gardeshban.ir

البرز روستاهایی دارد که نام بسیاری از آنها برای مردم نا آشناست، روستاهایی که طبیعت بکر و دست نخورده آنها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
کد خبر: ۱۶۱۰۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
در مورد نامگذاری این روستا اینطور گفته شده که گویا نام روستا در گذشته لویزان بوده و مردم آن در حاشیه کوه شاه مردان(یکی از کوه‌های شهرستان اشتهارد) زندگی می‌کرده‌اند.

در زمان قاجار این روستا توسط راهزنان و دزدان غارت می‌شود و روستانشینان دار و ندار خود را از دست می‌دهند، اهالی روستای لویزان برای اینکه از خطر حمله دوباره دزدان در امان بمانند با یکدیگر متحد می‌شوند و با مخفی شدن در محل گذر دزدان به آنها حمله می‌کنند. این کار باعث شد اهالی این روستا به نام جارچیان یعنی حمله کنندگان معروف شوند و همین باعث شد پس از گذشت سال‌ها نام این روستا به جاران و در نهایت به جارو تغییر نام پیدا کند.

شغل اهالی این روستا در گذشته کوزه‌گری بود که به زبان محلی دوره‌چی نامیده می‌شد، دوره‌چیان در سه نقطه از روستا کارگاه کوزه‌پزی داشتند و هربار که پخت کوزه و سایر ظروف سفالی تمام می‌شد، دست سازه‌های خود را برای فروش بار چهارپایان می‌کردند و به روستا و شهرهای اطراف می‌رفتند.

محمد خدایار دهیار روستای جارو اظهار کرد: جارو روستایی کوهستانی در دل کویر است که 256 خانوار در قالب 760 نفر در آن زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: شغل اصلی ساکنان این روستا مثل اکثر روستاهای کشور دامداری و کشاورزی است و ساکنان بیشتر به کشت انار و گردو و نگهداری دام سبک مشغول هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این روستا جزء روستاهای هدف گردشگری استان است، افزود: با فرهنگسازی و اطلاع رسانی مناسب، ساکنان این روستا بیش از گذشته گردشگرپذیر شده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که گردشگران با خود درآمدزایی به همراه دارند.

این مسئول خاطر نشان کرد: برای ارائه خدمات مناسب به گردشگردان به دنبال ایجاد بوستان‌های روستایی در جارو هستیم و آلاچیق‌هایی در اطراف روستا ایجاد کرده‌ایم تا گردشگران به ویژه کوهنوردان بتوانند با برپایی چادر، شب مانی داشته باشند.

خدایار با اشاره برخی مشکلات این روستا بیان کرد: متأسفانه ساکنان این روستا با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و در حال حاضر با مدیریت درست است که مشکلات را تا حدی رفع کرده‌ایم. به دنبال راه اندازی سیستم فاضلاب در روستا هستیم تا با تصفیه فاضلاب بتوانیم بخشی از فضای سبز و باغات روستا را آبیاری کنیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار