gardeshban.ir

خانه تاریخی یزدان پرست مشهد که به ثبت ملی نیز رسیده است به دلیل بی‌توجهی مالک و میراث فرهنگی در مسیر نابودی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۶۲۹۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 27
گردشبان (gardeshban.ir) :

خانه‌های تاریخی اندکی در شهر مشهد از طرح‌های مختلف شهر جان سالم بدر برده‌اند. سال‌هاست طرح‌های مختلف در شهر مشهد به جان بافت تاریخی این شهر افتاده و یک به یک خانه‌ها و بافت تاریخی شهر مشهد را تخریب می‌کنند. تعداد اندک خانه‌های باقی مانده تاریخی در این شهر نیز زیر سایه مال سازی و بلند مرتبه‌سازی قرار گرفته‌اند.

خانه‌های تاریخی شهر مشهد برای اداره کل میراث فرهنگی این شهر تنها یک عکس در وب سایت این اداره کل است و به وضعیت آنها رسیدگی نمی‌شود. خانه تاریخی یزدان پرست مشهد یکی از معدود خانه‌های تاریخی است که از طرح‌های مختلف شهری جان سالم به در برده است اما همین خانه تاریخی هم این روزها وضعیت مناسبی ندارد و در مسیر نابودی قرار گرفته است.

خانه تاریخی یزدان پرست مشهد با شماره ۱۳۳۶۶ در فهرست آثار ملی ثبت است. این بنا مربوط به دوره پهلوی اول هم اکنون کاربری مسکونی دارد اما به وضعیت آن رسیدگی نمی‌شود. این خانه با سقف‌های چوبی تراش خورده، پنجره‌های چوبی، اتاق‌های دارای طاق‌های گنبدی و ناودان‌های فلزی یکی از گنجینه‌های بناهای تاریخی در شهر مشهد است. این خانه با آجر و کاشی‌کاری تزیین شده و این روزها چیزی از کاشی‌کاری‌های آن بر بدنه بنا باقی نمانده است.

خانه تاریخی یزدان پرست مالک شخصی دارد، هر چند به طور دائم کسی در این بنای تاریخی سکونت ندارد و بنا رها شده است. پیگیری نکردن اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و همراهی نکردن آنها با مالکان خصوصی برای مرمت، تغییر کاربری، فروش و مواردی که می‌تواند به حفظ این بناها کمک کند باعث شده که اندک خانه‌های تاریخی باقی مانده در شهر مشهد هنوز زیر تیغ لودرهای تخریب نرفته‌اند، وضعیت مناسبی نداشته باشند و با ادامه روند فعلی به طور طبیعی تخریب شوند.

معدود بناهای تاریخی شهر مشهد نیز با قرار گرفتن در چنین شرایطی راه نابودی را طی می‌کنند و در آینده نزدیک بدون دخالت نهادهای مختلف فرو خواهند ریخت و از شهر تاریخی مشهد دیگر نشانه‌های اندکی باقی خواهند ماند.

تصاویری از این بنای تاریخی را ادامه ببینید:

خانه تاریخی یزدان‌پرست در راه نابودی؛ چیزی از کاشی‌کاری‌های زیبا باقی نمانده است!

خانه تاریخی یزدان‌پرست در راه نابودی؛ چیزی از کاشی‌کاری‌های زیبا باقی نمانده است!

خانه تاریخی یزدان‌پرست در راه نابودی؛ چیزی از کاشی‌کاری‌های زیبا باقی نمانده است!


چمدان


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار