gardeshban.ir

شاید بر این باور باشیم که جاذبه‌های گردشگری اصفهان، تنها مختص معماری‌های بی‌نظیر و تاریخی آنجاست؛ اما غذا‌های اصفهان به‌عنوان جاذبه‌های اجتماعی نصف جهان، سهم قابل‌توجهی از خاطرات به‌یادماندنی سفر شمارا رقم خواهند زد.
کد خبر: ۱۶۴۳۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
غذا‌های اصفهان با تنوع و رنگ و بوی اشتهاآور، شما را به سمت خود می‌کشاند. در این میان، آشپز‌ها به خوبی با حفظ سنت و ارائهٔ معروف‌ترین غذا‌های سنتی اصفهان، نظر خاص پسندان را به خود جلب کرده‌اند.

بریونی یا بریانیبریونی؛ مشهورترین غذای اصفهان

تنوع غذا‌های سنتی در کشور ما بسیار بالاست، به‌طوری‌که با ورود به هر شهری می‌توانید غذای مخصوص آنجا را بچشید. بازی کردن با طعم غذا‌های مختلف از سرگرمی‌های بسیار دلپذیر گردشگرانی است که می‌خواهند لذت سفر خود را تکمیل کنند. بریونی از معروف‌ترین غذا‌های سنتی اصفهان است که نام و آوازهٔ آن را در شهر‌های بسیار دورتر هم شنیده‌اید. گوشت مادهٔ اصلی تشکیل‌دهندهٔ غذای بریونی است که در اصفهان به همراه جگرسفید پخته و چرخ شده با سبزی تازه و نان سنگک سرو می‌شود. آشپز‌های با ذوق و سلیقهٔ شهر‌های مختلف، با آموزش و دست‌به‌دست کردن دستور پخت غذا‌های اصفهان سعی کرده‌اند تا این خوشمزه‌ها را به سفرهٔ مردمانشان بیاورند؛ اما گویی طعم بریونی در رستوران‌های سنتی اصفهان عطروطعم ناب‌تری دارد. شاید هم‌جواری با میدان نقش‌جهان و زاینده‌رود کمی اشتهای گردشگران را بازتر کرده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر روز خود را با قدم زدن روی پل‌های تاریخی اصفهان شروع کرده‌اید، نهار را در رستوران‌های سنتی همان اطراف بمانید و بریونی سفارش دهید؛ بی‌شک روزتان به‌یادماندنی خواهد شد.

شله‌بریان با زیره؛ خوشمزه مقوی

باوجود تنوع بالایی که در میان غذا‌های اصفهان وجود دارد، هرکدام ازنظر ارزش غذایی و مقوی بودن حرفی برای گفتن دارند. یکی از این خوشمزه‌های مقوی، غذای شله‌بریان با زیره است. برای پخت این غذای خوشمزه، گوشت دنده گوسفندی را به همراه طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌های خوش عطر می‌پزند و پس از اضافه کردن برنج، روی حرارت کم طبخ می‌کنند. طعم فوق‌العادهٔ این غذا مربوط به زیرهٔ سیاه آسیاب شده است. تمام این مخلوط لذیذ پس از کوبیده شدن برای علاقه‌مندان به غذا‌های اصفهان سرو می‌شود.

قیمه ریزه (قرمزه نخوچی)

قیمه ریزه ازجمله غذا‌های اصفهان است که کافی است یک‌بار امتحانش کنید تا به یکی از طرفدار‌های این غذای لذیذ تبدیل شوید. قیمه ریزه نخودچی یکی از غذا‌های سنتی و اصیل اصفهان است که رنگ و لعاب دیگری به تاریخ نصف جهان می‌دهد. شما می‌توانید این غذا را با نام قرمزه نخودچی هم سفارش دهید. می‌توان در ترکیب اصلی این غذا همچون اکثر غذا‌های اصفهان، طعم گوشت را چشید. این غذای مقوی شامل گوشت چرخ‌کردهٔ قلقلی و نخودچی است که در سس متشکل از پیاز و رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌های معطر پخته‌شده‌اند. شما می‌توانید طعم این غذای مقوی را در اکثر رستوران‌های سنتی اصفهان بچشید.

 یخمه ترش ؛ مناسب برای گردش و پیک نیک 

غذا‌های محلی اصفهان ازجمله غذا‌های خوشمزهٔ ایرانی است که دستور پخت خاص خود را دارد. خاص بودن برخی از این خوشمزه‌ها را می‌توان در غذا‌های نظیر یخمه ترش دید. این غذای لذیذ به واسطهٔ داشتن موادی همچون گوشت گوسفند، برنج، شکر، به خردشده، زردآلو خشک و آلوی برقانی، بسیار مقوی است. در گردش‌های گروهی این غذا، انتخاب بسیار مناسبی برای همراهی با عزیزانتان است.

اشکنه اصفهان ؛ گرم و لذیز

سفر کردن در فصل سرد زمستان هم لذت خاص خودش را دارد. اگر به هر دلیلی روز‌های سرد نصف جهان را سپری می‌کنید، طعم گرم و لذیذ اشکنه را از دست ندهید. اشکنه از پرطرفدارترین غذا‌های اصفهان است که فصل‌های سرد در میان مردم محلی محبوبیت خاصی دارد. این غذای ساده خیلی پر مخلفات نیست؛ اما ترکیب سیب‌زمینی لعاب انداخته در شنبلیله و آرد و ... به همراه تخم‌مرغ، غذایی کاملاً مغذی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حلیم گوشت و عدس ؛ طعمی دلچسب

اصفهان تنها سرزمین معماری‌های زیبا و آثار تاریخی خاص نیست، بلکه سرزمین حلیم‌های لذیذ و ناب ایران‌زمین هم هست. در سفر به نصف جهان همان‌طور که قدم گذاشتن در خانه‌های قدیمی و سنگفرش‌های سنتی خاطر انگیز است، چشیدن طعم غذا‌های اصفهان هم‌رنگ و بوی این خاطرات هستند. غذا‌های سنتی به‌ویژه حلیم گوشت و عدس جزو جدانشدنی زندگی مردمان اصفهان است. این غذای دل‌چسب و بسیار مقوی، انتخاب مناسبی برای تست کردن غذا‌های اصفهان می‌باشد و پیشنهاد می‌کنیم طعم دل‌چسب آن غذای ناب اصفهانی را از دست ندهید.

نخود آب ؛ ساده ی خوشمزه

سادگی غذا‌های اصفهان را می‌توان در خوشمزه‌هایی نظیر نخود آب مشاهده کرد. این سادگی شامل مواد اولیهٔ کم‌هزینه و نحوهٔ پخت راحت می‌شود. شاید به دلیل نداشتن گوشت، می‌توان این غذای سبک را در لیست غذایی اکثر گردشگران داخلی و خارجی مشاهده کرد. نخود آب به‌تن‌هایی صمیمیت و سادگی سفره‌های ایرانی را بازگو می‌کند. آشپزان ماهر اصفهانی نخود را از یک روز قبل در آب خیس می‌کنند و پس از سرخ کردن با پیاز و ادویه‌های معمولی می‌پزند. مطمئناً تمام خوشمزگی این غذا به‌سادگی آن است؛ بنابراین اگر قصد دارید طعم‌های مختلف غذا‌های اصفهان را بچشید، با نخودآب شروع کنید.

خورش ماست اصفهانی ؛ زرد رنگ خوشمزه

از دیگر غذا‌های خوشمزه و اصیل مردم اصفهان، حلیمی به نام خورش ماست اصفهانی هست که همچون سایر غذا‌های سنتی، دستور پخت خاص خود را دارد. شاید در ابتدا که این غذا را سفارش می‌دهید، انتظار پلو و خورش را داشته باشید؛ درحالی‌که سرآشپز شمارا با یک ظرف حلیم زرد رنگ و خوشمزه غافلگیر می‌کند. رنگ ناب این غذا به خاطر زردچوبه و زعفرانی هست که در طبخ آن بکار رفته و عطروطعم خاصی به آن بخشیده است. مواد لازم برای تهیه‌ی خورش ماست اصفهانی شامل گوشت گردن بدون استخوان، ماست چکیده، زرده تخم‌مرغ، آب و شکر به همراه نمک، زردچوبه، گلاب و زعفران دم‌کرده می‌باشد.

به پلو ؛ یک وعده کامل

اگر ترجیح می‌دهید یکی از وعده‌های اصلی غذایتان برنج باشد، به پلو گزینه‌ی مناسبی است. پختن برنج به همراه گوشت تکه‌ای، پیازداغ، آلو خورشی، زعفران و به اصفهان طعم خوشمزه و فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند. جذابیت اجتماعی غذا‌های سنتی در شهر‌هایی همچون اصفهان غیرقابل انکار است؛ پس بعد از تعیین مقصد سفرتان، بهتر است نگاهی به لیست غذا‌های سنتی آن شهر داشته باشید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار