گرمای سال ۲۰۱۷ این اتفاق رخ داد، اما هرگز فرایند ذوب شدن یخ‌ها با سرعت امسال به وقوع نپیوسته است. در طول تابستان میزان یخ‌های دریای قطبی نیز به حداقل یا نزدیک به آن رسیده است. حتی در طول زمستان نیز در دریاهایی که در طول تاریخ همواره پوشیده از یخ بودند، تقریبا یخی وجود ندارد. دریای برینگ که در بخش شمالی اقیانوس آرام قرار دارد، در اوایل ماه مارس به یک دریای باز تبدیل شده است. این وضعیت در زمستان عادی نیست.

یک عامل اساسی که در ایجاد این تغییرات نقش داشته این است که در طول چند دهه گذشته یخ‌های قدیمی و چندلایه به دلیل افزایش دمای اقیانوس و هوا ذوب شده‌اند و بخش عمده یخ‌های موجود در دریای آلاسکا و حاشیه قطب، یخ‌های نازک و آسیب‌پذیر جوان هستند.

از طرفی دمای هوای قطب در مقایسه با سایر نقاط زمین با سرعت دو برابر افزایش می‌یابد. این پدیده با عنوان تشدید قطبی شناخته می‌شود و عمدتا نتیجه گرمایش اقیانوس است. با ناپدیدشدن دریای سفیدرنگی که نور آفتاب را منعکس می‌کند، اقیانوس تیره رنگی که انرژی بیشتری را جذب می‌کند، جایگزین آن می‌شود. سپس این آب‌های گرم با سایر جریان‌های آبی مخلوط شده و دمای سایر آب‌ها را نیز افزایش می‌دهد. این چرخه معیوب به سرعت در حال گسترش است و یخ‌های قطبی را از بین می‌برد.

ایرنا




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار