gardeshban.ir

۳۰ کیلومتر فاصله بین ۲ اثر مهم تاریخی استان کرمانشاه یعنی طاق بستان و بیستون قرار است در قالب کریدوری به هم متصل شوند اما شهردار شهر جهانی بیستون منتقد این طرح است و اجرا آن را غیرممکن و پرهزینه می‌داند.
کد خبر: ۱۶۰۳۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 20
گردشبان (gardeshban.ir) :

کلیات طرح کریدور بیستون به طاق بستان ۲۲ تیر امسال در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمانشاه به ریاست استاندار به تصویب شد و مسئولان ارشد استان و حتی کشور بر اجرا این طرح با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و اتصال ۲ اثر مهم تاریخی در استان تاکید دارند. 

طرحی برای کمک به اقتصاد مردم

آن گونه که هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه به خبرنگاران گفت: این طرح جامع یکی از مهمترین طرح‌های گردشگری استان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالا تاریخی و طبیعی که این محور دارد، است.

بازوند اظهار کرد: پروژه‌های مهم و زیرساختی برای تفرجگاه کریدور بیستون به طاق بستان در زمینه جذب گردشگری تعریف شده که بتواند به اقتصاد و رفاه حال مردم استان کمک کند.

مجموعه تاریخی طاق بستان در شهر کرمانشاه یکی از آثار تاریخی و منحصربه‌فردی است که در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه‌ای واقع در شمال شرقی شهر کرمانشاه قرار گرفته که آثاری همچون سنگ نگاره اردشیر دوم در دوران ساسانیان و ۲ ایوان سنگی به نام‌های ایوان کوچک و بزرگ وجود دارند.

طاق بستان در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ به شمارهٔ ثبت ۱۷۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات تشکیل پرونده برای ثبت جهانی نیز از چند سال قبل آغاز شده است.

بیستون نیز شهری در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه است که در محوطه تاریخی آن تنها اثر جهانی استان کرمانشاه یعنی سنگ نوشته یا کتیبه هخامنشینی در آن واقع شده است.

بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی در بخش بیستون وجود دارد که سنگ نوشته و سنگ نگاره داریوش هخامنشی با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال قدمت مهمترین آن است.

اجرا طرح کریدور طاق بستان - بیستون از سه سال گذشته در دستور کار کارگروه گردشگری استان کرمانشاه قرار گرفته و مسئولان استان بر اجرای این طرح با هدف تقویت گردشگری استان تاکید دارند. 

۱۲/۸ میلیارد تومان رقم سرمایه گذاری در این طرح

آن‌چنان که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه محور بیستون - طاق بستان با طول ۳۰ کیلومتر دارای ظرفیت‌های خوب گردشگری و مستعد توسعه و ایجاد زیرساخت‌های توریستی و تفریحی است.

امید قادری با اشاره به انتفاع مردم و ساکنین این منطقه در جهت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، اظهار کرد: میراث فرهنگی با صدور مجوزهای بوم گردی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت حامی مردم منطقه و ایجاد اشتغالزایی خواهد بود.

وی همچنین از تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری ارزان قیمت برای سرمایه‌گذاران خبر داد و افزود: سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش هستند می‌توانند با مراجعه به معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان، بسته‌های پیشنهادی را مطلعه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان از پیش بینی ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این کریدور گردشگری خبر داد و خاطرنشان ساخت: این نوع سرمایه‌گذاری در استان کم‌نظیر خواهد بود و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در آینده برای استان باشیم.

قادری در ادامه گفت: در مرحله دوم طرح، به دنبال ایجاد یک سازمان عمران جدید برای پیگیری مشکلات این طرح هستیم که مشکلات زیرساختی اولیه برطرف شود.

کریدور طاق بستان - بیستون، طرحی بزرگ و هزینه‌بر

اما شهردار بیستون نظری مخالف مسئولان استان در ارتباط با این طرح دارد و به خبرنگار ایرنا گفت: طرح بزرگی است و هزینه‌های زیادی باید برای آن کرد و مهمتر از همه این مسائل زمین های کشاورزی مرغوب و خوبی را باید در مسیر این طرح باید از بین برد.

شورش فرامرزی که بهمن ۹۵ به عنوان شهردار بیستون انتخاب و فعالیت خود را آغاز کرده، طرح کریدور را به منوریل دوم تشبیه کرد و افزود: بر سر راه اجرا این طرح پادگان‌های نظامی واقع شده که باید عقب نشینی کنند که بعید به نظر می‌رسد این اتفاق بیافتد و تنها هزینه‌های پروژه افزایش می‌یابد.

او پیشنهاداتی نیز دارد و تاکید دارد که مسئولان این طرح را تعدیل کنند و به جای صرف هزینه های کلان بر روی شهر جهانی بیستون و تقویت گردشگری آن متمرکز شوند.

شهردار این شهر جهانی معتقد است که بیستون با اثر جهانی که دارد مشهور و معرف دنیا است و هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این شهر به نفع استان است.

او پیشنهاد کرد که به جای طرح کریدور طاق بستان - بیستون روی وضعیت موجود این شهر تمرکز شود مثلا شهرک الزهرا که به محوطه تاریخی بیستون چسبیده تملک شود و به عنوان ظرفیتی گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد.

او کاربری این شهرک را گردشگری دانست و تصریح کرد که در صورت سرمایه‌گذاری در این شهرک می‌توان آن را به مکانی مانند «نمک آبرود» تبدیل کرد و مکانی گردشگری در خوز شان و جایگاه شهر جهانی بیستون ساخت.

وی با بیان این‌که ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرک الزهرا بیستون وجود دارد، افزود: تملک این تعداد واحد مسکونی هزینه‌ای به مراتب خیلی کمتری نسبت به نیاز بودجه‌ای طرح کریدور دارد و از طرف دیگر ۲۵۶ واحد مسکن مهر در بیستون وجود دارد که ساکنان شهرک الزهرا را می‌توان به این واحدها منتقل کرد.

وی با بیان این‌که برای اجرا طرح کریدور طاق بستان - بیستون سازمانی هم می خواهند تشکیل بدهند، گفت: تشکیل این سازمان هم هزینه بر است.

شهردار بیستون بر آسیب شناسی اجرا این طرح تاکید کرد و افزود: تا قبل از آغاز اجرا این طرح بهتر آن است که آسیب شناسی جدی انجام شود و اگر این آسیب شناسی درست انجام نشود عاقبت برخی از طرح‌های کلان استان از جمله منوریل در انتظار این طرح است.

فرامرزی شهر جهانی بیستون را فاقد زیرساخت‌های گردشگری دانست و بهترین راهکار برای تقویت گردشگری استان، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این شهر دانست. استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند حاکی از استعداد بالا کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.
 
 
ایرنا




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار