gardeshban.ir

گزارش/
آتش به جان جنگل‌ها افتاده است ؛ از آمازون معروف تا ارسباران زیبا ... تلاش برای مهار آتش در این دو جنگل همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۶۴۸۲
تاریخ انتشار : جمعه ۰۱ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
جنگل‌های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری است. جنگل‌های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان‌های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار حائز اهمیت است.

ارسباران بیش از هر چیز به خاطر طبیعت غنی این منطقه شهرت دارد، جنگل‌های بی‌‌نظیر، چشمه‌های آبگرم و رودهایی که در نهایت به ارس می‌ریزند از محبوب‌ترین بخش‌های ارسباران برای گردشگران به حساب می‌آیند. همچنین برای دوستداران حیات وحش و طبیعت‌گردان تخصصی و حرفه‌ای تماشای گونه‌های جانوری این منطقه از جمله سیاهگوش، پلنگ، خرس قهوه‌ای و … و همچنین  مرال‌هایی که از جنگل گلستان به منطقه حفاظت شده ارسباران آورده‌ شده‌اند فرصتی استثنایی است. ارسباران به عنوان ذخیرگاه زیست کره به ثبت رسیده‌ است.

آتش‌سوزی در این جنگل بکر و زیبا از آخرین ساعات روز پنجشنبه۳۰ مرداد به دلیل آنچه خطای انسانی عنوان شده آغاز و در چند مرحله مهار شد اما به علت وزش باد شدید از روز جمعه ۳۱ مرداد،‌ آتش مناطق وسیع‌تری را در بر گرفت.

آتش ابتدا در مراتع و پوشش‌های گیاهی اتفاق افتاد که به علت تابستان گرم این مراتع خشک بودند و همین امر موجب سرایت آن به سایر نقاط جنگل شد. بنا بر اعلام محیط زیست و ادارات مسئول محلی حدود ۳۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های ارسباران دچار حریق شده‌اند.

استاندار آذربایجان‌شرقی: خاموشی کامل آتش نیازمند هلی‌برد است

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اکنون آتش در ارسباران تقریباً مهار شده است گفت: اگر لکه‌گیری و مهار آتش به صورت هوایی انجام نشود احتمال بازگشت آتش وجود دارد. برای مهار آتش‌سوزی نیاز به امکانات قوی‌تر است؛ البته برای مهار آتش جنگل‌های ارسباران همه به خوبی پای کار هستند.

وی اضافه کرد: ارتش، سپاه، بسیج، شورای شهر تبریز، فرمانداری خداآفرین و سایر نیروها تمام تلاش خود را برای مهار و لکه‌گیری آتش در جنگل‌های ارسباران انجام می‌دهند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: متاسفانه در ۷۲ ساعت گذشته به رغم نیاز به هلی برد به خاموش کردن آتش از طریق هوا و اعلام نیاز این موضوع تاکنون امداد هوایی صورت نگرفته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران: محیط زیست و حنگلبانی باید پاسخگو باشند

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با بیان اینکه ‌هماهنگی‌های لازم برای مهار کامل آتش جنگل‌های ارسباران انجام شده است گفت: در موضوع جنگل‌ها و مراتع، مسئولیت بر عهده سازمان جنگلبانی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست است آنها باید پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه نیروی کافی و ردیف بودجه و همه امکانات و فرماندهی واحد در اختیار این سازمان‌ها قرار دارد افزود: موضوع هلی برد نیز براساس تفاهم نامه‌ای که میان وزارت دفاع و سازمان مدیریت بحران کشور منعقد شده است، در مواقع بحران باید در تمام استان‌ها انجام شود.

ارسال سه هلیکوپتر ارتش برای خاموش کردن آتش‌ جنگل‌های ارسباران
علی حاجیلو فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش ایران اعلام کرد سه فروند هلیکوپتر هوانیروز ارتش برای کمک به خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران به منطقه اعزام شد.

جنگل‌های ارسباران در شمال شرق و شمال آذربایجان شرقی به دلیل آنچه خطای انسانی اعلام شد دچار آتش سوزی شده و با وجود تلاش بار مهار آن به دلیل کوهستانی و بادخیز بودن منطقه و شروع مجدد آن تاکنون بیش از ۳۰۰ هکتار جنگل خاکستر شده است.

آتش‌سوزی در آمازون؛ رهبران برزیل و فرانسه در جنگ

جنگل‌های بی‌نظیر آمازون نیز چند روزی است به شدت در آتش می‌سوزد و تصاویر تلخی از آن در رسانه‌ها منتشر شده است. آتش‌سوزی بزرگی که از ۱۸ روز پیش در جنگل‌های آمازون آغاز شده هر روز دامنه‌های تازه‌تری پیدا می‌کند و نیروهای دولتی هنوز نتوانسته‌اند آن را خاموش کنند. تخمین مساحت منطقه درگیر حریق و میزان پیشرفت آتش در آمازون به آسانی میسر نیست.

بی‌بی‌سی در این زمینه نوشت: سازمان تحقیقات فضایی برزیل می‌گوید که جنگل‌های بارانی آمازون این کشور در سال جاری شاهد شمار بی‌سابقه‌ای از آتش‌سوزی‌ها بوده است. این سازمان همچنین اعلام کرده است که داده‌های ماهواره‌ای نشان دهنده افزایش ۸۳ درصدی آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال ۲۰۱۸ است. این آمار چند هفته پس از آن منتشر می‌شود که رئیس جمهور برزیل مدیر این سازمان را به دلیل نزاعی بر سر آمارهای جنگل‌زدایی برکنار کرد.

موسسه تحقیقات فضایی اعلام کرده که بیش از ۷۲ هزار مورد آتش‌سوزی را در فاصل ژانویه و اوت شناسایی کرده است که بالاترین رقم از زمان ثبت رکوردها در سال ۲۰۱۳ است. این موسسه همچنین اعلام کرد بیش از ۹۵۰۰ آتش سوزی را از روز پنجشنبه به این طرف مشاهده کرده که اغلب در منطقه آمازون بوده است. تصاویر ماهواره‌ای شمالی‌ترین استان برزیل را که زیر لایه غلیظی از دود فرو رفته نشان می‌دهد درحالی که استان همجوار آمازون به دلیل آتش سوزی‌ها وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها با وزش باد از فاصله ۲۷۰۰ کیلومتری به سائوپائولو نیز رسید و آسمان شهر را برای ساعتی تیره کرد. آتش‌سوزی‌های طبیعی اغلب در فصول خشک در این منطقه روی می‌دهد اما گاه عمدا برای بهره‌برداری از زمین شروع می‌شود. فعالان محیط زیست، رئیس جمهور راست‌گرای برزیل را مقصر شناخته‌اند چون می‌گویند او شرکت‌های چوب‌بری و کشاورزان را به بهره‌برداری بیش از حد از این جنگل‌ها تشویق می‌کند.

بولسونارو رئیس جمهور برزیل با رد تازه‌ترین آمارها گفت: این ناشی از شروع فصل «کوییمادا» است که در آن کشاورزان با کمک آتش زمین‌ها را صاف می‌کنند. با این حال موسسه تحقیقات فضایی برزیل اشاره کرد که آمار تازه با روال عادی فصل خشک همخوانی ندارد. ریکاردو ملو سرپرست برنامه آمازون صندوق جهانی طبیعت (دبلیو دبلیو اف) گفت: آتش سوزی‌ها نتیجه افزایش جنگل‌زدایی است که در ارقام تازه دیده می‌شود.

جنگل آمازون - آتش سوزی جنگل آمازون

آتش‌سوزی بزرگی که از ۱۸ روز پیش در جنگل‌های آمازون آغاز شده هر روز دامنه‌های تازه‌تری پیدا می‌کند و نیروهای دولتی هنوز نتوانسته‌اند آن را خاموش کنند

یورونیوز نیز نوشت: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه شامگاه پنج‌شنبه ۳۱ مرداد در صفحه توییتر خود به انگلیسی و فرانسوی نوشت: «خانه‌مان به معنی واقعی کلمه دارد می‌سوزد. جنگل‌های بارانی آمازون، این ریه‌های زمین که به تنهایی ۲۰ درصد اکسیژن ما را تأمین می‌کنند آتش گرفته. این یک بحران بین‌المللی است. قرار ما برای گفتگو درباره این وضعیت اضطراری دو روز دیگر در نشست گروه ۷.»

پیش از مکرون، سازمان ملل نیز نسبت به پیامدهای خطرناک آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های آمازون هشدار داده بود. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با دعوت از جامعه جهانی به تلاش برای «نجات» آمازون گفت: نسبت به این رویداد «شدیدا نگران» است. سازمان جهانی هواشناسی نیز روز پنج‌شنبه این حریق را یک «بحران بین‌المللی» توصیف کرد.

ژائیر بولسونارو در توییتر خود آتش‌سوزی در آمازون را یک «مشکل داخلی برزیل و چند کشور دیگر منطقه آمازون» خواند و ضمن انتقاد از «استفاده ابزاری» رئیبس‌جمهوری فرانسه از این رویداد «برای مطامح سیاسی» و نیز استفاده از عکس‌های «جعلی» نوشت: «لحن حساسیت‌برانگیزی که او برای واقعه آمازون به کار می‌برد، آن هم با تصاویر قلابی، کمکی به حل مشکل نمی‌کند.»

وی در توییت دیگری در ادامه نوشته است: «دولت برزیل آماده گفتگو بر پایه داده‌های عینی و احترام متقابل است. پیشنهاد رئیس‌جمهوری فرانسه برای بحث در مورد آمازون در نشست آتی گروه ۷ در حالی که خود کشورهای منطقه در این نشست حضور ندارند، نشانگر روحیه غلط استعماری در قرن بیست و یکم است.»

بولسونارو پیش از این نیز با متهم کردن مخالفان خود به ایجاد عمدی آتش‌سوزی در آمازون «برای تخریب چهره دولت» گفته بود که در مورد گستردگی این آتش‌سوزی «اغراق» می‌شود.

بی بی سی همچنین نوشت: همزمان با آتش‌سوزی گسترده جنگل‌های آمازون، ریکاردو سالیس، وزیر محیط زیست برزیل در هنگام سخنرانی در یک نشست مرتبط با تغییرات جوی از سوی حاضرین هو شد و بسیاری به سخنرانی او اعتراض کردند.

تصاویری از این آتش سوزی را در زیر ببینید:

آتش به جان ارسباران افتاد ؛ ۳۰۰ هکتار خاکستر شد/جنگ رهبران فرانسه و برزیل در بی‌سابقه‌ترین آتش‌سوزی آمازون

آتش به جان ارسباران افتاد ؛ ۳۰۰ هکتار خاکستر شد/جنگ رهبران فرانسه و برزیل در بی‌سابقه‌ترین آتش‌سوزی آمازون
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار