gardeshban.ir

گزارش/
سفیر جمهوری چک در ایران در پی برخی اتهامات مبنی بر صدور خارج از روال قانونیِ 400 روادید «شنگن» به تجار ایرانی از سمت خود کناره‌گیری کرد.
کد خبر: ۱۵۹۸۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
«اسواتوپلوک چومبا» سفیر جمهوری چک در ایران هفته جاری در پی اتهاماتی مبنی بر فروش ۴۰۰ روادید کوتاه مدت به تاجران ایرانی به پیشنهاد اتاق بازرگانی چک-اسلوواکی-ایران از سمت خود استعفا کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی روادید شنگن گزارش کرد: بازرس کل وزارت امور خارجه چک، پیش از این، سفارت خود در تهران را برای مشارکت در تجارت روادید با صدها ایرانی مورد ارزیابی و بررسی قرار داده بود.

طبق گزارش بازرس کل وزارت امور خارجه چک، «یان کاوان» و «ازدینیک زیبیتک» از اتاق بازرگانی چک-اسلوواکی-ایران، پیشنهاد صدور روادید شنگن را برای ۴۰۰ تاجر ایرانی مطرح کرده بودند و خیلی فوری سفارت چک در تهران برای افراد پیشنهادی روادید شنگن صادر کرده بود.

چومبا ضمن رد برخی گزارش‌ها مبنی بر دریافت پول برای صدور روادید شنگن، بدون آنکه جزئیاتی ارائه دهد، گفت: «صحت دارد، من در صدور روادید برای کارآفرینان ایرانی میانجیگری کردم».

بنا به گفته «توماس پتریچک» وزیر امور خارجه چک، هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر معامله روادید در سفارت چک در تهران وجود ندارد و در این خصوص گفت: «ما هیچ شواهد مستقیمی درباره هرگونه تجارت (در خصوص روادید شنگن) نداریم، گزارش حسابرسی در وهله اول بر آن فرایندهای مربوط روادید متمرکز بوده است. ما به (ارتکاب) یکسری اشتباهات پی بردیم و گام‌های مناسب را در این مسیر انجام می‌دهیم».

از طرف دیگر، «یان کاوان» وزیر سابق امور خارجه و رئیس فعلی اتاق بازرگانی چک، اسلوواکی-ایران تأکید کرد که سفارت چک هیچ‌گونه اشتباهی در صدور این روادیدها مرتکب نشده است.

با اینحال وی در مصاحبه با پایگاه irozhlas.cz, تأکید کرد که اتاق بازرگانی، ۴۰۰ درخواست روادید برای کارآفرینان ایران ارسال کرده است و تأکید کرد که گزارش بازرس کل وزارت امور خارجه چک، حاوی چندین اشتباه بوده است.

کاوان توضیح داد: «چندین اشتباه در این گزارش وجود دارد که با سرتیتر اصلی آغاز می‌شود که در آن گفته شده است آقای چومبا به دلیل روادیدها، خیلی فوری تحت کنترل قرار گرفته است. این صحت ندارد، این مسئله به سادگی قابل تشخیص است. این گزارش، به منابع عالیرتبه ناشناسی استناد کرده است که جرئت بیان نام خود را نداشته‌اند».

وی تصریح کرد، در حالیکه سفیر چک در تهران هیچ قوانینی را زیر پانگذاشته است، تنها ا شتباهی که بازرس کل وزارت امور خارجه می‌تواند از آن نام ببرد، «استفاده بیش از حد یا استفاده مکرر از اختیاراتی است که یک سفیر در اختیار دارد».

روادید شنگن که توسط جمهوری چک صادر می‌شو
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار