gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فصل سوم‌(جدید) ‌کاوش باستان‌شناسی قلعه تاریخی شهر اوجان شهرستان بستان‌آباد آغاز شد، گفت: این کاوش‌ها به سرپرستی "دکتر رحیم ولایتی"، با استناد به بررسی‌های باستان‌شناختی انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۶۱۶۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 23
گردشبان (gardeshban.ir) :

"مرتضی آبدار" روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کاوش های باستان شناختی قلعه شهری تاریخی اوجان با هدف برنامه پژوهشی تعیین عرصه و حریم شهر تاریخی اوجان انجام می شود.

وی افزود: در این طرح، هیئت باستان‌شناسی به منظور آزادسازی بخشی از معماری شهر تاریخی اوجان، اقدام به کاوش قلعه حکومتی کرده که برج غربی و شرقی در فصل های نخست و دوم به طور کامل کشف شدند.

وی با بیان اینکه فصل سوم کاوش در قلعه تاریخی اوجان در بازه زمانی ۴۵ روزه انجام خواهد شد، ادامه داد: عمده هدف در این کاوش آسیب‌شناسی آثار تاریخی شهر اوجان و نیز مطالعه و تبیین قابلیت‌های گردشگری در این منطقه است و در فصل سوم، کاوش ضلع شرقی حد فاصل قلعه و حصار انجام خواهد شد.  

شهر اوجان یکی از شهرهای آذربایجان در دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول بوده که در حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، به‌طوری که غازان خان، پادشاه مغول در دوره ایلخانی در این شهر ساخت و سازهایی انجام داده و آن را «دارالاسلام» نامیده است.

محوطه بزرگ تاریخی اوجان در جنوب شهر بستان‌آباد فعلی در غرب روستای اشرف آباد و در ساحل شرقی رودخانه «اوجان چای» و در مرکز چمن اوجان واقع‌ شده بود که در پی حوادث مختلف از جمله زلزله و جنگ‌های مختلف در حال حاضر از این شهر مهم آثار اندکی به‌جای مانده است.

شهر تاریخی «اوجان» در ۶۰ کیلومتری شرق تبریز از جمله نمادهای تمدنی سلجوقیان و ایلخانان مغول در حوزه معماری ایران زمین است که فصل جدیدی از کاوش های باستان شناختی برای بیرون آوردن آن از دل خاک در حال انجام است.

«اوجان» در زمان ایلخانان مغول، پایتخت ییلاقی سلاطین و امیران مغول بود، به طوری که در فصولی از سال، سلاطین، خاتون ها و شاهزادگان مغولی در این شهر استقرار می یافتند و چمنزار های اطراف شهر محل اتراق، مشق سپاهیان و نیز چراگاه احشام دولتی بود. 
حال بعد از گذشته نزدیک به ۸۰۰ سال از آن تاریخ، باستان‌شناسان در تلاش هستند تا داده‌های جدید حاصل از پژوهش میدانی و بررسی‌های باستان‌شناختی در شهر تاریخی «اوجان» را با منابع مکتوب دوره ایلخانی مورد سنجش قرار دهند و یک گام دیگر برای معرفی این شهر بزرگ اسلامی بردارند. 

ایرنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار