gardeshban.ir

برخی از شرکت‌های گردشگری با برگزاری سمینارهایی که در آن به معرفی خدمات ماورایی می‌پردازند، تلاش دارند کلاه گردشگران ناآگاه را بردارند.
کد خبر: ۱۶۱۵۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 23
دیده بان گردشگری (gardeshban.ir) :
 
پیامک‌های پی‌درپی امان مردم را بریده است. پشت سر هم پیامک دعوت به سینمار و یا همایش گردشگری برای مردم می‌رود. یکی، مسافران را به سفر رایگان تشویق می‌کند و دیگری تبلیغ می‌کند که می‌توان بدون دادن هزینه اضافه تا چند سال آینده تخفیف‌های ماورایی از هتل‌های ایرانی و خارجی گرفت. آن یکی خبر از قرعه کشی باور نکردنی برای سفر رایگان به جزایر قناری می دهد آن هم در صورت شرکت در سمینار  گردشگری!

همه این پیام‌های اغواکننده حاوی متن‌هایی هستند که مسافر ناآگاه را ترغیب می‌کند تا در این برنامه‌ها شرکت کند چون هم فال است و هم تماشا!

آن‌ها در این برنامه شرکت می‌کنند تا توضیحات مسئولان بازاریابی را بشنوند. معمولا این افراد درباره خدمات گردشگری آن شرکت‌ها صحبت می‌کنند و این‌که مسافران چطور می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در نهایت یک قرعه کشی برگزار شده و به افراد برنده شده طبق گفته خودشان مجوزی برای شرکت در تور گردشگری یک هفته ای به یکی از نقاط گردشگری در دنیا داده می‌شود.

منتها از آن‌جا که این سفرها بسیار گران است. به مسافر اعلام می‌شود که حتما بایستی برای استفاده از این تخفیف ویژه که در قرعه کشی به دست آورده‌اند، هزینه سفر یک همراه را بپردازد. مسافر نیز که هیچ برنامه ریزی برای چنین سفری انجام نداده یا باید قبول کند و یا از خیر برنده شدن بگذرد. این بخش خوب ماجراست. بخش دیگر این است که وقتی همایش تمام شد، دیگر برنده نمی‌تواند پیگیر سفر خود شود و در نهایت متوجه می‌شود که این وعده‌ها نمایشی بیشتر نبوده است و اصلا سفری در کار نیست.

اما یک روی دیگر این همایش‌ها ضرری است که متوجه مردم می‌شود. کارت اعتباری اقامت چندین ساله که با قیمت‌های باورنکردنی مانند 20 میلیون تومان اعتبار می‍توانند به مسافران خدمات هتلی بدهند یکی از این اتفاقات همایش‌هاست که بابت خرید آن از مسافر هزینه‌ای گرفته می‌شود تا بتواند در طول سال‌ها از خدمات چند هتل محدود در یکی دو شهر استفاده کنند. اما دریغ که از ارائه این خدمات در بیشتر مواقع ناتوان هستند.

یکی از این مسافران بیان کرد: در یکی از این همایش‌ها 400 هزار  تومان برای استفاده از هتل‌های آن مجموعه در مدت ده سال پرداخت کردیم. 8 سال از آن زمان گذشته و هر بار به ما گفتند که یا هتل‌ها جا ندارد و یا حتما این کارت را دریافت خواهید کرد ولی چنین اتفاقی نیفتاد. آن زمان 400 هزار تومان هزینه یک سفر به کشورهای همسایه ایران بود. ولی الان پیگیری‌های ما نتیجه‌ای نمی‌دهد. جالب این‌جاست که هنوز هم این تبلیغات برای افراد دیگر ارسال می‌شود یعنی کارشان را به نحو دیگری ادامه می‌دهند بدون این‌که کسی روی آن‌ها نظارتی داشته باشد.

معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در طول سال‌ها نظارت بر روند فعالیت آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های گردشگری را به صورت جدی دنبال نمی‌کند. مدیرکل نظارت و ارزیابی این معاونت نیز پاسخگوی این کم‌کاری‌ها نیست. معاونت گردشگری گویا بی‌توجه به چنین پدیده‌هایی توجه به موضوعات دیگر را مهمتر از رسیدگی  کلاهبرداری‌های زیرپوستی شرکت‌های گردشگری می داند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این باره توضیح داد: این‌ها آژانس نما هستند متاسفانه افرادی که مجوز ندارند و به صورت غیرقانونی فعالیت و اقدام به فریب مردم می کنند. مردم هم نمی‌بینند که آیا آن آژانس مجوز دارد یا نه. در صورتی که به راحتی می توانند به سایت سازمان میراث فرهنگی و یا ادارات کل در استان‌ها و یا سایت سازمان هواپیمایی سری بزنند و یا از انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استعلام کنند که آیا این آژانس مسافرتی اصلا مجوز دارد یا خیر.

وی در ادامه نبود ارگان نظارتی را تائید و بیان کرد: مردم باید بدانند که می‌خواهند با کدام آژانس کار کنند. متاسفانه ما ضعف نظارتی داریم دفاتر غیرمجاز باید پلمب شوند اما این اتفاق نمی‌افتد. مردم می بینند که یک آژانس تابلو دارد و آگهی می‌دهد بنابراین به آن اعتماد می‌کنند در حالی که این طور نیست.
 
مهر




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
یادداشت
مناطق آزاد
ويديو
داغ
پربازدیدها