gardeshban.ir

یادگیری درست کردن آتش از ضروریات سفر به طبیعت است. پس بیاید امروز تمام مطالب علمی مربوط به مثلث تشکیل آتش و انواع روش ها و لوازم حرفه ای آتش روشن کردن رو کنار بذاریم و خیلی ساده و خلاصه یاد بگیریم که چطوری در طبیعت آتش روشن کنیم.
کد خبر: ۱۶۵۰۱
تاریخ انتشار : شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
یادگیری درست کردن آتش از ضروریات سفر به طبیعت است. پس بیاید امروز تمام مطالب علمی مربوط به مثلث تشکیل آتش و انواع روش ها و لوازم حرفه ای آتش روشن کردن رو کنار بذاریم و خیلی ساده و خلاصه یاد بگیریم که چطوری در طبیعت آتش روشن کنیم. 

در مقاله راه های روشن کردن آتش در طبیعت درباره ترفندهای روشن کردن آتش در طبیعت بیشتر می خوانیم.

از محدودیت ها پل بسازید

همه ما لوازم مورد نیاز برای روشن کردن آتش رو می شناسیم. اما همیشه قرار گرفتن در شرایط سخت، فکر آدم رو از کار می اندازه و اجازه تصمیم درست رو نمیده. به خصوص که در بعضی شرایط مجبور می شین از کمترین امکانات، بیشترین استفاده رو داشته باشین. مثلا همه می دونیم که با کبریت یا فندک و مقداری چوب خشک میشه آتش روشن کرد. اما به این فکر کنین که اگه در شرایطی مثل باد و بارون و برف قرار بگیرین یا در جاهایی باشین که چوب یا برگ خشک پیدا نشه، چیکار باید در بین روش روشن کردن آتش در طبیعت بکنین؟

چه چیزی لازم دارید؟

برای روشن کردن آتش باید وسایلی مثل کبریت، فندک، سنگ چخماق یا دستگاه آتش زنه داشته باشین. از طرفی موادی مانند چوب، کنده و فضولات حیوان ها هم ضروریه. اما مسئله ای که در این بین مهمه داشتن موادیه که به آتش گیر معروفن و روشن کردن آتش بدون این مواد معمولا شدنی نیست. مثل الکل، نفت، برگ درخت، خار و خاشاک. در صورت استفاده از فندک، ما نوع المنتی رو به شما پیشنهاد می کنیم، چون شعله فندک های گازی اصلا در مقابل وزش باد مقاوم نیستن. اما اگه از کبریت استفاده می کنین، بهتره نوع ضد آبش رو تهیه کنین و اگه به این نوع کبریت دسترسی نداشتین، کبریت هایی همراه داشته باشین که قسمت گوگرد دار اونا بلندتر باشه. در هنگام روشن کردن کبریت در مکان هایی با باد شدید، کبریت ها رو به صورت پله ای در دست بگیرین و روشن کنین. یعنی سر گوگردی کبریت پایینی در انتهای قسمت گوگردی کبریت بالایی قرار بگیره. این مورد در بخش راه های روشن کردن آتش در طبیعت جای دارد.چه چیزی لازم دارید؟

اینجا را با پارک اشتباه نگیرید

در حالت عادی روشن کردن آتش در طبیعت همون کاریه که مردهای خونواده موقع رفتن به پیک نیک و درست کردن کباب انجام میدن. اما در هوای بارونی و برفی اوضاع تغییر می کنه. در هوای بادی می تونین چاله کوچکی حفر کنین و آتش رو درون اون روشن کنین. اگه گرفتار بارون شدین، منطقی ترین راه اینه که پناهگاهی مثل صخره یا درخت های بزرگ پیدا کنین و آتش رو زیر اون روشن کنین. در هوای برفی هم آتش رو روی چند سنگ روشن کنین.اینجا را با پارک اشتباه نگیرید

نیاز نیست سرخپوست باشین

روش های مختلفی برای روشن کردن آتش وجود داره. اما ما نمی خوایم با توضیح روش های سخت و تخصصی که از عهده قبایل سرخپوستی یا اسکیموها برمیاد شما رو گیج کنیم. بهتره چند روش متداول و کاربردی رو یاد بگیرین که وقتی لوازم رایج رو در اختیار نداشتین بتونین ازشون در بین ترفندهای روشن کردن آتش در طبیعت استفاده کنین.

1) نور نجات بخش

شما می تونین در روزهای آفتابی با هر وسیله ای که باعث انعکاس نور میشه آتش روشن کنین. مثل عینک، عدسی دوربین، لوازم شیشه ای، بطری آب یا حتی کیسه فریزر پر آب. به این صورت که وسیله مورد نظر رو روبروی نور خورشید می گیرین و نور رو به سمت چوب های نازک یا برگ های خشک هدایت می کنین.

2) الهام از طبیعت

اگه دستگاه آتش زنه همراه ندارین یا از روی بدشانسی گم کردین، از چیزی استفاده کنین که برای ساخت این دستگاه ازش الهام گرفته شده. سنگ آتش زنه یا سنگ چخماق که سنگی سفید رنگ با سوراخ های زیاد و بسیار سخته و در دامنه کوه و بستر رودخانه پیدا میشه. همینطور سنگ کوارتز که سفید رنگ و مثل شیشه های مات هستن و در کوهستان ها تعداد زیادی از اونا وجود داره. یادتون باشه برای روشن کردن آتش با چنین موادی باید آتش گیرها به صورت متراکم در کنار چوب قرار بگیرن.

به طبیعت پشت نکنید

یکی از کاربردهای آتش در طبیعت به غیر از گرم کردن، حفظ امنیت، پختن غذا و دور کردن حیوون های وحشی، درخواست کمک هست. اما نکته مهم اینجاست که حجم این نوع از آتش باید کم باشه و در صورتی که بخواین جلب توجه کنین باید مقداری برگ خیس بهش اضافه کنین تا دود تولید بشه. در آخر مسئله ای که در پایان هر مطلب طبیعتگردی گفته میشه.

 با طبیعت مهربون باشین. یادتون باشه که طبیعت با شما هیچ دشمنی نداره و در چنین شرایطی پناهگاه شما در مقابل خطرات محسوب میشه. پس بهش احترام بذارین. جز در مواقعی که مجبور هستین از شاخه و برگ تازه درخت استفاده نکنین و در صورتی که واقعا راه دیگه ای ندارین، اونا رو از ریشه درنیارین. سعی کنین آتش رو دور از لونه مورچه ها و پرنده ها روشن کنین. آتش رو در جایی روشن کنین که اطرافش پر از مواد قابل اشتعال نباشه تا شعله ها زیاد نشه و جنگل رو نسوزونه. اگه می تونین دیوار سنگی به دورش بسازین و بعد از رفع نیازتون آتش رو خاموش کنین.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار