gardeshban.ir

هایپرلوپ را می توان یک سیستم راه آهن سریع السیر در نظر گرفت. پروژه ای که می تواند در آینده ای نه چندان دور سیستم حمل و نقل جهان را به طور کلی دگرگون سازد.
کد خبر: ۱۶۱۷۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
 این روزها شرکت های زیادی بر روی توسعه این پروژه عظیم کار می کنند و کشورهای مختلفی در فکر راه اندازی این سیستم هستند. یکی از شرکت هایی که به طور متمرکز در حال اجرای پروژه ها است ویرجین هایپرلوپ وان می باشد و حتی بی ام و طراحی کابین های آن را بر عهده گرفته است. یکی از مسیرهایی که احتمال می رود جزو اولین محل های پیاده سازی این طرح باشد خاورمیانه است که در آن دبی، ریاض، جده و ابوظبی به هم متصل می گردند. با الی گشت همراه شوید تا از جزییات این طرح بیشتر بدانید.

مسیر دقیق پیاده‌سازی طرح هنوز مشخص نیست. اما طبق اعلام شرکت ویرجین در اواخر سال ۲۰۱۶ آن‌ ها توافقی با اداره‌ حمل ‌ و نقل و جاد ه‌های دبی امضا کرده ‌اند تا شرایط استفاده از هایپرلوپ بین دبی و ابوظبی را ارزیابی کنند. بر اساس اعلام شرکت ویرجین، سیستم هایپرلوپ سرعتی معادل ۲ یا ۳ برابر قطارهای ریلی پرسرعت دارد.

هایپرلوپ با استفاده از نیروه محرکه الکتریکی و موتوری خاص کار می کند. این حرکت درون یک لوله که فشار در آن به شدت کاهش یافته است انجام می شود. این واگن در داخل یک تونل بزرگ و کم ‌فشار شناور است؛ از این ‌رو می ‌توان چنین سیستمی را در داخل زمین یا در ارتفاع مشخصی از زمین نصب کرد. واگن مسافری می ‌تواند بین ۱۲ تا ۳۶ مسافر را حمل کند. به عنوان مثال بین دو شهر دبی و ابوظبی پایتخت امارات سفر با ماشین دو ساعت زمان می‌برد. در صورت استفاده مسافران از هایپرلوپ این زمان فقط ۱۲ دقیقه خواهد بود. تمام این مسیر سرپوشیده و در یک استوانه خواهد بود استوانه نیز بر روی پایه ‌هایی قرار خواهد گرفت.

تست طرح هایپرلوپ

یکی دیگر از مناطقی که در حال تست طرح می باشند (مسیر دولوپ) در نوادا است. در آزمایشاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد محققان توانستند سرعت حرکت هایپرلوپ را به ۳۸۵ کیلومتر بر ساعت برسانند. این سرعت که رکورد فعلی مدل ‌های مختلف هایپرلوپ محسوب می‌ شود، هنوز فاصله زیادی با ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعتی دارد که به ‌صورت نظری پیش ‌بینی شده است.

حرکت با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت درون یک محفظه می تواند بسیار ترسناک باشد اما عوامل این طرح معتقد هستند که هایپرلوپ درون یک محوطه کاملا کنترل شده است و خطرات آن از سفر با خودرو و هواپیما به مراتب کم تر هستند. سرعت تنها نکته مثبت هایپرلوپ نیست. با توسعه‌ سیستم‌ های حمل ‌و ‌نقلی می ‌توان به توسعه‌ مناطق بیرون شهر امید زیادی داشت. همچنین هایپرلوپ علاوه بر استفاده از انرژی خورشیدی، تولید کننده‌ این انرژی هم محسوب می ‌شود که البته بیشتر از مصرف، تولید کننده است، البته این طرح در همین مرحله هم چالش هایی دارد و آن هم هزینه بسیار بالا و آلودگی صوتی زیاد آن است.

در تصویر پایین می توانید زمانی که طول می کشد با وسایل نقلیه مختلف از دوبی به ابوظبی سفر کنید را مقایسه کنید.

مقایسه سرعت

علاوه بر خاورمیانه و آمریکا در اروپا هم طرح هایی برای ساخت هایپرلوپ در نظر گرفته شده است. این قاره در حال حاظر هم دارای بهترین سیستم ‌های حمل‌ و ‌نقل به ‌خصوص در حوزه‌ ریلی است. اما آن ها معتقد هستند که با اجرای این راه آهن سریع السیر می توانند شرایط کنونی را بهبود ببخشند.

در طرحی که بررسی می شود ۷۵ میلیون نفر در ۴۴ شهر می توانند به یکدیگر متصل شوند. حتی در کشور هند هم مذاکراتی برای تاسیس آن صورت گرفته است و همه منتظر انجام آزمایشات جدید و نتایج آن هستند. در حال حاضر اسلواکی، جمهوری چک و به نحوی هلند قسمتی از این پروژه شده اند. البته احتمال می رود سرعت اجرایی شدن آن در خاورمیانه سریع تر باشد و تا ۴ سال آینده اجرایی شود!
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار