gardeshban.ir

یگان حفاظت میراث فرهنگی مانع از ادامه گودبرداری در مجاورت بنا ثبت شده در فهرست آثار ملی امامزاده جعفر (بقعه جعفریه) در خیابان هاتف اصفهان شده است. با این استدلال که نقشه‌های بنا هنوز به تائید میراث فرهنگی نرسیده و چون مالک کار ساخت را آغاز کرده است؛ باید نقشه‌های ساختمان قبل از اجرا توسط میراث فرهنگی تائید شود و چون ساخت‌وساز در مجاورت بنای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است باید ضوابط حرایم و بناهای تاریخی در ساخت رعایت شود. اما این‌که میراث فرهنگی استان اصفهان دقیقا برای کدام پلاک ثبتی و چه مساحتی در خیابان هاتف مجوز ساخت‌وساز صادر کرده پرسشی است که پاسخ به آن چندان مشخص نیست.
کد خبر: ۱۶۱۵۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان این‌که میراث فرهنگی تنها برای بدنه باریک تجاری موجود در  کنار  امامزاده جعفر در خیابان هاتف مجوز ساخت صادر کرده است، می‌گوید: میراث فرهنگی نمی‌تواند به مالک اجازه ساخت ندهد، اما باید فعالیت‌ها بر اساس ضوابط پیش برود. مدتی قبل مالک از طریق شهرداری منطقه 3 اصفهان برای گرفتن مجوز اقدام کرد. ابتدا به مالک پیشنهاد شد تا بدنه تجاری موجود را بازسازی کند. مالک اعلام کرد که ساختمان فاقد استحکام لازم است ازاین‌رو مجوز برای تخریب و ساخت داده شد، آن‌هم فقط برای پهنه باریکی از مغازه‌های موجود فعلی که تخریب و دوباره در یک طبقه ساخته شود.

هرچند به گفته معاون میراث فرهنگی استان اصفهان، تنها برای تخریب و ساخت مغازه‌های موجود در بدنه خیابان هاتف جنب امامزاده جعفر مجوز  ساخت صادر شده است، اما گودبرداری در پلاک پشتی انجام‌شده و چون این محدوده شامل مجوزی که میراث فرهنگی صادر کرده نیست؛ یگان حفاظت شب‌هنگام با حضور در محل مانع از ادامه کارشده است.

به گفته طاهری زمینی که در آن گودبرداری شده است توسط اوقاف استان برای توسعه امامزاده خریداری‌شده و مالک خصوصی ندارد و میراث تاکنون برای ساخت‌وساز در آن مجوزی صادر نکرده است.
 
مجوز میراث فرهنگی برای ساخت در کل مساحت 808 مترمربعی صادرشده

باوجود تاکید معاون میراث فرهنگی استان اصفهان برای صدور مجوز تنها برای پهنه تجاری موجود در جنب امامزاده جعفر، زنگنه، مدیر روابط عمومی منطقه 3 شهرداری اصفهان با رد این ادعا در پاسخ به اسکان نيوز می‌گوید: روال کار در شهرداری این‌گونه است که برای یک پلاک درخواست استعلام و گرفتن مجوز داده می‌شود. شهرداری منطقه 3 اصفهان در تاریخ 96/12/8 طی نامه‌ای از میراث استان خواست تا پس از استعلام و تائید برای صدور مجوز پروانه ساخت در این محدوده اعلام نظر کند. چراکه پلاک مذکور در حریم بنای ثبت‌شده امامزاده جعفر و رو به روی بنای  ملی امامزاده اسماعیل قرار دارد.

به گفته زنگنه میراث فرهنگی استان در تاریخ 96/12/22 در پاسخ به نامه شهرداری منطقه 3 نظر موافق خود برای صدور پروانه ساخت در «پلاک ثبتی به شماره 5227» را اعلام می‌کند.

نامه‌ای که زنگنه می‌گوید: آدرسی که میراث فرهنگی با آن موافقت کرده اشتباه نوشته‌شده است. در نامه میراث فرهنگی به‌اشتباه آدرس پلاک ثبتی 5227  «خیابان هاتف جنب امامزاده اسماعیل» قیدشده است درصورتی‌که آدرس پلاک ثبتی 5227 «خیابان هاتف، مقابل امامزاده اسماعیل» است.

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 3 اصفهان با تاکید بر این‌که از سال 87 تاکنون برای صدور پروانه ساخت در این پلاک با اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مکاتبه شده است، ادامه داد: برخلاف گفته معاون میراث فرهنگی استان، میراث فرهنگی برای کل مساحت 808 مترمربعی پلاک مجوز صادر کرده است و این‌که گفته می‌شود تنها برای ساخت‌وساز در بدنه تجاری مجوز صادرشده طبق اسناد موجود در شهرداری منطقه صحت ندارد و کل پلاک در اختیار مالک خصوصی است.

زنگنه ادامه داد: طبق پاسخ اداره میراث فرهنگی استان مالک می‌تواند تا ارتفاع حداکثر 7 متر روی جان‌پناه طبق ضوابط حریم آثار تاریخی ساخت داشته باشد.

به استناد نامه‌های ردوبدل شده بین شهرداری منطقه 3 اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی برخلاف آن‌چه معاون میراث فرهنگی استان اصفهان مدعی است، میراث برای کل پلاک واقع در حریم بقعه مجوز صادر کرده است.
 
اوقاف، مالک پلاک واقع در پشت امامزاده مرتضی  است

قطعه زمینی در پشت امامزاده مرتضی پلاکی است که اوقاف اصفهان به‌منظور توسعه امامزاده خریداری کرده است. پلاکی که معاون میراث فرهنگی آن را با پلاک ثبتی 5227 اشتباه گرفته و گمان می‌کند که میراث فرهنگی برای ساخت‌وساز در آن مجوزی صادر نکرده است.

اشتباه در درج آدرس پلاک در نامه رسمی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تا اشتباه در تشخیص پلاک‌ها، سبب می‌شود تا نگرانی‌ها برای حفظ تنها بنا برج آرامگاهی اصفهان تشدید شود. اینکه خطاهای این‌چنین چه پیامدهای می‌تواند برای میراث فرهنگی می‌تواند داشته باشد.

اسکان نيوز

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار