gardeshban.ir

برخلاف برخی تصورات جالب است بدانید بررسی خودروهای خارجی هیچ تفاوتی با ماشین های داخلی ندارد و آن ها نیز باید مواردی که در ادامه به آن اشاره می شود را مورد بررسی قرار دهند.
کد خبر: ۱۶۲۴۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
البته بیشتر ماشین های خارجی دارای گارانتی هستند که براساس زمان مشخص باید به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنند و موارد مهم را بررسی کنند. اما به طور کلی مواردی بین ماشین های ایرانی و خارجی مشترک است که باید پیش از سفر حتما چک شوند، در ادامه به این موارد اشاره می شود:

1- بررسی سیستم برق خودرو

سیستم برقی خودرو شامل باتری، دینام، کوئل، وایرها و شمع ها است که آنچه از این سیستم راننده می تواند چک کند سالم بودن باتری و کابل های باطری و سر باتری است. البته کاربر خودرو می تواند سایر اجزای این سیستم نیز چک کند، اما بررسی این قسمت ها به دانش فنی نیاز دارد و بهتر است فرد متخصص به این کار بپردازد. پیش از سفر لازم است ابتدا از سفت بودن کابل های باتری مطمئن شویم. در مرحله بعد باید سر باتری ها را چک کرد. در صورت وجود سولفاته در سر باتری ها با آب جوش می توان آن را برطرف کرد. روی باتری خودرو نمایه کوچکی وجود دارد که بسته به وضعیت سالم بودن باتری به رنگ های سبز، سیاه و سفید است.

رنگ سبز: اگر باتری خودروی شما به این رنگ است، یعنی باتری سالم و شارژ است.

رنگ سیاه: یعنی شارژ باتری از حد استاندارد پایین تر است، اما کاملا تمام نشده و تا چند کیلومتر می تواند ما را همراهی کند.

رنگ سفید: این رنگ به معنای خالی بودن کامل باتری بوده و احتمالا باتری خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

2-روغن موتور

روغن موتور خودروی شما مانند جریان خون در بدن شما مورد اهمیت است و باید همیشه چک شود. اگر می خواهید به سفر با مسافرت طولانی بروید حتما روغن خودرو را از نظر اندازه بررسی کنید. این کار را به وسیله گیج و یا همان اندازه گیر روغن بررسی کنید. روی گیج نشان دهنده هایی مانند maximumیا همان حد نهایی و minimum یا همان حد پایینی می بینید. روغن روی گیج نباید از این دو علامت بیشتر و یا کم تر را نشان بدهد. در خاطر داشته باشید سالم و یا ناسالم بودن روغن از ظاهر آن قابل تشخیص نیست. روغن خودرو را هر 4 ماه و یا بعد از سپری شدن کیلومتر معینی که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده حتما تعویض کنید.

3- آب رادیاتور

سیستم خنک کننده خودرو به جد از مهمترین و در عین حال از ارزانترین قسمت های خودرو است، اما اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد، هزینه ای میلیونی به شما تحمیل می شود. برای پیشگیری از تحمیل هزینه سنگین، فقط کافیست آب رادیاتور را چک کنیم که اگر کم بود آب مخصوص رادیاتور به آن آضافه کنیم. دقت کنید که آب رادیاتور از حجم مشخص شده نباید بیشتر اضافه شود.

نکته مهم: در بعضی از خودروها با افزودن آب به رادیاتور در زمان گرم بودن، هوا گیری لازم است.

4- لاستیک ها

زدگی و یا برآمدگی روی سطح لاستیک می تواند در طول مسیر باعت ترکیدن لاستیک شود که در بهترین حالت زحمت تعویض لاستیک با زاپاس و در حالت بد موجب واژگونی خودرو می شود. زاپاس خودرو را هر یک ماه بررسی کنید. لاستیک اگر زیر خودرو نباشد، به مرور زمان کم باد می شود. قبل از سفر حتما باد 4 چرخ و از همه مهمتر باد زاپاس را هم تنظیم کنید.

5- سیستم ترمز

دلیل انتخاب این رنگ برای سیستم ترمز اهمیت بیش از اندازه و خطر بی نهایت آن در صورت عمل نکردن آن است. ابتدا مخزن روغن ترمز خودرو خودتان را چک کنید و مطمئن شوید که روغن ترمز از حد ماکسیمم و مینیمم عبور نکرده باشد. لوله های روغن ترمز را از نظر نشتی بررسی کنید. لنت ترمز را بررسی کنید که تمام نشده باشد. در این صورت با هر بار ترمز کردن دیسک ترمز آسیب می بیند.

اطلاعات یاد شده در این گزارش در گفت و گو با گروه خدمات خودرویی پدیده کارزینو به دست آمده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار