gardeshban.ir

بارها شده که وقتی از یک مسافر با تجربه در مورد بهترین زمان به یک مقصد مشخص سوال می کنیم با پاسخی شبیه به اینکه «های سیزن این مقصد، بهار است» مواجه می شویم.
کد خبر: ۱۶۲۰۲
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
بارها شده که وقتی از یک مسافر با تجربه در مورد بهترین زمان به یک مقصد مشخص سوال می کنیم با پاسخی شبیه به اینکه «های سیزن این مقصد، بهار است» مواجه می شویم. اما لو سیزن یا های سیزن چیست و چرا چنین اصطلاحی ارائه شده است؟ لو سیزن و های سیزن به فصل رونق و افول گردشگری در مکانی خاص می گویند، یعنی اینکه در زمانی خاص، یک مقصد به خاطر چندین ویژگی پر از گردشگر است یا اینکه گردشگران کمتری به آنجا می روند.

های سیزن | High Season | فصل رونق گردشگری

در طی این فصل، مقاصد معمولا بهترین آب و هوای خود را تجربه می کنند، یا اینکه ممکن است زمان خوبی برای سفر به مقصدی خاص باشد به این دلیل که تعطیلات رسمی در آن زمان وجود دارد (مثلا نوروز که تعطیلات رسمی است تقریبا می توان گفت که همه جای ایران، های سیزن محسوب می شود).

مثالی برای فصل های سیزن این است که اگر قصد سفر به شهرها یا جزیره های جنوبی مانند قشم را دارید، فصل «های سیزن» آن را می توان زمستان دانست. اما برای اینکه به جایی مانند تبریز برید، باید فصل تابستان را انتخاب کنید تا از آب و هوای سرد آنجا در امان باشید. برخی مواقع نیز، های سیزن به زمانی گفته می شود که یک رویداد یا اتفاق خاص در مقصدی رخ می دهد، مثلا در کشور کنیا، فصل مهاجرت بزرگ با اینکه شاید آب و هوا چندان هم خوب نباشد، های سیزن محسوب میشود.

 سفر در طول فصل رونق گردشگری گاهی اوقات کمی چالش بر انگیز است

البته گاهی های سیزن، یک فصل کامل را شامل نمی شود و ممکن است مثلا از ماه اردیبهشت تا تیر ماه در یک مقصد خاص، به عنوان های سیزن معرفی شود. سفر در طول فصل رونق گردشگری گاهی اوقات کمی چالش بر انگیز است؛ همانطور که شما دلتان می خواهد که در فصلی به مقصد مورد نظر سفر کنید که آب و هوای بهتری دارد، باقی مردم نیز همین تفکر را دارند. به همین دلیل، در این فصل ممکن است با مسائل گوناگونی از جمله گزینه های زیر روبرو شوید: 

- شلوغی جاذبه های گردشگری

- پیدا نکردن بلیط هواپیما یا دیگر وسایل حمل و نقل

- گران بودن بلیط ها

- پر شدن زود اقامتگاه ها

- گران بودن اقامتگاه ها

در این فصل ها، همه گردشگران تمایل به بازدید از مقصد خاصی دارند و به همین دلیل، هزینه های اقامت، پرواز و حتی تاکسی های درون شهری نیز در بعضی از مکان ها بالا می رود. پیشنهاد ما این است که اگر می خواهید در فصل های سیزن سفر کنید، برنامه خود را از مدتی قبل چیده و اقدام به رزرو هتل، پرواز، قطار، اتوبوس و هر مورد دیگری که قرار است حمل و نقل و اقامت شما را داشته باشد، انجام دهید. در چنین شرایطی، هم از پر شدن آن ها خیالتان راحتتر خواهد بود و هم اینکه زودتر از موعد رزرو کردن، معمولا قیمت پایین تری به همراه خواهد داشت.

 در فصل های سیزن، مقاصد معمولا بهترین آب و هوای خود را تجربه می کننند

شولدر سیزن | Shoulder Season | فصل معمولی

مسافرت درست قبل یا بعد از فصل های سیزن، می تواند یکی از بهترین زمان ها برای سفر باشد که به آن فصل معمولی یا شولدر سیزن می گویند. هوا به خوبی فصل های سیزن نیست، اما هنوز هم دلپذیر است و از آن طرف، گردشگران کمتری در مقصد شما هستند. شولدر سیزن فصل بین «های سیزن» و «لو سیزن» است. در این فصل بلیط لوازم حمل و نقل راحت تر پیدا می شود و همچنین قیمت کمتری نسبت به های سیزن خواهد داشت. بسیاری از گردشگران حرفه ای، این فصل را بهترین زمان برای مسافرت می دانند. 

لو سیزن | Low-Season | فصل افول گردشگری

خب بعد از اینکه متوجه شدیم که های سیزن چیست باید به سراغ لو سیزن برویم: سفر در دوران لو سیزن به معنای آن است که شما کمترین قیمت ها و خلوت ترین جاذبه ها را تجربه خواهید کرد. لو سیزن یا آف سیزن (Off-Season)، به دلایل مختلفی زمانی است که گردشگران خیلی تمایل به مقصدی خاص نخواهند داشت؛ برخی از این دلایل عبارتند از:


- آب و هوای نامطلوب: مثلا فصل های پر باران، سردی یا گرمی بیش از حد دما.

- نبود خدمات کامل: مثلا امکان دارد که در فصل های سیزن در یک مقصد خاص، بازارهای - محلی یا جشن های خاصی برگزار شود که در لو سیزن، شما آن ها را تجربه نخواهید کرد.

 با سفر کردن در زمان لو سیزن کمترین قیمت ها و خلوت ترین جاذبه ها را تجربه خواهید کرد

اما خب این فصل گردشگری، مزایای خاص خودش را نیز دارد: 

- بهترین عکس ها را می توانید تهیه کنید، زیرا تجمع مردم بسیار کم است.

- نبودن تعطیلات رسمی و اینکه برخی از افراد نمی توانند به جز تعطیلات رسمی به مسافرت بروند.

- در جاذبه های طبیعی، از فضایی بکر و بدون شلوغی بهره خواهید برد.

- به خاطر کمتر بودن قیمت ها، ممکن است در پرواز به صورت رایگان ارتقا پیدا کرده و در کلاس بیزینس بنشینید.

- امکان دارد که شما حتی در هتل نیز با قیمت کمتر، سوییت یا اتاق های دولوکس پیدا می شود. 


نتیجه گیری

سفر در فصل معمولی یا لو سیزن، بدین معنی است که شما احتمالا بهترین فرصت برای پیدا کردن قیمت های خوب در سفر به مقصد را خواهید داشت. اما برخی از افراد می توانند تنها در طول های سیزن به دلیل تعطیلات رسمی سفر کنند.

سفر در های سیزن شما را با جاذبه ها در بهترین آب و هوای ممکن آشنا می سازد، اما باید قیمت های بالاتر و شلوغ بودن آن را نیز در نظر بگیرید.

به طور کلی سفر کردن در هر فصلی بهتر از سفر نکردن است! ما سفر می کنیم تا تجربه های جدید، فرهنگ های متفاوت، طبیعت زیبا و به طور کلی حسی خارج از فضای عادی زندگی خود را تجربه کنیم. مهم نیست که های سیزن چیست و یا اینکه بهتر است در کدام فصل به یک مقصد برویم، مهم این است که سفر باید بخشی جدای ناپذیر از زندگی باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار