gardeshban.ir

شهرستان بدره در حالی با داشتن آثار طبیعی فراوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در استان ایلام محسوب می‌شود که نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله راه دسترسی مانعی بزرگ در توسعه این بخش است.
کد خبر: ۱۵۹۰۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

وجود کبیرکوه و روخانه سیمره باعث خلق جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی در شهرستان بدره در جنوب استان ایلام  شده، شهرستانی که حالا به واسطه بعضی از جاذبه های طبیعی مورد استقبال گردشگران خارجی هم قرار می‌گیرد.

در فصل تابستان این شهرستان با داشتن جاذبه‌هایی مثل روستا هدف گردشگری «کلم»، آبشارهای دربند، تنگه کافرین و...مورد استقبال بسیاری از گردشگران بومی و سایر مناطق کشور نیز قرار می‌گیرد.

روستا کلم

روستا هدف گردشگری کلم در دامنه های کبیرکوه که به عنوان عروس روستاهای استان نیز شناخته می‌شود از جمله مناطق خوش آب و هوا و سرسبز شهرستان برای فصل تابستان است.

وجود آب فراوان باغات، شالیزارها، کوه‌های بلند، درختان بلوط، مزارع پرورش ماهی زیبایی‌های این روستا را دوچندان کرده است، گردشگران می‌توانند در حین بازدید از این رستا از ماهی قزل آلا روستا کلم به عنوان با کیفیت‌ترین ماهی تولید شده استان نیز استفاده می‌کنند.

این روستا که در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان بدره و ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار دارد روزانه پذیرا هزاران گردشگر از سراسر کشور است.

به رغم زیبایی‌های فراوان در این روستا متاسفانه مشکلات زیرساختی روستا باعث کم شدن حضور گردشگران در این روستا شده چراکه سال‌هاست راه دسترسی به  روستا فرسوده شده و نیاز به روکش آسفالت مجدد دارد.

گردشگران در خود روستا محل مشخصی برای اتراق ندارد، در حالی که می‌توان با سکوبندی در کنار باغات، شرایط را برای حضور گردشگران را فراهم کرد.

امکانات روستا در بخش‌های ارتباطی مثل تلفن همراه نیز بسیار ضعیف است، علاوه بر همه این موارد در حالی که روستا کلم قطب تولید ماهی قزل آلا در استان ایلام است، یک محل مشخصی برای فروش این محصول و یا رستوران سنتی در این روستا وجود ندارد.

حتی یک اقامتگاه برای ماندگاری گردشگران هم در این روستا وجود ندارد و نیاز است مسئولان توجه جدی به این روستا داشته باشند.

تنگه کافرین

تنگه کافرین در عقبه سد سیمره امروز به شاخص‌ترین اثر طبیعی شهرستان بدره تبدیل شده است، گردشگران بسیار زیادی از سراسر کشور و حتی کشورهای خارجی از این تنگه بسیار زیبا بازدید می‌کنند.

تنگه کافرین که در زبان محلی به آن تنگ کافری هم گفته می‌شود، در مسیر ایلام - بدره قرار دارد و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان ایلام است. اما نبود امکانات تفریحی و رفاهی و راه دسترسی مشکلات زیادی را برای گردشگران این منطقه به وجود آورده است.

آوازه زیبایی تنگه کافرین باعث جذب گردشگران زیادی از سراسر کشور به این منطقه شده و نیاز است مسئولان استان و شهرستان هرچه سریع‌تر مشکلات زیرساختی آن را حل کنند.

راه دسترسی مهم‌ترین مشکل این جاذبه گردشگری است چراکه گردشگران برای رسیدن به آن متحمل سختی‌های زیادی می‌شوند و این مساله می‌تواند موجب ریزش آمار گردشگران این منطقه شود.

گردشگری «بدره» نیازمند زیرساخت است

آبشارهای دربند

از دیگر جاذبه‌های مهم شهرستان بدره آبشارها دربند هستند، وجود آب فراوان باعث تشکیل چندین آبشار بزرگ در منطقه تاریخی و طبیعی دربند در دامنه‌های کبیرکوه شده است.

منطقه دربند با داشتن کوه‌های مرتفع، درختان بلوط، آب کبیرکوه، آبشار و منطقه تاریخی یکی از مناطق جذاب استان ایلام برای گردشگران در فصل تابستان است و دیدن این آثار و جاذبه‌های گردشگری به خصوص کوه‌های بلند در کنار سرسبزی و بکری چشم هر گردشگری را خیره می‌کند.

وجود آبشارهای کم عمق فراوان فرصتی را برای شنا کردن جوانان فراهم کرده و اکثر مردم از آب‌های این آبشارها برای شنا نیز استفاده می‌کنند.

منطقه دربند در پنج کیلومتری مسیر بدره-دره شهر و در کنار روستا گچ کوبان قرار دارد. متاسفانه اکثر خانواده نمی‌توانند به منطقه دربند سفر کنند چراکه جاده دسترسی به این تنگه خاکی و نامناسب است.

وجود ۳۲ اثر طبیعی و تاریخی در شهرستان بدره

مدیر میراث فرهنگی شهرستان بدره اظهار کرد: شهرستان بدره در جنوب ایلام در چهار فصل دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی برای گردشگران است.

فردین کاظم‌زاده عنوان کرد: وجود رودخانه سیمره و کوه‌های بزرگ از جمله کبیرکوه باعث به وجود جاذبه‌های بکر طبیعی در شهرستان شده است.

وی با اشاره به این‌که این شهرستان یکی از قطب‌های گردشگری استان است،  افزود: شهرستان بدره دارای ۳۲ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست ملی است.

 کاظم‌زاده عنوان کرد: در فصل تابستان گردشگران زیادی از مناطق گردشگری کلم، تنگه کافرین، دربند و...بازدید می کنند که باعث رونق گردشگران شهرستان شده است.

مدیر میراث فرهنگی بدره اظهار کرد: تنگه کافرین در این شهرستان به یک مکان کاملا توریستی تبدیل شده و از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می‌کنند.

کاظم‌زاده افزود: در حال حاضر بسیاری از جوانان در این منطقه قایق هایی برای مسافران و گردشگران تهیه کرده اند و لذت تفریح در کافرین را دوچندان کرده است.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در سال جاری بیش از بیش از ۲۵۰ هزار نفر از جاذبه‌های شهرستان از جمله تنگه رازیانه، تنگه کافرین، عقبه سد سیمره و روستا هدف گردشگری کلم بازدید کرده‌اند.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان بدره

فرماندار بدره نیز اظهار کرد: تنگه رازیانه، تنگه کافرین، عقبه سد سیمره و روستا هدف گردشگری کلم از مهمترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان به شمار می‌روند.

یونس آزادی از توسعه زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری در این شهرستان خبر داد و افزود: طرح‌های خوبی برای رونق گردشگری در شهرستان تدوین شده که یکی از مهمترین آن‌ها ایجاد راه دسترسی مناسب است.

وی تصریح کرد: اعتبار لازم برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری شهرستان بدره از محل اعتبارات ملی وعمرانی تامین شده است.

فرماندار بدره عوان کرد: بعد از ایجاد راه دسترسی به عنوان نیاز اصلی جاذبه های گردشگری شهرستان، راه اندازی امکانات، توسعه بوم گردی و..نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی  افزود: در حال حاضر با بیش از دو میلیارد  و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار مسیر دسترسی منطقه تنگه کافرین در حال بهسازی است که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

گردشگری اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل پیشران توسعه شهرستان بدره است و توسعه این بخش منجر به اشتغال برای جوانان شهرستان نیز می‌شود.
 
مهر


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار