gardeshban.ir

روزنامه وال استریت ژورنال امروز خبر داد که رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گو با مشاوران خود بارها علاقه اش به خرید جزیره دانمارکی گرینلند را مطرح کرده است.
کد خبر: ۱۶۲۲۰
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 25
گردشبان (gardeshban.ir) :

بی‌بی‌سی فارسی نوشت: روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی در درون کاخ سفید گزارش کرده که رئیس جمهوری آمریکا قصد کرده که گرینلند را بخرد. این بزرگترین جزیره جهان، قلمروی دانمارک است که به صورت خودمختار اداره می‌شود. ترامپ که پیش از ریاست جمهوری، در کار ساخت و ساز بوده، گویا خیلی جدی به دنبال این خرید است.

دو منبع مطلع از درون کاخ سفید به این روزنامه آمریکایی گفته‌اند که ترامپ در گفت‌وگو با دستیارانش این سوال را مطرح کرده که چطور می‌توانند گرینلند را بخرند و خیلی با دقت به صحبت‌ها و دلایل موافقان و مخالفان گوش می‌دهد.

آنها حتی گفته‌اند که آقای ترامپ با وکیل کاخ سفید هم درباره این خرید و موانع بر سر آن صحبت کرده است.

گرینلند بخشی از قاره آمریکا به حساب می‌آید اما از قرن نوزدهم به این سو مستعمره دانمارک بوده و کم و بیش ارو‍پایی است. بیشتر مردمان گرینلند از نژاد بومیانی هستند که قرن‌ها پیش از کانادا به این جزیره نقل مکان کرده‌اند.

آمریکا پیشتر در سال ۱۹۴۶ هم قصد خریدن گرینلند را داشته است. قیمت آن زمان صدمیلیون دلار بوده که دانمارک نمی‌پذیرد. یک بار هم در ۱۸۶۷ آمریکا قصد خرید گرینلند و آیسلند را داشته است. آمریکا در سال ۱۸۶۷ توانسته بود آلاسکا را به مبلغ هفت میلیون و دویست هزار دلار از روسیه بخرد.

همچنین، بخش عمده‌ای از هزینه‌های گرینلند را دانمارک می‌پردازد و گفته می‌شود که رئیس جمهوری آمریکا تصور می‌کند که هزینه‌های بالای نگهداری این جزیره ممکن است دانمارک را به فکر فروش بیندازد.

بخش سفر موسسه نشنال جئوگرافیک چند مقصد سفر را برای سال ۲۰۱۹ معرفی کرد. یکی از این ۱۰ مقصد اول برای سفر همین جزیره‌ای است که ترامپ قصد خرید آن را دارد.

نشنال جئوگرافیک درباره ضرورت سفر به گرینلند نوشته است: بزرگترین جزیره دنیا در سال ۲۰۱۹ ، ده سالگی خودمختاری‌اش را جشن می‌گیرد اگرچه هنوز یک قدم کوتاه برای استقلال از دانمارک وجود دارد. قایقرانی در میان کوه‌های یخ، هلی اسکیو … از جمله کارهایی است که می‌توانید در گرینلند انجام دهید. ۸۰ درصد گرینلند پوشیده از یخ است و جاده و راهی وجود ندارد بنابراین قایق، کشتی، هلی کوپتر و … برای حمل و نقل استفاده می‌شود.

تماشای صحنه بی‌بدیل شفق قطبی، قایقرانی در سواحل بی‌انتهای این جزیره، سورتمه سواری، تماشای زندگی حیوانات گرینلند، چشمه‌های آب گرم گرینلند و مسیرهای پیاده‌روی زیبا در کوه از جاذبه‌های گردشگری در این جزیره است.

صنایع دستی گرینلند بیشتر شامل «توپیلاک» است. هر توپیلاک (به معنی «روح نیاکان»)، پیکره کوچک و کنده‌کاری شده‌ای از استخوان‌های جانوران است که به رغم سادگی، بازتابی است از عناصر طبیعی، تاریخ و اسطوره‌های این سرزمین. بومیان بر این باور بوده‌اند که هر توپیلاک، تقدیس کننده ارواح نیاکان و طلسمی است که به شکست دشمن می‌انجامد.

چمدان




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار