gardeshban.ir

ایکوم اخیرا تعریف جدیدی از موزه ها ارائه داده که حالا باید بررسی شود موزه های ایران چه میزان با این تعریف منطبق هستند.
کد خبر: ۱۶۵۷۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
ایکوم در چند وقت اخیر تعریف جدیدی از موزه ارائه کرده است که در ادامه به آن می پردازیم.

«موزه ها فضاهایی مردم سالارانه، فراگیر و چند صدایی برای گفتگویی منتقدانه پیرامون گذشته ها و آینده ها هستند. موزه ها ضمن به رسمیت شناختن و حل کردن تضادها و چالش های زمان حال، نگهدارنده اشیا و نمونه های تاریخی ارزشمند به نفع جامعه، حفظ کننده خاطرات متنوع گذشته برای نسل های آینده اند و تضمین کننده برابری حقوق و دسترسی به میراث برای همگان هستند.

موزه ها به دنبال انتفاع نیستند. آن‌ها مکان هایی مشارکتی و شفاف اند که با همکاری فعال با جوامع مختلف به جمع آوری، حفظ، پژوهش، تفسیر، نمایش و بهبود ادراک دریافتی از جهان هستی با هدف سهم داشتن در کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، برابری جهانی و سعادت دنیوی می پردازند.»

مشکلات موزه های دولتی برای تطبیق با تعریف جدید موزه ها
محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعریف جدید موزه‌ها اظهار کرد:هم اکنون هر کدام از موزه‌های ما به خصوص موزه‌هایی که در مالکیت دولت نیستند مسیرشان را طی می‌کنند و افراد با علاقه موزه‌ها را اداره می‌کنند و قطعا می‌توانند بیشتر از موزه‌های دولت در جهت اهداف بلندشان قرار بگیرند و با موضوعات جهانی همگام شوند.

مدیرکل امور موزه‌های کشور ادامه داد:مشکلات موزه‌های دولتی تا اندازه‌ای بیشتر است و در جهت سلایق مدیرانشان گام برمی دارند و این سلیقه‌ها هم متفاوت هستند. به نظر من تطبیق عملکرد موزه‌ها با تعاریف جهانی به موزه دار‌ها و مدیریت آن‌ها برمی گردد و هر کدام از موزه داران قابلیت این را دارند که خودشان را با تعریف جدیدی که ایکوم از موزه ارائه داده، تطبیق بدهند.

لزوم ارتقای ارتباط اجتماعی موزه ها
احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز گفت:ایکوم بیش از یک دهه است که به سمت پر رنگ شدن وجهه اجتماعی موزه‌ها می‌رود. موزه باید پاسخگوی نیاز‌های اجتماع باشد. موزه گذشته را برای آینده می‌خواهد; موزه باید با مردم تعامل داشته باشد و در عین حال به وظایف قبلی خود نیز عمل کند یعنی از آثار موزه‌ای حفاظت و نگهداری کند.

او نوع تعامل موزه با اجتماع را بسیار مهم دانست و تاکید کرد:قطعا موزه‌های ما تلاش می‌کنند که علاوه بر انجام وظایف خود توجه ویژه‌ای به تعامل هر چه بیشتر با مردم داشته باشند. موزه‌های امروز باید ارتباط اجتماعی خودشان را ارتقا بدهند.

باشگاه خبرنگاران






پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار